De warmtepomp wordt ook wel omschreven als een omgekeerde airconditioning. Door slim gebruik te maken van de buitenlucht en de restwarmte van de accu wordt warmte opgewekt die gebruikt wordt om de juiste temperatuur in de auto te krijgen. Helemaal in de wintermaanden heeft u hier veel profijt van.
Altijd de juiste temperatuur
De accu van een elektrische auto is gevoelig voor extreme temperaturen, net als bij een auto met diesel- of benzinemotor. Een warmtepomp zorgt ervoor dat de accu altijd de juiste temperatuur houdt zodat de prestaties en range van de auto er niet onder lijden.
De warmtepomp helpt om de batterij van een elektrische auto te ontzien. De pomp gebruikt warmte uit de buitenlucht maar ook restwarmte uit de batterij om het interieur van de auto te verwarmen als het buiten koud is.
De warmtepomp kom je in steeds meer elektrische auto's tegen, maar is niet standaard. Op sommige modellen wordt die als fabrieksoptie aangeboden (bijvoorbeeld bij het instapmodel van de Volkswagen ID. 4 voor een meerprijs van € 1.258), bij de luxere modellen zit die er vaak standaard op.
EV's sneller warm dan benzine- en dieselauto's
Dat komt doordat er een stap wordt overgeslagen. In plaats van eerst het koelwater op temperatuur te brengen, verwarmt een elektrische auto direct de lucht die uit de ventilatieopeningen komt. Zo geniet je binnen no-time van warme lucht.
Hoge omgevingstemperaturen: Elektrische motoren genereren warmte tijdens hun werking. Als de omgevingstemperatuur al hoog is, kan dit de warmteafvoer bemoeilijken, wat kan leiden tot oververhitting.
Kosten: hoe zit het met de kosten van accu's? Elektrische auto's komen met een lange garantie. Logisch, want de accu is een duur onderdeel van het product. Afhankelijk van het formaat en de capaciteit moet je denken aan bedragen tussen 3.000 en 15.000 euro.
Met de juiste isolatie en verwarming is een warmtepomp goedkoper dan gas, zelfs met de stijgende elektriciteitsprijzen. Dit komt omdat een warmtepomp veel efficiënter is en je dus minder nodig hebt om toch lekker warm te blijven. Waarom wel of geen warmtepomp? Een warmtepomp is meestal een goede keuze.
Met een warmtepomp kun je op een milieuvriendelijke manier je woning verwarmen. Met een hybride warmtepomp kun je je huis een groot deel van het jaar verwarmen, maar als het buiten koud is (net boven nul) heb je een cv-ketel nodig die bijspringt. En met de cv-ketel verwarm je ook het tapwater.
Onze conclusie is dan ook: Wanneer isoleren niet mogelijk is, maar je wel een milieuvriendelijkere manier van woningverwarming wilt toepassen, kies dan voor een hybride warmtepomp. Wanneer isolatie wel één van de mogelijkheden is, dan is een all-electric warmtepomp de beste oplossing!
Wat is het verschil tussen een hybride en volledig elektrische warmtepomp? Bij een volledig elektrische warmtepomp is er geen ketel op gas meer nodig.Een hybride warmtepomp wordt in combinatie met een HR-ketel gebruikt.
Voor een hybride warmtepomp heb je doorgaans voldoende aan 5 tot 7 (extra) zonnepanelen. Bij de all-electric warmtepomp doe je er verstandig aan zeker 7 tot 9 (extra) zonnepanelen te installeren. Daarmee ben je in principe verzekerd van een volledige compensatie voor de hogere vraag naar elektriciteit.
Met een warmtepomp verwarm je je huis niet langer met aardgas zoals met een cv-ketel, maar met elektriciteit. Hierdoor ga je minder gas en meer stroom gebruiken. De besparing op je gaskosten is bij jouw ideale warmtepomp veel groter dan de extra stroomkosten.
Uw warmtepomp bijvullen is nodig wanneer de waterdruk van het systeem te laag is. Een te lage druk zorgt namelijk dat uw apparaat niet meer optimaal functioneert.
Een tip om te bepalen of je radiatoren geschikt zijn om te werken met lage temperaturen, is in de winter de maximale temperatuur van je ketel een tijdje op 50 °C te zetten en dan checken of je woning nog warm wordt en warm blijft. Is dat het geval, dan zit je wellicht goed.
Een warmtepomp heeft als nadeel dat er een vrij hoog prijskaartje aan vasthangt. Het is en blijft dan ook een grote investering die je pas op termijn zal terugverdienen. De prijs ligt vaak zelfs hoger dan een traditionele cv-ketel. Zo variëren de prijzen voor een warmtepomp tussen de € 2.500 en 24.000 (excl.
Op frisse dagen onttrekt de buitenunit warmte aan de buitenlucht. De warme lucht wordt door de units binnenshuis de kamer ingeblazen. Een airco is dus eigenlijk ook gewoon een warmtepomp. Op de vraag “Wat is het verschil tussen een airco en een warmtepomp” is het korte antwoord; een airco is een soort warmtepomp.
De warmtepomp is bedoeld om de woning te verwarmen, maar kan ook koelen bij warm weer. Een airco zorgt voor verkoeling tijdens de snikhete zomerdagen, maar kan ook verwarmen op de dagen dat het kouder is.
Nadelen van een warmtepomp:
Over het algemeen wordt aangenomen dat een warmtepomp op lange termijn goedkoper is, maar op korte termijn kunnen de hogere aanschaf- en installatiekosten het duurder maken dan traditionele verwarming met gas.
Een volledig elektrische warmtepomp is een grootverbruiker van elektriciteit met zo'n 3.200 kWh per jaar. Dat kost, als we als tarief de €0,45 uit het prijsplafond hanteren, jaarlijks ongeveer € 1.400. Het voordeel is dat je dan van het gas af bent, dus geen gaskosten meer hebt.
Rendement en COP van een Warmtepomp
Want voor één deel elektriciteit heb je 5 delen warmte. Dat is 5,6 keer beter dan het rendement van een Cv-ketel op gas. Anders gezegd, een warmtepomp is 5,6 zuiniger dan een Cv-ketel op gas.
Gemiddelde prijs
Een laadbeurt van 15,3 kWh komt daarmee op € 7,04. Stel dat je de 15.000 kilometer die je per jaar rijdt volledig thuis kunt laden, dan kost dat hiermee zo'n € 1056 per jaar (€ 0,07 per km).
Miljoen kilometers? Volgens veel deskundigen op dit gebied – onder wie enkele autoconstructeurs – kan de elektromotor van een auto tot een miljoen kilometers afleggen. Pete Savagian, hoofdingenieur voor elektromotoren bij General Motors, noemt een cijfer van 600.000 mijl (960.000 km).
Een auto-accu heeft namelijk een gemiddelde levensduur van 4 tot 5 jaar in normale omstandigheden. Dat betekent dat er geen abnormaal hoog of langdurig stroomverbruik is geweest zonder dat de motor draaide, want die wekt via de alternator stroom op om het energieniveau van de batterij steeds op peil te houden.