Wanneer er meer vulling in de cilinder zit zullen de prestaties van het motorblok toenemen en dan kan er een hoger vermogen bereikt worden. Het spruitstuk is hierbij een belangrijk onderdeel dat zorgt voor de bevestiging van de carburateur en het geleidt het mengsel van benzine en lucht door naar het membraan.
Bij een grote carburateur heb je júist meer vermogen bovenin, wat je topsnelheid (wat men doorgaans op hoge toeren haalt..)ten goede komt. Ik denk dat daarom het rijden met een kleinere carburateur als prettiger ervaren wordt: de lichtere tandwielverhouding.
Het heeft als functie om de luchtstroom van de carburateur naar de verbrandingskamer te geleiden. Als het spruitstuk niet goed functioneert, kunnen er verschillende problemen ontstaan die de prestaties en het rijgedrag van de scooter negatief beïnvloeden.
Een spruitstuk is een onderdeel van een verbrandingsmotor. Het spruitstuk wordt vastgemaakt aan de cilinderkop. Een onderscheid valt te maken tussen spruitstukken voor de inlaat van brandstof in de motor en het verzamelen van de afvalgassen: het inlaatspruitstuk zorgt voor aanvoer van het lucht-brandstofmengsel.
Voor de verbranding in een motor is lucht nodig. Om deze luchtstroom te bevorderen zit er op de motor een inlaatspruitstuk. Dit inlaatspruitstuk zorgt ervoor dat de lucht die via het luchtfilter binnenkomt gelijkmatig over de cilinders wordt verdeeld.
De carburateur verstuift net als een paint brush pistooltje vloeistof. Hij verneveld benzine zodat het makkelijk met lucht word vermengd. Maar dit hangt af van je eigen voorkeur en setup hoe jij je motor wil afstellen. Een grote carburateur hoeft per definitie niet beter en/of sneller te lopen.
Je begint met een check van de kleur van je bougie nadat je een eind volgas hebt gereden. Aan de kleur van je bougie kun je namelijk aflezen hoe de verbranding van je gassen is. Is de kleur lichtgrijs tot grijs; dan is de sproeier te klein. Is de kleur zwart dan is de sproeier te groot.
Het gaatje van de sproeier is ervoor om de juiste benzine/luchtmengsel bij elkaar te brengen voor een juiste verbranding van de motor. Bij een te grote sproeier creëer je een te rijk mengsel en bij een te kleine sproeier te arm mengsel. Een warm/vastloper bij 2-takt motoren is vaak een oorzaak van een te arm mengsel.
Het gaatje van een sproeier dient om een goed brandbaar lucht-benzine mengsel te creëren. Hiervoor is het belangrijk om de juiste maat sproeier te hebben. Een te grote sproeier zorgt meestal voor een te rijk benzinemengsel, een te kleine sproeier zorgt meestal voor een te arm benzinemengsel.
Met een luchtschroef regel je de fijnafstelling van je carburateur. Daarmee zorg je ervoor dat je motor bij half gas optimale prestaties blijft leveren en niet gaat haperen.
6mm sproeier Bing 19mm carburateur.
Draai de stationairschroef langzaam in de richting van de klok totdat de motor net niet afslaat. Vervolgens draai je de luchtschroef langzaam in de richting van de klok totdat de motor begint te vertragen. Draai de luchtschroef dan tegen de klok in totdat de motor het hoogste toerental bereikt.
Wanneer er lucht door de carburateur stroomt, ontstaat er een onderdruk die de benzine uit de sproeier zuigt.Die kan dan in de langsstromende lucht verdampen. Om het benzineniveau precies tot aan de rand van de sproeier te houden, is de sproeier verbonden met een groter reservoir, dat naast de luchtkoker is geplaatst.
De beste afstelling bij een Piaggio/Vespa scooter met 45km of onbegrensde CDI is een sproeier in maat 82 in combinatie met 6,5 gram variorollen. Over deze sproeier: Geschikt voor vrijwel alle 4-takt scooters waaronder China 4T Retro/LX/GY6-scooters, Piaggio, Vespa, Kymco, Sym en Peugeot.
Zodra de motor op het verhoogde toerental loopt kan je de luchtschroef indraaien (met de klok mee) tot het toerental van de motor zakt. Draai de schroef verder in tot op het punt waar de motor net niet dreigt stil te vallen. Dan draai je de schroef weer de andere richting uit zodat het toerental weer de hoogte in gaat.
1) apparaat om een vloeistof in straaltjes of druppeltjes te verspreiden Voorbeeld: `tuinsproeier` ... Carburateur = ... r vermengd en verneveld alvorens het mengsel door de cilinder wordt aangezogen. Door middel van een sproeier wordt de brandstof in de carburateur ingebracht.
De motor stottert, komt niet op toeren en reageert narrig op alle bevelen vanaf het gashandvat. De diagnose is eenvoudig: de carburateurs zijn vervuild. Zijn 'verstopt'. Dat krijg je ervan wanneer je de vlotterkamers aan het eind van het seizoen niet aftapt.
Stotteren = verzuipen, meestal rond 5 a 6000 toeren net voor de powerband, oplossing: kleinere sproeier. soms wel veel gas bijgeven om hem stationair te krijgen. Inhouden (bluuuuuh geluid) = DIT IS NIET VERZUIPEN!!
Bij temperaturen rond de 20 graden moet u ongeveer een half uur water geven en boven de 25 graden ongeveer 80 minuten.Bij extreme hitte zult u gedurende 2 uur water moeten geven. Wanneer u dat doet dan kan het voorkomen worden dat de kleigrond uitdroogt en zeer hard wordt.
Pop up sproeiers aanleggen water
De pop up sproeiers hebben aanvoer nodig van water om te kunnen beregenen. De waterleiding in huis heeft in de meeste gevallen een waterdruk van 1,5 tot 2 bar. Daarnaast is de maximale waterafgifte van de waterleiding aan de pop up sproeiers 1500 liter per uur, oftewel 1,5m3.
Prijzen incl BTW: Stationair afstellen: 1 uur, gerekend vanaf start werkzaamheden op locatie € 99,95,-. Tunen minimaal 2 uur, gerekend vanaf start werkzaamheden op locatie € 230,- Prijs inclusief: stationair, deel last en vol last. Op maat gemaakt calibratiemateriaal.
Een te "Rijk" mengsel daarentegen, kan de motor smoren waardoor deze erg traag opneemt, de bougies sterk verontreinigen en/of leiden tot vermogensverlies. Als het mengsel gedurende een langere periode te rijk is kan dit de oliefilm op de cilinderwand wegspoelen.
De vlotter geeft een opwaartse druk tegen dit onderdeel bij het bereiken van het ingestelde brandstofniveau. Door beschadiging van het tapse puntje (zie rode pijl) zal deze niet goed meer af kunnen sluiten waardoor het brandstofniveau niet meer constant kan blijven en de carburateur als het ware overloopt.
De breedte van van de spuitstraal kan men globaal berekenen door het eerste cijfer van de sproeier met 5 te vermenigvuldigen, dus de straalbreedte van een sproeier met code 513 is 5 x 5 = 25 cm.
een 110 sproeier moeten gebruiken.