Hoewel deze bolides een hogere topsnelheid hebben dan Formule 1-wagens, verliest een IndyCar het over een gehele ronde vanwege de focus van de F1 op aerodynamica en downforce. Daardoor kan een Formule 1-bolide harder door de bochten en is over een hele ronde sneller dan een IndyCar.
Formule 1 is een constructeurskampioenschap en de wagens die door de teams worden ontwikkeld zoeken technisch gezien meer de limieten op, terwijl IndyCar meer een rijderskampioenschap is dat niet alleen op de traditionele permanente- en stratencircuits rijdt, maar ook op ovals actief is.
Formule 1 is de koningsklasse van de autosport. Zo wordt het al jaren genoemd en dit zal voorlopig ook niet veranderen. De koningsklasse van de autosport horen natuurlijk de snelste auto's te hebben, maar hoeveel sneller zijn zij eigenlijk dan bijvoorbeeld een F2 auto?
De hoogste snelheid van alle F1-circuits
Heel flauw overigens: de hoogste snelheid ooit gemeten op een F1-circuit is ook op het circuit met het langste rechte stuk. De hoogste gemeten snelheid op een F1-circuit is 378 km/u door Valtteri Bottas in 2016 tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Europa in Bakoe.
Een van de hoogste topsnelheden in de racerij wordt bereikt door de Amerikaanse IndyCar Series, met op sommige momenten een top van 380 kilometer per uur.
Iedere auto heeft achterwielaandrijving, weegt 1.225 kg en haalt een topsnelheid van 250 km/uur. Voor iedere auto worden bovendien dezelfde onderdelen gebruikt en de belangrijkste onderdelen zijn verzegeld.
Hoeveel pk heeft een Formule 1 auto? Hoeveel pk's iedere F1 auto precies heeft is niet bekend, maar aan een slordige 1.000 pk kan je zeker denken. Het minimale gewicht van de power unit is wel opgenomen in de reglementen: in 2021 is dat 150 kilo.
Aangezien het geen invloed heeft op de spanning en het spektakel, ligt de focus niet op de topsnelheid. Formule E-bolides zijn qua acceleratie van 0 tot 100 kilometer wel vergelijkbaar met de F1 en MotoGP: het duurt 2,8 seconden.
Wanneer de interne verbrandingsmotor wordt gecombineerd met de elektrische elementen komt het vermogen uit op ongeveer 1.000 pk. Het aantal toeren van de verbrandingsmotor ligt op 15.000 toeren per minuut. Beide getallen zijn dus significant hoger dan die van gewone straatauto's.
Formule 1 auto's hebben het vermogen om in slechts circa 2,5 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur te gaan. Het vervolgens optrekken tot 300 kilometer per uur neemt nog eens zo'n 8 seconden in beslag. Dit komt er dus op neer dat een Formule 1-auto in zo'n 10,5 seconden van 0 naar 300 kilometer per uur kan gaan.
In een F1-bolide zitten twee pedalen: het rempedaal en het gaspedaal. De koppeling zit aan het stuur, met twee hendels, zodat je die afhankelijk van het links of rechts de pits uitrijden kunt gebruiken.
Chassis, maar vooral motor en transmissie zijn de duurste onderdelen. De prijs voor elk van de drie toegelaten eenheden per seizoen wordt geraamd op ongeveer 10 miljoen euro. Wie de prijs van een huidige raceauto op 12 tot 15 miljoen schat, zit er dus niet ver naast.
Inmiddels heeft het merk bekendgemaakt hoeveel pk er onder de kap zit: 330 pk. Daarmee is de nieuwe dienstauto van onder andere Max Verstappen de krachtigste Civic ooit. Wie de Formule 1 volgt, weet dat de auto's van Red Bull en AlphaTauri nog altijd voorzien zijn van Honda-krachtbronnen.
PK f1 auto vermogen: 1.000 in totaal!
Als je de interne verbrandingsmotor combineerd met de elektrische elementen, dan komen we uit op zo'n 1.000 PK per Formule 1 auto! Als we kijken naar het aantal toeren van de verbrandingsmotor, dan zitten we op zo'n 15.000 toeren per minuut.
Prijzengeld varieert
Hélio Castroneves, de winnaar van 2021, collecteerde toen 1.8 miljoen dollar. Medelijden hebben met Castroneves is echter zeker niet nodig. De Braziliaan is viervoudig Indy 500-winnaar en pakte puur aan prijzengeld zo meer dan 7.6 miljoen dollar mee.
Sinds 2019 maakt de IndyCar Series gebruik van door Speedway geleverde brandstoffen. Zij leveren nog altijd een E85-brandstof, die voor 85 procent uit ethanol plus 15 procent benzine bestaat.
Max Verstappen mag zich ook eigenaar noemen van een Ferrari Monza SP2. Een vereiste voor het kopen van deze auto is dat je al in het bezit bent van een Ferrari. Dat was na de aankoop van Max' eerdergenoemde 488 Pista geen probleem. De SP2 is een gelimiteerd exemplaar, uit de Icona-productiereeks.
Aangezien het volume van brandstof afhankelijk is van de temperatuur en het F1-circuit ongeveer alle uithoeken van de wereld aandoet, rekenen ze in de F1-garages in kilo's, veel betrouwbaarder. Maar voor wie toch wil vergelijken: ongeveer 120-150 liter brandstof per race.
Die eer gaat naar de Japanse Aspark Owl, een 2,9 miljoen euro kostende elektrische auto met een 2012 pk sterke aandrijflijn. Het koppel bedraagt 2000 Newtonmeter, de topsnelheid ligt op 400 km/u en de actieradius is 450 kilometer. De auto accelereert van 0 naar 100 km/u in 1,9 seconde.
Het enige probleem is dat we niet genoeg energie in de batterij hebben. Maar wat de aandrijving betreft, zouden we vier motoren kunnen plaatsen, één op elk wiel, en tien minuten lang sneller kunnen gaan dan de Formule 1', aldus Agag. Volgens Agag zal de ontwikkeling van accu's cruciaal zijn voor elektrisch racen.
1. SSC Tuatara. De SSC Tuatara met een topsnelheid van 508 km/u is veruit de snelste auto op het moment.
Op de baan van Daytona ligt de gemiddelde snelheid rond de 250 kilometer per uur. Vanwege de smalle baan moeten de coureurs er sinds 1987 namelijk met een snelheidsbegrenzer rijden.
In de officiële documentatie schrijft Ducati dat de MotoGP-motor harder kan gaan dan 350 kilometer per uur. De machine die Ducati in WSBK gebruikt gaat harder dan 315 kilometer per uur. Het snelheidsrecord in de MotoGP staat op naam van Johann Zarco.
De krachtbron is echter wel een heel stuk minder geavanceerd en omdat er ook geen sterke elektrische componenten bij meewerken, zijn de auto's met 620 pk wel ongeveer 400 pk minder krachtig dan Formule 1-auto's. Net als bij de Formule 1 is Pirelli de bandenleverancier.
In 2022 racen de teams volgens een nieuw reglement. De F1-auto's van alle teams zijn van voor tot achter helemaal anders, op de aandrijflijn na. Dit jaar gebruiken de teams precies dezelfde 1,6-liter V6 met hybridetechniek als vorig jaar. Er is zelfs een ontwikkelingsstop voor de motoren ingelast tot en met 2026.