De vario is een onderdeel dat uitzet naarmate het motorblok sneller ronddraait. Hierdoor neemt de diameter toe en de snelheid van het achterwiel daardoor ook. Een varioring beperkt het uitzetten van de vario waardoor de scooter dus de originele 'maximum' snelheid vanaf fabriek niet kan halen.
De Varioring met de nadruk op ring, zorgt voor een begrenzing van ongeveer 5 tot 20 KM/pu. Dit hangt wel sterk van de soort scooter af. Een Zip SP H20 zal bijvoorbeeld ongeveer 20 KM harder gaan en een Vespa LX snor 5 tot 15 KM harder.
Je kunt gewoon de vario ring verwijderen zonder motorische gevolgen. Je scooter gaat uiteraard wat harder lopen en zal op de rollerbank mischien iets te hard gaan. Andere begrensers kun je lekker laten zitten.
De ring zorgt ervoor dat de vario verder bij de "vaste" schijf vandaan blijft.
De vario rollen die gemonteerd zijn aan je scooter zorgen er voor dat de motor van de scooter exact op een bepaald aantal toeren blijft draaien totdat deze de top bereikt. Wanneer jouw scooter ondertoeren of juist overtoeren maakt duidt dit er op dat de rollen versleten zijn.
Opvoeren 4-takt
De 4-takt wordt vaak alleen beperkt met een cdi (ontstekingsregeling) en een vario-ring. Door de vario-ring te verwijderen en de cdi aan te passen rijdt de scooter meteen een stuk sneller. Gemiddeld rijdt de scooter 60 à 65 km/u na de aanpassing.
Varioring verwijderen kan eigenlijk iedereen maar wat levert het op en is het strafbaar? Het is niet strafbaar zolang je scooter niet te snel gaat, maar laat dat nou net het doel zijn als je een varioring verwijderd. Het nadeel is dus dat je strafbaar bent als je scooter te snel gaat.
Je schuift de varioring moeiteloos over de variobus. Dit onderdeel wordt doorgaans gemonteerd tussen de halfpoulie en het variohuis. Doordat de V-snaar niet meer hoger opgedrukt kan worden verlaag je de topsnelheid van je scooter.
Variateur MULTIVAR van Malossi. Deze sport variateur zorgt ervoor dat het beschikbare vermogen van de motor beter wordt afgegeven. Hierdoor zal de scooter beter accelereren en tevens zal de topsnelheid ligt toenemen. De MULTIVAR variateurs worden door de ingenieurs van Malossi zelf ontworpen en getest.
Deze injectie scooters hebben namelijk geen losse varioring meer, maar een variobus met een vaste verdikking. Hoe zwaarder de rollen, hoe hoger de topsnelheid. Dit gaat wel ten koste van de trekkracht.
Vaak wordt er een prop in de uitlaat geplaatst als begrenzer. Deze prop bevindt zich aan het begin van de uitlaat waar de uitlaat aan de cilinder wordt bevestigd. Bij bijvoorbeeld Yasuni uitlaten wordt de uitlaat juist bij de demper begrenst. Wat ook vaak voorkomt is dat er een resonantiebuisje aanwezig is.
Om de scooters toe te laten op de Nederlandse markt, worden ze begrensd in hun snelheid. Een scooter opvoeren is de begrenzing verwijderen zodat hij harder kan dan de toegestane snelheid. Een scooter opvoeren is verboden.
Een 4takt opvoeren kun je om verschillende redenen doen. Zo verhoog je de betrouwbaarheid van jouw motorblok, verlaag je het verbruik in brandstof, is het milieuvriendelijker en kun je het geluid reduceren. Het 4takt systeem is de laatste tijd enorm populair bij zowel scooterrijders als bij de producenten van scooters.
Welke varioring je precies nodig hebt, is lastig te zeggen. Dit is namelijk afhankelijk van je huidige snelheid en en welke snelheid je wil rijden. Voorbeeld: Gaat jouw Vespa of Piaggio Zip momenteel 40 km/u op de teller en wil je hem 34 km/u laten rijden? Dan heb je meestal een varioring van 3mm nodig.
Het vervangen van de rolletjes van je scooter is een belangrijk onderhoudsaspect om de prestaties op peil te houden. Over het algemeen is het aanbevolen om de variorollen tussen de 5000 en 10000 kilometer te vervangen, afhankelijk van het scootermerk en rijgedrag.
De beste en veiligste manier om de variateur te blokkeren is door gebruik te maken van een variateur-blokkeersleutel. Elke type motor vereist een ander model/ type sleutel. Dit heeft met de opbouw van de motor te maken. Maar in de basis doen de variateur-blokkeersleutels allemaal hetzelfde.
Wanneer scooters uit de fabriek komen zitten ze vast aan bepaalde reguleringen – of anders gezegd: eisen – en zijn ze begrensd tot een bepaalde (maximale) snelheid. Door zogezegd een ECU te plaatsen kan ervoor gezorgd worden dat de scooter 10 of 20 km/h sneller wordt. En dit biedt diverse voordelen.
Opvoeren van moderne scooters is anders dan bij oudere modellen. Bij Euro 4 en Euro 5 scooters zit de snelheidsbeperking in een computertje (ECU). Als je sneller wilt rijden, moet je die ECU soms vervangen of een speedconverter gebruiken.
Door op de afstandsbediening te klikken gaat de scooter onbegrensd. Dit is vaak tussen de 45 en 75 km/u. Afhankelijk van hoe hard de scooter wil.
Zo mag een snorscooter of snorfiets niet harder rijden dan 25km p/u, de constructiesnelheid mag voor een snorscooter niet harder dan 34 GPS gemeten snelheid zijn. Een bromscooter of bromfiets niet harder dan 45km p/u rijden, de constructiesnelheid is echter 54km p/u voordat u een WOK melding krijgt.
Een bromfiets zal dan ongeveer 65 km/u gaan, Dit is dus 20km/u harder dan een bromfiets mag.
De verschillen zijn tegenwoordig klein, maar een 2-takt motor trekt over het algemeen sneller op én haalt een hogere topsnelheid dan een 4-takt motor. Dat komt omdat een 2-takt motor de vermogenscyclus in slechts 2 slagen afrondt. Bovendien bestaat hij uit minder onderdelen, waardoor ze lichter zijn.
Lichtere rollen zorgen voor een hoger toerental, en zwaardere rollen voor een lager toerental. Wanneer je het juiste gewicht rollen hebt, trekt de scooter van stilstaand tot topsnelheid gelijkmatig op. > De cilinders vervangen, de cilinder bepaald de toevoer van de brandstof.