Autoprijzen tot 6 procent omhoog. De kans is groot dat de prijs voor een nieuwe (Europese) auto volgend jaar 3 tot 6 procent hoger uitvalt. Onze researchafdeling constateert dat er op de automarkt sprake is van een mismatch. De autoproductie wordt beperkt door een tekort aan materialen, vooral halfgeleiders.
Bpm-tarieven aangescherpt per 1 januari 2022
Er wordt voor 2022 een autonome vergroening verwacht van gemiddeld circa 2,3%. De bpm-tabel is daarom aangepast door de schijfgrenzen te verlagen met 2,3% en de geïndexeerde tarieven te verhogen met 2,35%. Bekijk de bpm-tarieven op de website van de Belastingdienst.
Weet je niet hoeveel onderhandelingsruimte er is? Bedenk dat het redelijk normaal is dat je 8 tot 10 procent van de verkoopprijs af probeert te krijgen. Zeker als je geen auto inruilt, is het normaal om korting te krijgen. Geen inruil betekent minder risico en minder kosten voor de verkoper.
De markt voor gebruikte auto's heeft net als die voor nieuwe modellen te maken met krapte. Er is te weinig instroom en ook de import vanuit het buitenland neemt af. Hierdoor lopen de prijzen van gebruikte auto's flink op.
Voorjaar 2022 normalisatie
Door de langdurige tekorten zal de mismatch tussen vraag en aanbod op de automarkten binnen Europa tot volgend jaar voorjaar voortduren. Wij verwachten dat de autoprijzen hierdoor zullen oplopen. In Duitsland van 4 tot 10%, in Spanje van 2.4% tot 5.8%, in Frankrijk van 0.8% tot 5.0%.
Benzinemotoren gaan gemiddeld 250.000 kilometer mee. Bij goed onderhoud kan het vaak nóg meer kilometers maken. Dieselmotoren houden het langer vol. Zij kunnen zeker de 350.000 op de kilometerstand aantikken.
In de eerste jaren heb je hogere afschrijvingskosten dan bij een gebruikte auto. Je nieuwe auto is na 5 jaar ongeveer de helft minder waard. Niet per se erg, wel iets om over na te denken. Ook goed om rekening mee te houden: verzekeraars rekenen meestal een hogere premie voor nieuwe auto's.
Over de prijs ervan kun je onderhandelen. Nergens staat geschreven dat 'pingelen' of afdingen niet mag. De Autoriteit Consument & Markt (ACM), die onder meer toezicht houdt op het consumentenrecht, omschrijft het als volgt: “Verkopers bepalen zelf de prijs van hun product. Over prijzen mag je onderhandelen.
Plug-in hybride: belastingvoordeel
Een plug-in hybride auto heet ook wel een plug-in hybrid electric vehicle (PHEV). Eigenaren van een plug-in hybride auto krijgen 50% korting op de motorrijtuigenbelasting. Dit geldt alleen voor auto's met een minimale CO2-uitstoot die niet meer is dan 50 gram per kilometer.
Je zou misschien denken dat dit gelijk ook de lijst is van de auto's met de grootste bedragen voor de Belasting van Personenauto's en Motorrijtuigen (BPM). Dat klopt voor een deel, want de Chiron staat op beide lijstjes op nummertje één.
Auto's ouder dan 25 jaar. (hoewel de BPM volgens de wet pas na 25 jaar volledig is afgeschreven, is dit in werkelijkheid al na 17 jaar en 6 maanden) Na 9 jaar en 6 maanden is de BPM al met 92% afgeschreven en betaal je nog maar een klein deel rest BPM.
Hoewel we alle soorten motoriseringen hebben meegenomen in het onderzoek, dus ook diesels en elektrische auto's, blijken auto's met een benzinemotor of benzine-hybride's het meest waardevast. Niet geheel verrassend zijn het vooral Japanse en Duitse crossovers en SUV's die het goed doen in deze lijst.
Benschop: "Het is daarom het overwegen waard om een jonge diesel te kopen. De aanschafprijs is ten opzichte van andere auto's relatief laag en zeker als je lang met een auto doet, is de jaarlijkse afschrijving acceptabel. Zo kun je betaalbaar in een goede gebruikte auto rijden."
Waarom korting geven een slecht idee is (nooit doen!) Met het geven van korting geef je een signaal aan klanten dat jouw product of dienst eigenlijk minder waard is. Met een korting trek je koopjesjagers aan die niet zullen resulteren in vaste klanten en geef je een slecht signaal aan je vaste klanten.
In de praktijk blijkt dat wel tegen te vallen, de meeste nieuwe auto's hebben een marge die tussen de 5 en 8% ligt. Bij kleinere auto's is die marge zelfs kleiner, bij duurdere auto's liggen meer mogelijkheden.
Je korting moet voldoende groot zijn om het interessant te maken voor je klanten. Een korting van 5 euro op een bedrag van 1.000 euro zal weinig mensen overtuigen. Geef je dezelfde 5 euro korting op een bedrag van 20 euro, werkt het gegarandeerd wel.
De beste periode om te kopen is de winter en dan vooral de maand december. Op het einde van het jaar zitten autoverkopers vaak met een voorraad auto's die ze graag willen verkopen vóór het einde van het kalenderjaar.
Naarmate de grootte en de luxe van een auto toeneemt, kan de waardedaling zelfs oplopen tot 75%. Met andere woorden: een auto die nieuw €40.000 kost verliest in vier jaar tijd minimaal €20.000 aan waarde. Met het kopen van een oudere tweedehandsauto kun je jezelf dus alvast een hoop geld besparen.
Volgens het Amerikaanse onderzoeksbureau J.D. Power kun je het beste gaan voor Lexus, Porsche, Toyota of Volkswagen. Het Britse What Car maakte een top zes van Suzuki, Lexus, Toyota, Kia, Mitsubishi en Subaru. De conclusie is dus duidelijk: met een Japanse auto, met name een Toyota of een Suzuki, zit je vaak wel goed.
Over het algemeen kunnen we zeggen dat bij veel kilometers op jaarbasis de kilometerstand belangrijker is. Bij weinig kilometers op jaarbasis zal het bouwjaar zwaarder wegen. Na 7 jaar 140.000 km is 20.000 km/jaar.
Je moet bij een auto met veel kilometers op de teller net zo goed opletten als bij een auto die minder heeft gelopen. Een dieselmotor is over het algemeen beter bestand tegen hogere kilometerstanden dan een benzinemotor. Kijk zeker naar de onderhoudshistorie en de algemene indruk van de auto.