Een uitgever is iemand die informatieproducten op de markt brengt. Dit kunnen bijvoorbeeld boeken, kranten of tijdschriften zijn. Een uitgever kan zich ook bezighouden met het publiceren van audio-informatie, zoals cd's, video's en audioboeken.
Hoe hoog het salaris van een uitgever ligt, hangt onder andere af van de functie binnen de uitgeverij. Een manager verdient logischerwijs meer dan een 'normale' medewerker. Het gemiddelde salaris van een uitgever ligt in Nederland op € 3.150,- per maand. Dit kan na verloop van tijd oplopen tot € 3.700,- per maand.
Wanneer jij een boek publiceert en/of verkoopt, dan ben je een uitgever en dus een ondernemer in het boekenvak. Je runt een uitgeverij, een bedrijf dat veel meer doet dan alleen een manuscript drukklaar maken.
Een auteur schrijft het boek en de uitgeverij doet de rest. Een uitgeverij laat het boek redigeren. Een uitgeverij investeert in de opmaak van het binnenwerk en het omslag.
Een opleiding die een goede voorbereiding vormt op het werk van een uitgever is de hbo-opleiding Creative Business (Media, Informatie en Communicatie). Deze opleiding wordt door verschillende hogescholen in Nederland aangeboden en leidt je op tot professional in de wereld van informatie, uitgeverij en entertainment.
VBK (Veen Bosch & Keuning): de grootste uitgever van algemene boeken.
Je kunt bij de informatiebalie vragen waar je deze boeken kunt vinden. Noteer de verschillende uitgevers van die boeken. Je vindt deze informatie op de omslag en/of ergens voorin (en soms achterin) het boek. Die uitgeversnamen schrijf je op en via internet kun je de contactgegevens vinden.
Je kunt bij vier verschillende soorten uitgeverijen werkzaam zijn: de educatieve, de wetenschappelijke, de tijdschriften, of de algemene uitgeverij. Je bent voornamelijk te vinden op je kantoor, maar je bent ook regelmatig onderweg naar bijvoorbeeld auteurs, leveranciers en vormgevers.
Een gemiddeld tarief is € 10 per 1.000 woorden. Voor een gemiddelde roman (70.000 woorden) kun je rekenen op € 700.
Wie er verdient aan jouw boek? Want als schrijver krijg je bij een (traditionele) uitgever meestal 10% van de verkoopprijs.
Wat verdient een auteur aan een boek? Schrijvers die bij een uitgeverij een boek uitbrengen, verdienen per verkocht boek gemiddeld 8% tot 12% van de verkoopprijs, ook wel royalty's genoemd. Als de verkoopprijs van een boek € 20,- is, levert dat de auteur dus tussen de € 1,60 en € 2,40 per verkocht boek op.
In Nederland heeft één op de vijftien mensen de ambitie om een boek te schrijven. Volgens Lira, de stichting voor de literaire rechten van auteurs, wordt slechts één procent van de ingezonden manuscripten bij een traditionele uitgever daadwerkelijk uitgegeven.
Laten we eens kijken naar een eerste boek, een debuut, hoeveel wordt daar gemiddeld van verkocht: Zelf publiceren: 100 – 500 boeken. Debuteren bij een grote uitgeverij: 500 – 2.000 exemplaren.
De uitgever bespreekt de uitgeefplannen met auteurs, en beslist uit wat voor soort boeken het fonds bestaat. Ook bekijkt hij welke mogelijkheden er zijn voor andere vormen van het op de markt brengen. Vaak wordt er een e-boek of luisterboek van het boek geproduceerd. Maar kan er misschien een film van worden gemaakt?
Een goede uitgever redigeert het boek, doet de opmaak, stelt een marketingplan op en investeert in de oplage, vertelt Vink. Allemaal zodat jouw boek dadelijk bij de boekhandel ligt.
Nederland kent heel diverse uitgevers. Van beeldbepalende professionele uitgeverijen tot gelegenheidsuitgevers en self publishers. Van de ruim 4.000 uitgeverijen in 2021 waren er 42 verantwoordelijk voor 75% van de marktomzet.
Een synopsis schrijf je voor de uitgever, de flaptekst voor de lezer. Waar je in een flaptekst de lezer vooral wilt prikkelen om verder te lezen zonder te veel weg te geven, verklap je in een synopsis wél de clue.
Om hun boeken in de boekwinkel te kunnen verkopen, moeten uitgevers ze eerst aan de boekhandel zelf verkopen. Dat is de taak van de verkoopmedewerkers, ook wel accountmanagers of vertegenwoordigers genoemd. In loondienst bij uitgeverijen of extern ingehuurd zijn ze de schakel tussen uitgever en boekhandel.
Een uitgever werkt bij een uitgeverij en brengt informatieproducten op de markt. Hij werkt samen met auteurs, redacteuren, marketeers, vormgevers en ICT-specialisten om concepten voor boeken, kranten, tijdschriften, websites e-books en combinaties van al deze media te realiseren.
Ruim 60% van de Nederlanders leest maandelijks in een boek. Deze leesfrequentie blijft door de jaren heen stabiel. Van deze lezers is het deel dat voor zijn plezier leest gestegen, van 48% in 2019 naar 55% in 2023.