Een slecht werkende turbo veroorzaakt een tekort aan lucht of juist een te grote hoeveelheid aan lucht in de motor. De verhoudingen in de motor zullen nadelig veranderen en andere ongemakken kunnen in hoge vaart toenemen.Zo kunnen er lekkages ontstaan in de olietoevoer.
Wanneer je opmerkt dat je auto niet meer zo krachtig optrekt als gebruikelijk, of langzaam op jouw handelingen reageert, kan dit een teken zijn dat je turbo defect is. Ook wanneer een auto maar moeilijk zijn hoge snelheden kan handhaven, kan de turbolader kapot zijn.
Turbo's begeven het zelden uit zichzelf. De oorzaak is vaak elders in de motor te vinden. Het overgrote deel van de turbo problemen ontstaat namelijk door één van de drie meest voorkomende oorzaken. Dit zijn te weinig olie, olievervuiling of schade door een vreemd deel.
Doorrijden met een defecte turbo is daarom niet aan te raden!
Eerst het slechte nieuws: bij het vervangen van een turbolader moet je rekening houden met kosten tussen de 1.500 en 3.000 euro. Nu het goede nieuws: je kunt de turbo zelf goedkoop op internet kopen. Wij bieden je lage online prijzen en natuurlijk hoogwaardige producten van merkfabrikanten.
De levensduur van een turbo is circa 150.000 tot 200.000 kilometer bij normaal gebruik en normaal onderhoud.
De gemiddelde duur van deze dienst: Tussen 4 en 8 uur.
Een veelvoorkomende oorzaak van witte rook uit de uitlaat is een probleem met de cilinderkop. Het duidt op (koel)water dat in de verbrandingskamers komt. De oorzaak kan een lekke koppakking zijn. Maar er ook kan een barstje of scheurtje in de cilinderkop zitten, waardoor koelwater lekt naar de verbrandingskamers.
Is het geluid fluitend of gierend, check dan of er uitlaatgaslekkage is rondom de VNT-hevel. Dit wordt veroorzaakt door te hoge uitlaatgas tegendruk. Het fluitende geluid ontstaat doordat de uitlaatgassen langs afdichtingen of de VNT-aansturing naar buiten wordt geperst.
De turbo zit zo dicht mogelijk na het uitlaatspruitstuk gemonteerd. Soms zijn het spruitstuk en de turbo als één geheel uitgevoerd. De turbo moet zo dicht mogelijk na de cilinderkop gemonteerd worden, want neemt de snelheid van de uitlaatgassen zo min mogelijk af en gaat er zo min mogelijk druk verloren.
Een fluitende turbo is niet áltijd een teken dat er iets mis is. Koud kan een turbo iets meer geluid maken dan warm. Pas als het geluid heftiger wordt en/of constant aanwezig is, moet u hier alert op zijn om schade te voorkomen. Welke schade, is afhankelijk van het soort geluid en de oorzaak.
Ja, een defecte turbo kan inderdaad de werking van het roetfilter belemmeren.
Als een Turbo 4 seconden zonder motorolie draait ontstaat er ernstige schade aan de radiaallagers en het axiaallager. Dit hoeft u niet meteen te merken, de schade kan zich ook na een paar dagen manifesteren. Als de Turbo 8 seconden zonder motorolie draait is deze onherstelbaar beschadigd.
Verschillende lekkages kunnen zich voordoen aan de turbo, zoals uitlaatgas, koelvloeistof, olie, vacuüm of druk (actuator). Een olielekkage komt het meest voor en is direct zichtbaar.Dit ontstaat meestal door vervuilde olie waardoor de lagers, de as en afdichtingen zijn versleten.
De turbo kan wel degelijk zorgen voor een groot olie verbruik (wat meerdere hier ook al aan geven) maar 1 op 1000km zou je dan ook echt wel moeten zien uit de uitlaat. Mocht je de kans en tijd hebben, haal dan je intercooler er uit.
Allereerst: een fluitende turbo is niet áltijd het teken dat er iets mis is. Koud kan een turbo iets meer geluid maken dan warm. Alert moet u zijn wanneer het geluid heftiger wordt en/of constant aanwezig is. Negeert u dit signaal, dan kan er schade ontstaan.
RATELEND GELUID
Soms kan dit waargenomen worden wanneer de positiesensor van de nokkenas defect is. Het falen van deze elementen resulteert in defecten aan de motor, zodat het vermogen afneemt. Soms kan een ratelend geluid veroorzaakt worden door een uitgetrokken distributieketting.
Is je distributieketting versleten? Dan hoor je bij het starten van je motor een ratelend geluid.
De uitlaat van je auto is kapot als je de volgende zaken herkent: Een kapotte uitlaat maakt een brommend of rammelend geluid. Je ruikt uitlaatgassen binnen in de auto, bijvoorbeeld als je voor het stoplicht staat. Er komen op vreemde plaatsen uitlaatgassen onder de auto vandaan.
Zwarte rook uit de uitlaat
Zwarte rook duidt op een te rijk mengsel, ofwel: er zit te veel brandstof ten opzichte van de lucht in het mengsel dat verbrand wordt. Hoewel dit niet direct op een groot probleem hoeft te duiden, is doorrijden niet slim. Het kan namelijk leiden tot plaatselijke oververhitting van onderdelen.
Witte rook uit de uitlaat na een koude start is niets meer of minder dan condens, door vocht in het uitlaattraject. Dat levert witte “rook” op. Vergelijk het met een brandende sigaret. De sigaret zelf geeft blauwe rook, maar de roker blaast witte rook uit.
Een turbo geeft een motor meer lucht.Hij voert de benodigde lucht onder (over)druk aan, daardoor krijgt de motor meer zuurstof en kan er meer brandstof volledig verbranden. Het gevolg: betere motorprestaties bij een gelijkblijvende cilinderinhoud.
Turbolader voor VW: hoeveel kost dit product? De prijs van auto-onderdelen binnen de categorie Turbocharger voor VW varieert van € 130 tot € 1049, afhankelijk van het voertuigtype, de fabrikant en de productspecificaties.
Turbomotoren verbruiken minder brandstof omdat ze een hogere compressieverhouding hebben waardoor er meer vermogen en koppel is. Hierdoor hoeft de motor minder hard te werken en verbruikt hij dus minder brandstof.