Een trapas is het gedeelte waaraan op de uiteinden de cranks met de pedalen en voorste kettingblad(en) zijn gemonteerd. De as wordt gelagerd in het frame gemonteerd (in de zogeheten bracket) en bestaat uit meerdere onderdelen. Er zijn drie manieren om de cranks aan de as te bevestigen: Met spieën.
Dit is een zeer belangrijk element: de trapas is een metalen as met twee lagers. Aan elk van de uiteinden worden de krukassen geplaatst, die alle kracht ontvangen die we op de pedalen uitoefenen. De as laat de krukassen draaien met een lage wrijving.
Als een trapas kraakt hoef je hem niet altijd te vervangen het kan ook zijn dat hij niet goed vast zit of dat er vet tussen de cups en het frame moet, dit gebeurt wel bij een aluminium frame en een trapas met stalen cups. Als de trapas speling heeft op de lagers moet hij meestal worden vervangen.
Trapas vervangen 60-80 euro
Het vervangen van je trapas is over het algemeen een erg dure fietsreparatie. Je hebt 2 soorten trapassen. Een geschroefde trapas of een geperste trapas. Over het algemeen zal een geperste trapas duurder zijn om te laten vervangen.
Overigens is 17000km voor een trapas niet abnormaal. Levensduur kan erg wisselend zijn. Volgens Santos bestaan er geen betere lagers, althans niet voor een betaalbare prijs. Mijn Santos traplager gaf na 12000km de geest.
Ondanks dat een slag in je fietswiel niet direct gevaarlijk is, is het wel aan te raden om het slag in het wiel van je fiets te repareren. Zelfs de kleinste afwijking kan onder de verkeerde omstandigheden tot gevaarlijke situaties leiden, ook al zal dit meestal niet het geval zijn.
Deze trapassen worden in de brackethuls van het frame geperst en hebben geen schroefdraad. Montage van een Gazelle inslag/inpers trapas. Officieel moet de trapas met een speciale pers in het frame worden geperst.
Vroeger bestond de trapas nog uit een enkele cartridge, de lager en de as bestonden dan uit een stuk. Maar dat komt bijna niet meer voor bij nieuwe fietsen. De meeste moderne fietsen hebben trapaslagers in de bottom bracket of aan de buitenzijde van de bottom bracket. De as zit dan vast aan één of beide crankarmen.
Een cranktrekker is een stuk gereedschap dat word gebruikt om een crank van de trapas af te halen. Dit is bijvoorbeeld nodig wanneer je je crank of trapas wil vervangen en soms wanneer je een nieuwe kettingkast wil monteren. Deze crank trekker is gemaakt van staal en is geschikt voor zowel stalen als aluminium cranks.
Gebruik altijd voldoende (lager)vet en montagepasta. Het vet dient voornamelijk om vuil en water te weren en om kraken te voorkomen. Vet eerst de trapashuls voldoende in en vergeet ook niet de zijkanten van de trapashuls. Daarna kun je eventueel ook nog de trapas zelf invetten.
Gouden vet is rijk aan koper en dient hoofdzakelijk voor de montage van titaniumstukken (zadelpen, trapas, ...). Roze vet wordt gebruikt voor de montage van onderdelen uit koolstofvezel (carbon).
Op de meeste fietsen, de drive kant en heeft een links schroefdraad, dus je zult met de klok mee moeten draaien om de borgring los te maken. Zodra de aandrijf kant wordt verwijderd, moet de niet-aangedreven zijde gemakkelijk los te maken zijn door deze tegen de klok in te draaien.
Ja, met een elektrische fiets kun je ook gewoon trappen. Als je de motor uitschakelt of als de accu leeg is kun je doorfietsen. Let er wel op dat je wat zwaarder fietst. Een e-bike weegt nu eenmaal meer dan een gewone fiets.
Zoals het woord het al aangeeft is trapondersteuning niets meer dan het helpen/ondersteunen van het trappen op een fiets. Het ondersteunen terwijl je trapt gebeurt door een elektromotor. Deze motor zorgt er dan voor dat het trappen lichter aanvoelt en zorgt er voor dat je sneller accelereert.
Waarom gaat je elektrische fiets niet meer aan? Dit kan verschillende oorzaken hebben maar als je E-Bike ineens niet meer aan gaat is dit meestal een accu probleem. Controleer altijd als eerste of je accu vol zit. Veel e-bikes hebben een soort contact slot, controleer of de sleutel in de juiste stand staat.
Het HOLLOWTECH II crankstel is ontwikkeld in een streven de optimale balans tussen stijfheid en rotatieprestaties te bereiken in een lichtgewicht en mooi crankstelontwerp.
Shimano heeft trapassen genaamd octalink. Deze trappassen hebben een speciale vertanding waardoor de verbinding tussen as en crank stijver is dan een traditionele trapas.
De bracket van een fiets is het gedeelte van het frame waarin de trapas is gemonteerd.
Waarschijnlijk zit er een crankdop in het midden van je crank, deze kun je los halen met een kleine schroevendraaier. Vervolgens zie je een crankbout zitten, deze kun je losmaken met een dopsleutel 14 of soms 15. Nu je deze los hebt gehaald draai je je cranktrekker in de crank.
BB86-92 Press fit
Dit is één van de trapassen die veel gebruikt wordt, in zowel racefiets als mountainbike. Ook hier zitten de lagers in een kunststof huis. Voor de racefiets is de breedtemaat 86.5mm en 92mm voor de mountainbike.
Hierbij neemt men de binnenbeenlengte x 2,16= cranklengte in mm. M.a.w. iemand heeft een binnenbeenlengte van 80cm x 2,16= 172,8 mm. Volgens de formule zou deze persoon dus een cranklengte van 172,5 mm. moeten rijden.
Slag uit wiel halen kosten
Wielrichters kosten ongeveer tussen de 50 en 300 euro. De prijs van een spakenspanner of nippelspanner ligt op maximaal 10 euro. Wanneer je je slag uit je wiel wilt halen bij een fietsenmaker zijn de kosten afhankelijke van grootte de slag in het wiel.
Een hoogteslag kun je op dezelfde manier uit je wiel halen als een zijslag. Dit doe je door de spaken waar de hoogteslag zit iets strakker te draaien. Aan de andere kant van het wiel draai je de spaken weer wat losser. Hiermee breng je de spanning weer in evenwicht en haal je de hoogteslag eenvoudig uit je wiel.