Het apparaat kan overdag en 's nachts snelheden tot 300 kilometer per uur meten. Daarnaast registreert de paal overtredingen zoals door rood rijden, verkeerd inhalen, de vluchtstrook gebruiken of de telefoon vasthouden. Ook kan het toestel detecteren of iemand via de pechstrook een file passeert.
Met roterende lasers, zogenaamde Lidar-technologie, maakt de camera 76 beelden per seconde. Elk voertuig dat passeert wordt zo gevolgd van op 30 meter afstand, tot 30 meter voorbij het toestel. Op die tijd controleert het systeem de snelheid en beslist hij te flitsen of niet. Volledig automatisch.
De superflitser heeft een bereik van 200 meter en kan op acht rijbanen tegelijkertijd voertuigen flitsen. Ook kan het toestel detecteren of iemand via de pechstrook een file passeert.
Een flitspaal is in staat om zowel vooraan als achteraan te flitsen. Als de radar constateert dat de auto te hard rijdt, wordt er in éénduizendste van een seconde een foto gemaakt. Voor het controleren van één auto is dus minder dan een halve seconde nodig. In één seconde kunnen dus twee auto's op de foto gezet worden.
Wie geflitst wordt door een vaste camera, krijgt nadien een proces-verbaal in de bus. Later volgt dan nog een eventuele dagvaarding voor de politierechtbank. Het zal dan de politierechter zijn die beslist of de boete en een eventueel rijverbod.
Ben ik geflitst op die tijd en plaats? In dat geval kun je een flitsfoto opzoeken op de website van het CJIB. Wanneer je met je eigen voertuig bent geflitst, vul je je DigiD in en kun je meteen de foto inzien.
Wilt u weten of de apparatuur waarmee is gemeten wel goed werkt? Of wilt u weten of de opsporingsambtenaar u wel een verkeersboete mocht geven? Ook deze informatie kunt u direct bekijken als u inlogt met uw DigiD.
Boete gekregen voor door rood rijden? Een boete voor door rood rijden is in veel gevallen onterecht. Je krijgt van het CJIB dan een boete met feitcode: R602 Niet stoppen voor rood licht: driekleurig verkeerslicht. Als de politie je door rood ziet rijden, moet de politie je stoppen.
Wanneer een auto over de eerste lus rijdt, controleert de computer de stand van het verkeerslicht. Wanneer dezelfde auto ook over de tweede lus rijdt, weet de computer ook hoe snel de auto reed. Laat je dus niet misleiden, de roodlichtcamera meet zowel de stand van het licht als de snelheid van het voertuig.
Laat het voor eens en voor altijd duidelijk zijn: flitsen mag zowel langs voor als langs achter! Ben je langs voor geflitst, dan is de boete dus perfect geldig.
Roodlichtcamera's staan op een kruispunt, om te betrappen wie er door het rode licht rijdt mààr flitst ook wanneer je de maximum toegelaten snelheid overschrijdt.
Er zijn door Europa verspreid heel wat verschillende soorten palen, waarbij sommige altijd flitsen als ze en foto nemen en andere alleen als het te donker is. Sommige palen in Europa hebben nog een zichtbare flits. In Nederland hebben we uitsluitend nog digitale flitspalen, zo meldt het Openbaar Ministerie.
Het gebied dat de camera in de gaten kan houden is twee of drie rijstroken breed. Als er een (vracht)auto het gebied inrijdt dat de radar bestrijkt, dan worden dus alleen voor dat gebied de radargolven teruggekaatst en wordt de snelheid berekend.
De roodlichtcamera flitst wel pas als het rode licht al minstens 1 seconde op rood staat. Heb je niet meer kunnen stoppen voor het oranje licht, dan word je enkel beboet wanneer je dit tegen een te hoge snelheid deed. Laat je dus niet langer misleiden door de naam van deze camera!
Wie donderdag op de Spoordijk in Kessel-Lo te snel rijdt, staat gegarandeerd op de bon. Daar installeert de Leuvense politie een LiDAR, een zogenaamde superflitspaal. Het is de nieuwste aanwinst van de Leuvense politie in de strijd tegen overdreven snelheid.
Gatso laat weten dat over het algemeen de meeste flitsers tot minimaal 250 km/u werken, maar sommige tot wel 350 km/u. Rij je sneller dan de gecertificeerde snelheid, dan kun je in theorie aan een verkeersboete ontsnappen.
Hoe wordt door rood rijden vastgesteld? Meestal wordt een boete voor door rood rijden opgelegd door een flitspaal, zodat er een flitsfoto beschikbaar is waarop te zien is hoe lang het stoplicht op rood stond en hoe hard je reed. Hiermee kun je berekenen of je nog had kunnen stoppen, met de 'remwegformule'.
Rij je niet aan een overdreven snelheid, dan flitst de camera als het rode licht al minstens één seconde op rood staat. Je wordt niet geflitst als je aan een correcte snelheid door het oranje rijdt. Je wordt al evenmin geflitst als je tegen minder dan dertig kilometer per uur rijdt.
Een geldboete is in Nederland minimaal € 3 en maximaal € 900.000. Voor jongeren van 12 tot en met 17 jaar is de maximale hoogte € 4.500.
Een verkeerslicht mag niet langer dan 2 minuten op rood staan. Wachten voor rood licht lijkt uren te duren. In de werkelijkheid is het niet langer dan 2 minuten.
Ga naar het Digitaal Loket
In het Digitaal Loket kunt u controleren of u echt een verkeersboete moet betalen. Via de button Digitaal Loket rechtsboven op deze pagina kunt u met uw DigiD-gegevens inloggen in het Digitaal Loket. Hebt u een leaseauto? Dan kunt u in het Digitaal Loket de boete opzoeken.
Hierboven staat een lijst met locaties van de nieuwe flitsers. De flexflitser blijft niet op één locatie, zoals de vaste flitspaal. De flexflitsers staan twee maanden op één plek en worden dan verplaatst naar een andere locatie. De flexflitsers staan op wegen met een maximumsnelheid van 50, 70 of 80 kilometer per uur.
Sommige mensen hebben last van flitsen bij de overgang van licht naar donker, met name op oudere leeftijd. Hiervoor wordt vaak geen oorzaak gevonden.