Ton en Dani van Mastbergen zijn sjorders in de Rotterdamse haven: ze zetten containers en stukgoed vast op zeeschepen. Sjorren of vastzetten van containers op een schip, dat is wat ze het meest doen. Om containers te zekeren, zijn veel stangen nodig.
Een Sjorder zet deskundig containers op zeeschepen vast. Dit doet een Sjorder door de containers aan elkaar vast te sjorren. Dit houdt in dat de containers met stangen en spanschroeven aan elkaar en aan het schip vast worden gemaakt.
het beroep Sjorder valt onder de beroepsfamilie Laders, lossers en sjouwers. Het salaris Laders, lossers en sjouwers ligt gemiddeld op € 2250 bruto per maand.
Iedere afzonderlijke container is gezekerd aan de container onder zich met twistlocks, een bevestiging zoals je die ook bij opleggers ziet. Zo staat iedere container, ook in een laag die niet is gesjord, toch stevig. Het sjorren is zwaar werk, dat - afhankelijk van de grootte van het schip - tot wel 48 uur kan duren.
Op iedere hoek van een container zitten bevestigingspunten, waarin deze pinnen precies passen. De containers kunnen zo vastgezet worden aan het schip en al vervolgens gestapeld aan elkaar. Het is de taak van de sjorder dat de twistlocks worden geplaatst en de hendel is omgezet.
Dit 400 meter lange en 62 meter brede schip heeft een capaciteit van 23.756 TEU (20 voets standaardcontainers) en is daarmee het grootste containerschip ter wereld. De MSC Gülsün is het eerste containerschip dat over de breedte 24 containers naast elkaar kan vervoeren.
Een standaard binnenvaartschip van 110 meter kan maximaal zo'n 3500 ton vervoeren. Dit staat gelijk aan 120 vrachtwagens. Het grootste binnenschip vervoert zo'n 10.000 ton en zelfs het kleinste binnenvaartschip kan al zo'n 350 ton vervoeren.
Hoe hoog kun je zeecontainers stapelen? Hoge bomen vangen veel wind. Gestapelde zeecontainers ook. Zonder extra maatregelen kunnen containers maximaal twee hoog gestapeld worden.
"Bij het stapelen van de containers moet je met zo veel zaken rekening houden, dat wij in onze adviezen rekening houden met een maximale bezetting van 80 procent van het totaal aantal containerslots."
Het duurt wel twee dagen om een groot containerschip te lossen. Vrachtschepen zijn vaak lang onderweg met hun lading.
Het loon van een havenarbeider: 1.500 à 2.000 euro netto.
Een Havenmedewerker in Nederland verdient gemiddeld € 2.195 bruto per maand. Salarissen variëren van € 1.870 (laag) tot € 2.525 (hoog). Op deze pagina vind je een gedetailleerd overzicht van de gemiddelde brutolonen per stad, opleidingsniveau, provincie, carrièreniveau, bedrijf en dienstverband.
Primair: De Havenwerker verdient tussen de 1500,- en 2250,- euro Bruto per maand. Dit loon zal hij/zij direct beginnen te verdienen, vanaf het moment dat de gegadigde in dienst treed, na afloop van de opleiding tot Havenwerker.
Een zeecontainer is niet geschikt om zomaar in te graven, zijn niet waterdicht en hoewel je best een inschatting kunt maken of het sterk genoeg is, zal de gemeente gewoon een snoeiharde berekening willen zien dat het goed is.
In theorie is elke zeecontainer wind- en waterdicht. Je wilt tenslotte niet dat je goederen nat worden, maar op zee kan de wind guur zijn en het water woest. Let er daarom altijd op dat een zeecontainer 100% wind- en waterdicht is.
Welke isolatie? De stalen wanden, vloeren en dak van een zeecontainer kan het beste worden geïsoleerd door er een laag isolatieschuim tegenaan te spuiten. Hiervoor is Icynene of een laag purschuim heel geschikt.
Op elke (zee)container staat een code welke bestaat uit 4 letters en altijd eindigt op een U. Dit is de prefix en die geeft aan wie de leverancier van de container is. Dit betekent dat elke prefix uniek is, zo heeft Alconet Containers de prefix ALLU.
Het lossen van een megaschip met containers duurt wel dertig uur: 'Al die tijd kan er geen ander schip bij'
Het (voorlopig) grootste containerschip ter wereld, de Ever Alot, is aangekomen in de haven van Rotterdam. Het schip van bijna 400 meter lang en 61,5 meter breed kan maximaal 24.004 containers van 20 voet (ongeveer 6 meter) vervoeren.
De diepgang van een vaartuig geeft aan hoe diep het in het water ligt. Het is de verticale afstand tussen de waterlijn en het laagste vaste punt, vaak het vlak of de kiel. De diepgang is een belangrijke factor bij de ruimte onder de kiel en daarmee bij de veilige vaart.
Dagelijks verbruikt het schip op volle zee zo'n 262.000 liter stookolie. De totale hoeveelheid stookolie die kan worden meegenomen is 13 miljoen liter. De hoofdmotor is 21 meter lang, 5 meter breed en 14 meter hoog en levert 98.000 pk.
Tankers met membraantanks hebben meestal een volume van 70.000 tot 135.000 m³, maar de grootste gaan tot 266.000 m³.
De kosten van een binnenvaartschip kunnen sterk van elkaar verschillen. Een klein en oud binnenvaartschip heeft bijvoorbeeld een aanschafwaarde van rond de 50.000 euro. Maar de aanschafwaarde voor een complex en/of groot nieuwbouwschip ligt rond de 10 miljoen euro.
Goedkoop is het niet. Het lijkt op een vorm van liften, maar je betaalt al snel €75 per dag voor het meereizen op een containerschip. Hierbij zijn wel het (meestal uitstekende) eten aan boord en de overige kosten inbegrepen. Het meereizen is een stuk goedkoper dan een regulier cruiseschip vol drukte en toeristen.
Alleen de Verenigde Staten hebben meer vliegdekschepen in hun vloot. Dat land heeft er elf. Op de derde plek staat het Verenigd Koninkrijk met twee schepen. China had al twee vliegdekschepen.