Deze sensor meet de druk in het uitlaatsysteem voor het roetfilter. Zodra de druk hoger word dan toegestaan geeft deze sensor aan het motormanagement door dat zich een probleem voor doet. Meestal is dan het roetfilter vol. Ook kunnen de leidingen die naar de sensor toe lopen verstopt zitten.
In dieselmotoren bewaken uitlaatgastemperatuursensoren de temperatuur van het roetfilter. Ze leveren daardoor een aanzienlijke bijdrage aan de naleving van de emissiegrenswaarden en aan een vermindering in het brandstofverbruik.
Uitlaatgassen stromen er doorheen en roetdeeltjes worden opgevangen in 'kamertjes' in het filter. Na een poosje raken deze kamertjes vol. Een drukverschilsensor herkent dit door metingen voor en na het filter. Elektronica zorgt er dan voor dat de temperatuur van het uitlaatgas tijdelijk flink wordt verhoogd.
De makkelijkste manier om een verstopt roetfilter te herkennen is aan het storingslampje op het dashboard. Daarnaast herken je een slecht werkend of verstopt roetfilter ook aan een hoger brandstof verbruik, het op hol slaan van de motor, vermogensvlies, inhouden en stotteren.
Er is niet een eenduidig antwoord op deze vraag. In principe is het niet verstandig om te lang door te rijden met een verstopt roetfilter, omdat het de nodige storingen veroorzaakt. Daarnaast zorgt het voor meer inwendige vervuiling, aangezien het roet niet meer de auto uit kan.
De lambdasonde, ook wel lambdasensor genoemd, is de sensor in het uitlaatsysteem die de deeltjes in de uitlaatgassen meet en deze informatie doorstuurt naar het besturingssysteem van de auto. Aan de hand van deze informatie is het besturingssysteem in staat om, indien nodig, de nodige aanpassingen door te voeren.
Met behulp van de zogenaamde uitlaatgasrecirculatie wordt de uitstoot van stikstofoxiden verlaagd. Bij benzinemotoren wordt in het deellastgebied bovendien het brandstofverbruik gereduceerd. Bij hoge verbrandingstemperaturen ontstaan stikstofoxiden in de verbrandingsruimte van de motor.
Doorrijden met een kapotte EGR-klep is niet verstandig.
De EGR heeft als doel de verbrandingstemperatuur te verlagen om de uitstoot van stikstofoxiden te verminderen. Door de EGR te verwijderen of weg te schrijven, zal de verbrandingstemperatuur toenemen.Op langere termijn kan dit schadelijk zijn voor de motorcomponenten, zoals kleppen en zuigers.
De EGR-klep schoonmaken met TORALIN®
Met de TORALIN® EGR Cleaning Tool injecteert u de krachtige TORALIN® EGR System Cleaner (Part: 92017/95857) in het circuit. Deze reiniger lost snel afzettingen op en voorkomt de problemen die ontstaan door een vervuilde EGR-klep.
Met een defecte lambdasonde kun je verder rijden, aangezien hij slechts indirect invloed uitoefent op de motor. De schade negeren is echter niet verstandig. Wanneer het motormanagement geen waarschuwing ontvangt, dat het brandstofmengsel te vet is, oververhit de katalysator, waardoor de interne honingraat stuk gaat.
Veel korte ritjes maken versnelt de slijtage van het onderdeel.Brandstof van slechte kwaliteit veroorzaakt ook schade aan de sensor. Een zogenaamde carbon cleaning van de motor, waarbij koolstofafzettingen worden verwijderd, helpt je lambdasonde in goede staat te houden.
De uitlaat van je auto is kapot als je de volgende zaken herkent: Een kapotte uitlaat maakt een brommend of rammelend geluid. Je ruikt uitlaatgassen binnen in de auto, bijvoorbeeld als je voor het stoplicht staat. Er komen op vreemde plaatsen uitlaatgassen onder de auto vandaan.
Een lambdasonde gaat vaak rond de 160.000 km mee.
Het vervangen van één lambdasonde sensor, of ook wel genoemde luchtsensor kost meestal tussen de 50 en 80 euro.
Het vervangen van de lambdasonde in een autowerkplaats is relatief goedkoop en kost tussen de 40 en 200 euro. Deze investering betaalt zichzelf snel terug door besparingen op brandstof.
Voor het laten vervangen van een ABS-sensor liggen de kosten rond de € 90 en de € 200. Hierin zijn de prijs voor een nieuw onderdeel en het arbeidsloon inbegrepen. Verschillen doen zich voor in de tijd die de monteur nodig heeft, aangezien de hoeveelheid werk varieert al naar gelang het automodel.
Lambdasonde controleren met de oscilloscoop
Met de oscilloscoop kan het signaal van de lambdasonde het beste worden weergegeven. Basisvoorwaarde is net als bij de meting met de multimeter de bedrijfstemperatuur van motor of lambdasonde.
“De lambdasonde is een sensor in de uitlaat van je auto die het zuurstofgehalte van de uitlaatgassen meet. Wijkt de waarde van het zuurstofgehalte af, dan stelt het motormanagementsysteem dit automatisch bij. Zo werkt de katalysator optimaal en zijn de uitlaatgassen minder schadelijk voor het milieu.”
De gemiddelde tijd dat er nodig is, is 60 minuten. De prijs is sterk afhankelijk van het model auto dat u hebt en de lambdasonde die gekozen worden.
Je kunt een lambdasonde op verschillende manieren schoonmaken. Als eerste kun je dit doen met een staalborstel. Indien je hiervoor kiest, ben je ongeveer 5 minuten bezig met het schoonmaken van de lambdasonde. De tweede manier is de lambdasonde schoonbranden met een gasbrander.
Van een lambdasonde mag een levensduur van ten minste 8 jaren worden verwacht. Als de lambdasonde eerder moet worden vervangen en de auto normaal gebruikt is en goed is onderhouden, bestaat het vermoeden dat de lambdasonde gebrekkig was. Een vermoeden kan echter worden weerlegd.
Zo herken je een vervuilde of kapotte EGR-klep
Het storingslampje van de motor brandt. Minder trekkracht. Zwarte rook uit de uitlaat. Hoog brandstofverbruik.