De luchtdruk en -dichtheid nemen af met de hoogte, wat betekent dat het lichaam minder zuurstof opneemt naarmate het vliegtuig hoger vliegt. Drukveranderingen kunnen er ook toe leiden dat gassen in ons lichaam uitzetten. Het eindresultaat is dat de hoeveelheid beschikbare zuurstof voor ons bloed afneemt.
De blootstelling aan vliegtuiggeluid kan verschillende effecten hebben op welzijn en de gezondheid van mensen, zoals hinder, slaapverstoring en verhoogd risico op hart- en vaatziekten.
In een vliegtuig heerst een zelfde luchtdruk als je normaal op 2000-2400 meter hoogte tegenkomt. Deze luchtdruk bedraagt ongeveer 80% van de luchtdruk op zeeniveau. Dit heeft twee gevolgen voor de zuurstofopname. In de eerste plaats bevat de lucht absoluut gezien minder zuurstof.
ernstige ademhalingsinfectie, tuberculose, longontsteking) worden niet toegelaten op de vlucht zonder een verklaring van een arts met bevestiging dat ze in staat zijn te vliegen.
Drukverschillen, hypoxie, lage lucht- vochtigheid en relatieve immobilisatie gedurende een vliegreis kunnen pro- blemen veroorzaken bij patiënten met respiratoire aandoeningen. Bij stabiele astma die met medicatie goed onder controle is kan veilig gevlogen worden.
Hoe u vliegt, hangt echter sterk af van uw toestand en behoeften: Medische begeleiding: als uw patiënt lichte tot matige COPD heeft en in een stabiele toestand verkeert, is het meestal mogelijk om hem of haar met een gewone commerciële luchtvaartmaatschappij weg te vliegen.
De volgende zaken kunnen de kans op COPD vergroten: roken, gerookt hebben of vaak rook van anderen inademen. astma, longontsteking of andere longziekten hebben. de erfelijke ziekte Alfa 1 antitrypsine deficiëntie: als je deze ziekte hebt, maak je het eiwit alfa 1 dat de longen beschermt niet aan.
Een vliegreis belast het milieu maar liefst 8 tot 12 keer zoveel als dezelfde reis per trein. Het verschil is het grootst op een korte reisafstand (minder dan 700 kilometer). Verder draagt een vliegreis 1 tot 4 keer zoveel bij aan het broeikaseffect als dezelfde reis per auto.
Vliegen. De lagere luchtdruk in een vliegtuig heeft geen invloed op je bloeddruk. Toch wordt er na een hartinfarct geadviseerd om de eerste vier weken helemaal niet te vliegen. Als je een TIA of kleine beroerte gehad hebt, mag je over het algemeen na enkele dagen weer vliegen.
De ontstoken delen van het longweefsel kunnen niet meer goed de zuurstof uit de ademhaling opnemen en aan de rode bloedcellen doorgegeven om de inwendige organen van zuurstof te voorzien. De zuurstofsaturatie in het bloed daalt, wat bijzonder grote gevolgen heeft in een vliegtuig.
Piloot Laurens: “In een vliegtuig kan je gelukkig wél ademhalen omdat de cabine, zodra het vliegtuig van de grond komt, geleidelijk aan onder druk wordt gezet. De motoren persen lucht binnen, wat meteen het vervelende gevoel aan je oren verklaart.”
De luchtdruk in vliegtuigen die op ongeveer 10.000 meter hoogte vliegen is vergelijkbaar met een hoogte van 1000 tot bijna 3000 meter in de bergen. Hierdoor zou je denken dat je hoogteziekte kan krijgen tijdens een vlucht. Gelukkig hebben deze vluchten meestal niet veel impact op je lichaam.
Bij een retourvlucht ontvang je in beide gevallen ongeveer 0,1 millisievert. Op basis van uitgebreid onderzoek is voor het jaar 2019 voor Nederlandse burgers een gemiddelde bijdrage berekend van 0,04 millisievert per jaar.
Het vliegverkeer stoot heel veel CO2 uit en is daardoor een van de grote veroorzakers van klimaatverandering. Bovendien zorgt het vliegverkeer voor veel luchtvervuiling waardoor de gezondheid van omwonenden van vliegvelden wordt bedreigd. Ook lawaai is veel omwonenden een doorn in het oog.
Dure opleiding en hoge werkdruk
Toch zitten er ook nadelen aan het beroep. Piloot worden is niet gemakkelijk. Je hebt er een behoorlijk intensieve vliegopleiding voor nodig en je moet ook nog aan specifieke medische eisen voldoen. Je hebt goede ogen nodig en je moet fysiek fit zijn.
Hoe vaak wordt er gevlogen
De Nederlander reist gemiddeld 1,3 keer per jaar met het vliegtuig.
Lopen en fietsen is het gezondst, vliegen is dat niet.” Tijdens een vliegreis zit je met veel mensen in een kleine ruimte en word je blootgesteld aan van alles en nog wat, verklaart hij. Omdat je zo dicht op elkaar zit kunnen virussen, zoals het verkoudheidsvirus, gemakkelijk via de lucht worden overgedragen.
Vermoeidheid op vakantie
De meeste vakantiegangers wijten dit aan een jetlag, maar er is vaak meer aan de hand. De vermoeidheid ontstaat door de druk in de cabine. Hierdoor wordt de lucht ijler, een beetje alsof je hoog in de bergen zit. Er is een stuk minder zuurstof en daardoor word je moe.
Een ordinaire huisvlieg kan wel 6 miljoen ziekteverwekkers bij zich dragen. Bah! Met al die bacteriën kunnen huisvliegen en bromvliegen meer dan 100 ziekten op mensen overdragen. Van relatief onschuldige infecties, tot ernstige ziektes als tuberculose, cholera en lepra en tyfus.
Kunt u vliegen met hoge bloeddruk? Het is veilig om te vliegen met hoge bloeddruk mits het onder controle is.
Vliegen met een verkoudheid
Een mogelijke infectie met een onschuldige verkoudheid vormt geen ernstig risico en dus kunnen de medereizigers hieraan blootgesteld worden. Ook voor uw eigen gezondheid vormt vliegen met een verkoudheid meestal geen probleem.
Een beklemmend gevoel op de borst, piepende ademhaling of pijn bij het ademhalen komen ook voor. Je benauwd voelen is erg naar en kan eng zijn. Voor sommige mensen voelt het als (bijna) stikken. Als je iets wilt doen terwijl je benauwd bent, is dat vaak lastiger.
Moe en benauwd
Uitademen gaat moeilijk en de ademhaling is vaak sneller. Een piepende ademhaling en veel hoesten zijn bekende symptomen. Omdat er te weinig zuurstof in het bloed komt, ben je vaak erg moe. Probeer je energie over de dag te verdelen en vermijd activiteiten waar je snel moe van wordt zoveel mogelijk.
COPD is een ziekte waarvan je niet kunt genezen. Maar omdat patiënten soms vele jaren goed met COPD kunnen leven, zit je waarschijnlijk niet meteen in de palliatieve fase.