Niet iedere coureur drinkt trouwens gewoon water zoals dat uit de kraan komt. Sommigen kiezen een sterk geconcentreerde variant met glucose en extra vitamines en mineralen. Op dit gebied is echter niks verplicht, dus het verschilt per rijder wat er naar binnen wordt gezogen.
Een Formule 1 coureur kan niet tijdens een race stoppen om te plassen. Omdat een coureur veel zweet, is zijn blaas ook minder vol. Als de coureur echt heel nodig moet, dan doet hij het in zijn broek.
Om dus te controleren of elke auto hieraan voldoet worden dus zowel de auto als de coureur gewogen . Een coureur kan tijdens het racen ongeveer 3 liter aan vocht kwijt raken – zo'n 5% van zijn totale gewicht. Dit is de reden waarom je coureurs nog voor het drinken zich ziet melden bij de weegschaal.
80 kilo voor een coureur
Autosport-verslaggever Rick Winkelman van Ziggo Sport vertelt dat een coureur standaard op 80 kilo wordt ingeschaald. Als iemand lichter is, komt er gewoon gewicht op de auto bij.
F1 is fysiek zwaar om twee redenen. Ten eerste genereert de auto een enorme hoeveelheid warmte van de motor, zodat de bestuurder temperaturen in zijn cockpit ervaart van rond de 50°C. Ze dragen ook speciale racepakken die zijn ontworpen om hen te beschermen tegen vuur die daar niet bij helpen.
Niet alleen bij het versnellen en afremmen van de auto (zoals ook merkbaar is in een achtbaan), maar vooral in de bochten krijgen de coureurs te maken met hevige G-krachtendie in de Formule 1 wel kunnen oplopen tot 4 of 5 G. Dit betekent dat een coureur 4 tot 5 keer zijn eigen lichaamsgewicht op zich voelt drukken.
Niet alleen de auto's maar ook alle andere onderdelen worden over de gehele wereld vervoerd van Azië, naar Australië, Europa, en Noord- en Zuid-Amerika, om op tijd de spullen van ieder team op de juiste locatie te krijgen worden deze vervoerd via de weg, lucht en per schip.
Een bandenwisselaar krijgt bijna € 300.000 per jaar, evenals de 'fuel engineer', weet Nieuwsblad te melden. Voor iedere gewonnen race zijn er bonussen te verdienen. Voor een teamleider is dit ruim € 4200, gevolgd door de bandenwisselaars met € 2100.
Vaak wordt er gewoon een waterzak in de cockpit bevestigd. Hier zit een pompje op, met een slang die via de helm naar de mond van de coureur loopt. Door een knopje op het stuur in te drukken, loopt er water door. Als je goed kijkt tijdens een race, kan je deze slang zien zitten.
Hoewel het minimumgewicht van 798 kilo al behoorlijk hoog ligt, zijn er tal van teams die daar nog boven zitten. Naar verluidt zit zelfs alleen de auto van Alfa Romeo op het minimumgewicht. De auto's met 'overgewicht' moeten nu dus wat 'afvallen' om competitief te zijn of te blijven.
Laaft hij zich aan het drankje van zijn raceteam. Wel nu, we hebben een antwoord. Zoveel Red Bull drinkt Max Verstappen.
“Dat ligt er een beetje aan waar in het seizoen het is. In principe drink ik niet tijdens het seizoen, dus dan is het inderdaad water. Red Bull drink ik alleen voor een training of race, als ik de energie ook ga gebruiken. Maar buiten het seizoen, dan kan ik weleens wat drinken op een feestje.”
Dus, hoeveel Red Bull drinkt Max Verstappen zelf? 'Twintig! ', antwoordt Max gekscherend. Hij vervolgt iets serieuzer: 'Misschien een of twee tijdens een raceweekend, en af en toe tijdens promotionele evenementen.
De vonken onder de F1-auto's worden veroorzaakt door titanium 'skid blocks' die bevestigd zijn aan de plank onder de wagen. Deze blokken zijn bedoeld om te voorkomen dat de plank beschadigd raakt. Ze steken niet meer dan drie millimeter uit ten opzichte van de plank.
Als ze echt heel hard aan het fietsen zijn, stoppen ze niet en plassen ze soms gewoon van de fiets af in de bosjes. Ze laten zich dan door een ploeggenoot vooruit duwen. Maar ze mogen niet zomaar plassen als er publiek langs de kant staat, dan krijgen ze een boete.
Het gewicht van een Formule 1 auto
Grotere, zwaardere coureurs waren daarbij lang in het nadeel. Nu is afgesproken dat de auto inclusief coureur sinds 2022 minimaal 795 kilogram moet wegen, waarvan de coureur en zijn stoeltje altijd voor minimaal 80 kilo meetellen.
In 2001 stelde de FIA een gewichtslimiet voor van 1.25 kilogram. Vanaf dat moment worden de helmen alleen nog maar van carbon gemaakt, dat tegelijk lichter en sterker is.
Tegenwoordig heeft de Formule 1 het gevaar van vuur nagenoeg uitgebannen. De coureurs dragen overalls, handschoenen, balaclava's en ondergoed van het vuurvaste materiaal nomex, waarmee ze het ruim een halve minuut kunnen uithouden bij achthonderd graden Celsius.
Die druk kan gedurende enkele seconden oplopen tot 4 a 5 G-krachten oftewel vier of vijfmaal het eigen lichaamsgewicht. Dat betekent dat de nek van Verstappen tientallen malen per wedstrijd een kracht van zo'n 25 kilo te verwerken krijgt: het gewicht van hoofd plus helm.
Het salaris van de pitcrew
Een Formule 1-monteur verdient gemiddeld tussen de 35.000 en 70.000 euro per jaar, afhankelijk van de functie. Helmaal geen slecht bedrag natuurlijk, maar er komt wel een hoge druk bij kijken.
Een Formule 1-monteur moet het doen met een salaris tussen de 35.000 en 70.000 euro per jaar.
Chassis, maar vooral motor en transmissie zijn de duurste onderdelen. De prijs voor elk van de drie toegelaten eenheden per seizoen wordt geraamd op ongeveer 10 miljoen euro. Wie de prijs van een huidige raceauto op 12 tot 15 miljoen schat, zit er dus niet ver naast.
Verstappen slaapt in de motorhome van Red Bull Racing, dus niet in zijn eigen camper zoals bijvoorbeeld Ferrari-coureur Sebastian Vettel doet. Vervelen doet hij niet: 'Ik ben toch de hele dag druk, en als ik dan even bij mijn slaapplek kom, kan ik even relaxen.
Een hardere band gaat langer mee, maar is niet zo snel als een zachte band. Met het zachte rubber kan een coureur rapper in de rondte gaan, daarentegen slijt die band wél snel.
Aangezien het volume van brandstof afhankelijk is van de temperatuur en het F1-circuit ongeveer alle uithoeken van de wereld aandoet, rekenen ze in de F1-garages in kilo's, veel betrouwbaarder. Maar voor wie toch wil vergelijken: ongeveer 120-150 liter brandstof per race.