Als u een rekening niet of niet op tijd betaalt kan de organisatie of persoon bij wie u een schuld heeft (de schuldeiser) u aanmanen om de rekening te betalen. De schuldeiser kan hiervoor ook een incassobureau inschakelen. Een incassobureau stuurt u 1 of meerdere herinneringen (aanmaningen).
Een incasso gaat meestal over onbetaald gebleven rekeningen voor geleverde diensten of zaken. Kort gezegd: u heeft iets gedaan voor uw klant, die klant is er blij mee, maar betaalt uw factuur niet. De meeste ondernemers sturen vervolgens zelf een aantal herinneringen en bellen de klant op.
Iedereen mag in Nederland een incassobureau beginnen, het is geen beschermd beroep. Zo'n incassobureau mag eigenlijk niks bijzonders doen - het heeft geen dwangmiddelen anders dan appen, bellen, sms'en, veel blaffen, niet bijten. Pas als het incassobureau heeft gefaald komt de deurwaarder in zicht.
Vertel het incassobureau of bedrijf met welk deel u het niet eens bent en waarom. Stuur onze voorbeeldbrief onjuiste rekening. Is het incassobureau of bedrijf het niet met u eens? Dan moeten zij bewijzen waarom de rekening wel klopt.
In de meeste gevallen worden de kosten van het incassobureau dus betaald door uw debiteur (schuldenaar).
Een schuldeiser mag geen informatie opvragen of meedelen aan uw buren, familie, vrienden.... Hij mag ook geen schuld invorderen wanneer u in het bijzijn bent van iemand anders. De schuldeiser mag u niet contacteren via telefoon of door een huisbezoek tussen 22u en 8u.
Een incassoprocedure verloopt volgens de volgende 4 stappen: het pré-incassotraject, het buitengerechtelijke incassotraject, het gerechtelijke incassotraject en de executiefase. Wanneer de betaling in de ene stap niet wordt voldaan, kan een volgende stap geactiveerd worden.
Er is bijvoorbeeld geen minimum van € 40 voor incassokosten. En u hoeft alleen incassokosten te betalen als de overheid ook echt deze kosten maakte. Meestal staan incassokosten voor een rekening van de overheid in een dwangbevel. Met een dwangbevel mag de deurwaarder beslag leggen op uw loon, bankrekening of spullen.
Betaalt u na aanmaningen van het incassobureau nog steeds niet? Dan kan de rechter u veroordelen tot het betalen van uw schuld plus alle kosten.
De hoogte van de beslagvrije voet is wettelijk vastgelegd. Het bedrag hangt onder andere af van je gezinssamenstelling en je inkomen. De beslagvrije voet is minimaal 95 procent van de bijstandsnorm voor jouw situatie. Inclusief vakantiegeld.
Let op: Enkele instanties zoals de belastingdienst hebben geen vonnis nodig, zij mogen direct overgaan tot beslaglegging. Uitsluitend een gerechtsdeurwaarder kan overgaan tot beslaglegging. Een incassobureau kan dit niet, hoewel enkele incassobureau wel dreigen met beslaglegging.
In het algemeen is het opvragen van adresgegevens door de deurwaarder uit de BRP pas toegestaan indien een debiteur na het versturen van een eerste aanmaning niet reageert en dan nog alleen met het oog op het uitbrengen van een dagvaarding.
Wettelijk gezien dient een rekening binnen 30 tot 60 dagen betaald te zijn. Zodra de schuld bij het bureau of de deurwaarder binnen komt, zijn zij verplicht (bij particuliere klanten) om een betalingsherinnering te sturen. Deze mag maximaal een termijn van veertien dagen bevatten.
Het incassotraject is in te delen in twee fases. De eerste fase is de minnelijke of buitengerechtelijke fase. De tweede fase is de gerechtelijke fase. Uitgangspunt is dat de vordering wordt geïnd in de minnelijke fase, omdat in deze fase nog geen rechter, deurwaarder of andere juridische partij aan de orde komt.
Wel houden veel bedrijven de volgende volgorde aan: factuur versturen, herinnering, aanmaning en ten slotte een sommatie.
Volgens de Wet Incassokosten zijn de incassokosten een percentage van het factuurbedrag, met een minimum van €40 en een maximum van €6.775. Het percentage wordt lager als de vordering hoger wordt. De wet hanteert hiervoor een rekenmethode, een zogenoemde staffel. Het recht op matigen is volgens de WIK uitgesloten.
Tips bij wanbetalers
Stap 1: De klant bellen en/of een betalingsherinnering(en) sturen. Stap 2: Een aanmaning (sommatiebrief) sturen. Stap 3: Is de factuur na deze stappen nog niet betaald? Dan volgt als laatste redmiddel een incasso.
Via de procedure Melding Onterechte Incasso kun je het bedrag tot 13 maanden nadat het afgeschreven is, laten terugboeken. Jouw bank zal contact opnemen met de bank van het bedrijf dat geld heeft afgeschreven. Dit is de incassant. Die bank vraagt aan de incassant de machtiging te laten zien.
Hoe snel dat is, hangt af van het type schuld. Als u de huur niet betaalt, staat de deurwaarder meestal sneller op de stoep. Na de rechtszaak komt de deurwaarder weer langs om u op de hoogte te brengen van het vonnis, ook als u niet naar de rechtbank bent gekomen.
Schakel een incassobureau in
Als de rekening nu nog altijd niet betaald is, is het tijd om een incassobureau in te schakelen. Je stelt de debiteur dan officieel in gebreke. Je laat hem of haar weten dat je met dwangmiddelen de vordering gaat innen en dat alle kosten voor rekening van de debiteur komen.
Hoe werkt het incassotraject? Een incassoprocedure bestaat uit twee delen: het incassotraject en het gerechtelijke traject. Tijdens het incassotraject proberen we als deurwaarder door het sturen van incassobrieven de schuldenaar te sommeren de openstaande factuur te betalen.
Een vordering, wat is dat eigenlijk precies? Een vordering is kort gezegd een eis of aanspraak op iets. Vaak gaat het om een geldvordering, maar het kan ook een vordering zijn tot een geven of een doen, een vordering uit onverschuldigde betaling of een vordering tot betaling van schade.
Het incassotraject is op te delen in twee fasen: de minnelijke en de buitengerechtelijke fase. Het uitgangspunt van de minnelijke fase is dat de openstaande vordering wordt geïncasseerd zonder dat er een rechter, deurwaarder of andere juridische partij aan te pas komt.