Een kwalitatief startrelais zorgt voor een betrouwbare start van je motor, zelfs onder zware omstandigheden. Het biedt een snelle en consistente stroomtoevoer naar de startmotor, waardoor je motor soepel en probleemloos start.
Wanneer je voltmeter/multimeter op de voltstand staat, dan moet je ongeveer 12,5 volt meten. Zie je een lagere spanning dan is waarschijnlijk de accu leeg of defect. Zie je geen spanning dan is waarschijnlijk het startrelais defect.
Startrelais van mijn motor controleren
Als je zeker weet dat je accu goed werkt, maar je hoort alleen wat gepiep of een klik als je de startknop van je motor indrukt, is de kans groot dat de startmotor niet rondgaat omdat het startrelais defect is.
Het startrelais zorgt ervoor dat de aandrijving in werking wordt gesteld en dat de elektrische contacten waarvan de primaire motor is voorzien, worden afgesloten. Het relais bestaat uit elektromagnetische spoelen (solenoïdes) en krijgt stoom van de accu van het voertuig en zet deze stroom om in een grote hoofdstroom.
Een startrelais, ook wel solenoïde genoemd, is een onderdeel van een automotor dat een functie heeft bij het starten van de motor. Dit relais, bestaande uit elektromagnetische spoelen die solenoïdes worden genoemd, ontvangt stroom van de accu van de auto die het omzet in een grote hoofdstroom.
Slijtage relais
De reden is meestal slijtage. De contacten slijten door het constante aan- en uitschakelen. Experts spreken dan van verbrande of vastzittende contacten. Dit resulteert in een hogere weerstand en dus meer warmte.
het enigste relais voor je startmotor zit OP de startmotor.
Mocht de spanning goed zijn, probeer dan de motor te starten (eventueel met de autoaccu overstarten). Meet de spanning tijdens het starten. Deze hoort rond de 9.5V – 10.5V te komen. Is deze lager dan 9.5V, dan is de accu zwak onder belasting en moet deze worden vervangen.
Als de motor uitstaat, moet de accuspanning groter zijn dan 12 volt. Met het contact aan en draaiende motor zou het rond de 14V moeten zijn. En als je geen voltmeter hebt of niet onder de motorkap wilt kruipen, kun je spanningsmeters vinden die je op de aansteker kunt aansluiten en zo de spanning van je accu meten.
Om je auto te starten moet de startmotor veel stroom leveren door een dikke kabel. En om te voorkomen dat er een hele dikke kabel naar je contactsleutel loopt maakt men gebruik van een relais. Een kleine stroom schakelt een relais dat een grote schakelaar bedient.
Als je onder de 9V zakt, trekt de startmotor teveel en trekt hij dus de batterij leeg in enkele omwentelingen.
De meeste startproblemen zullen namelijk door de accu worden veroorzaakt. Maar er kunnen ook andere oorzaken zijn zoals de weersomstandigheden, een versleten startmotor, defecte bougies of een verzadigd brandstoffilter. Ook kan het er aan liggen dat u simpelweg geen brandstof meer in uw auto heeft.
Controleer of het Relais goed op zijn keteladapter zit door er stevig op te drukken.Schakel de stroom weer in: de Relais-LED moet knipperen.
Een defect aan de startmotor is snel te herkennen. U zult namelijk merken dat het starten moeizaam gaat of dat de auto helemaal niet meer start. Een gek geluid bij de start kan ook aanduiden dat de startmotor kapot is. U kunt bijvoorbeeld een ratelend, tikkend of zoemend geluid horen, in plaats van een startende motor.
Wanneer de startmotor kapot is zal de auto dus ook niet starten. Wanneer de startmotor vast slaat, kun je dit zelf herstellen door de auto in de hoogste versnelling te zetten en heen en weer te duwen.
Als de dynamo kapot is, werken de bougies niet optimaal.Het gevolg is dat de auto niet goed start. Een dynamo zorgt ervoor dat de accu wordt opgeladen. Als de accu van je auto leeg is, raden wij aan om direct de dynamo te laten checken.
Om een auto te starten is ongeveer 100 ampère nodig.
Een relais is in feite een op afstand bediende schakelaar. Een relais bestaat uit maak en/of verbreek contacten die bediend worden door een elektromagneet. Door deze techniek is het mogelijk om met een kleine stroom een grote stroom te schakelen.
De startmotor is een elektromotor die stroom ontvangt van de accu en in werking gebracht wordt door het omdraaien van de contactsleutel. Hij is door middel van een klein tandwiel (het rondsel) verbonden met de starterkrans in de motor.
Wat is een relais? Een relais is een door een elektromagneet bediende schakelaar die een willekeurig aantal schakelcontacten kan openen of sluiten. Met een relatief kleine spanning kan een relais dus een (veel) grotere spanning schakelen.
Standaard relais zijn ontworpen om 10 tot 20 miljoen mechanische cycli te schakelen.
Er bestaan verschillende soorten relais; het maakrelais, het verbreekrelais en het wisselrelais.
Alleen door je meetwaarde direct te vergelijken met relais waarvan je weet dat ze goed zijn zou je er iets over kunnen zeggen. Wat je wel kunt doen is de meter op het DC spanningsbereik over de relais contacten aansluiten.Tijdens het starten kan je dan de spanningsval over het relais meten.