In de Prinsjesdagplannen van het kabinet staat het voorstel om de motorrijtuigenbelasting voor campers vanaf 1 januari 2026 te verhogen van het kwarttarief naar het halftarief. Ze gaan dan 50% van de motorrijtuigenbelasting betalen in plaats van 25%.
Wat we weten is dat in juni 2022 in het Europees Parlement een wet is aangenomen die ervoor moet zorgen dat vanaf 2035 geen enkel nieuw wegvoertuig nog CO2 uitstoot. In de praktijk komt dit dus neer op een verbod van de verkoop van nieuwe voertuigen die rijden op diesel of benzine.
Kwarttarief verdwijnt per 1 januari 2026
Op Prinsjesdag 2023 presenteerde het kabinet het nieuwe belastingplan.
Kabinet verdubbelt motorrijtuigenbelasting voor campers. Eigenaren van campers gaan meer motorrijtuigenbelasting betalen. Nu betalen zij nog een kwart van het normale tarief, dat wordt straks de helft. Dat staat in het Belastingplan dat het kabinet op Prinsjesdag heeft gepresenteerd.
Op dinsdag 24 oktober biedt de Nederlandse Kampeerauto Club (NKC) samen met initiatiefnemer Jan Catsburg een petitie aan bij de Commissie Financiën van de Tweede Kamer. De aanleiding hiervoor is de voorgenomen verdubbeling van de motorrijtuigenbelasting voor campers. Deze gaat in 2026 in.
De vrijstelling van motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto's (en dus ook elektrische campers) is een tijdelijke maatregel. Deze maatregel zou aanvankelijk gelden tot 2020, maar er is besloten om de afschaffing uit te stellen tot en met 2024.
Als het aan het kabinet ligt, ga je hier fors meer voor betalen. In de Miljoenennota werd bekend gemaakt dat de wegenbelasting omhoog gaat. Het kabinet wil verschillende vrijstellingen voor motorrijtuigenbelasting en aanschafbelasting afbouwen of beëindigen. Dat heeft dus grote gevolgen voor de camperbezitters.
Kampeerautotarief. Voor een kampeerauto is de motorrijtuigenbelasting voor een tijdvak van 3 maanden een kwart van de belasting die u moet betalen voor een personenauto. U betaalt dan het zogenoemde kwarttarief.
Is een camper waardevast? Net als auto's, depreciëren campers in waarde over tijd. Echter, goed onderhouden campers met een sterke reputatie kunnen hun waarde beter behouden dan anderen.
Want u hoeft een camper niet mee te tellen bij uw box 3 vermogen. Het is immers een roerende zaak. De enige uitzondering daarop is dat u de camper kocht met het idee om deze (hoofdzakelijk) als belegging aan te schaffen. Die uitzondering doet zich in de praktijk nauwelijks voor.
Veel camperverzekeraars stellen een limitiet aan het aantal kilometers dat per jaar gereden mag worden met de camper. Zo zijn er camperverzekeraars die in de polis hebben opgenomen dat er maximaal 10.000, 15.000 of 20.000 kilometer per jaar mag worden gereden met de camper.
Kostenpost 4: motorrijtuigenbelasting
Voor het bezit van een camper betaal je elk kwartaal motorrijtuigenbelasting. Dit bedrag is afhankelijk van de provincie waarin je woont en het leeggewicht van je camper. Voor een camper van gemiddeld gewicht kost de belasting per jaar ongeveer € 850 (Bron: Berekenhet).
Op 1 september 2027 volgt een verstrenging voor dieselwagens. Vanaf dan zijn enkel euronorm 6d en hoger nog toegelaten. Vanaf 1 januari 2028 worden dan ook de regels voor benzinewagens nog aangepast en moeten zij euronorm 4 of hoger hebben.
Woon je in een milieuzone en is je camper geregistreerd met de code SA op je kentekencard, dan heb je automatisch een vrijstelling.Die geldt echter alleen in de milieuzone waar je woont. Voor andere camperaars zijn er per gemeente soms tijdelijke ontheffingen mogelijk tegen betaling.
De milieusticker is eigenlijk een serie van 3 stickers, die verplicht zijn voor alle auto's, campers, bussen, vrachtwagens etc.die in Duitsland toegang willen tot een milieuzone (Umweltzone). Er worden drie kleuren uitgegeven: groen, geel en rood.
Gemiddelde kosten camperverzekering
Zo kunt u bij een camperverzekering kiezen uit een WA-dekking, WA + beperkt casco en een Allrisk dekking. Voor alleen een WA-verzekering bent u al snel € 700 per jaar kwijt en voor WA+ en allrisk resp.€ 1.400 en € 2.400.
In Nederland mag je camperen op daartoe aangewezen parkeerplaatsen en campings en niet in de vrije natuur. Maar in Duitsland mag je wel op parkeerplaatsen overnachten, tenzij er een verbodsbord staat.
Dus wanneer je vooral steden wenst te bezoeken kun je maar beter niet een te oude camper kopen. Maar het kan ook zo zijn dat je in een stad niets te zoeken hebt, dan doet de norm er wat minder toe. Toch is een hogere norm altijd beter. Al is het maar om de camper ook weer goed te kunnen verkopen.
De tekorten aan onderdelen van campers zijn niet enkel te danken aan overheidsmaatregelen om het coronavirus te bestrijden, ook de oorlog in Oekraïne heeft invloed op de kampeerbranche. Veel onderdelen voor jouw nieuwe camper, als kabelbomen, komen uit het land. De productie ligt nu nagenoeg stil.
Half-integraal en integraal campers zijn iets zuiniger en rijden normaliter tussen de 8 en 11 kilometer per liter. De vaak kleinere en lichtere buscampers rijden het zuinigst; hiermee kunt u tussen de 1:9 en 1:13 halen.
De wegenbelasting wordt per 2025 verhoogd naar 25% van het reguliere tarief en 100% vanaf 2026. Bovenop deze kortingsregelingen, geldt ook een aanschafsubsidie voor particuliere rijders van emissieloze auto's. De bedragen hiervan worden later bekend gemaakt.
Het opvallend hoge wegenbelastingtarief voor dieselauto's heeft alles te maken met slechts twee van deze vier factoren namelijk: De mate van milieuvervuiling (qua brandstoftype, filtersystemen e.a.)Het hogere gemiddelde gewicht van de diesel auto (vanwege de zware dieselmotor)
Voorwaarden vrijstelling mrb
Het gaat om de datum van 1e toelating op uw kentekenbewijs. Deze moet 40 jaar of ouder zijn; u uw vrachtauto of autobus niet gebruikt voor uw bedrijf. Of voor andere commerciële activiteiten.