Het freewheel (afb. 61) zorgt ervoor dat de kettingwielen aan de naaf bevestigd kunnen worden en dat de benen stil gehouden kunnen worden terwijl het wiel draait.
Het verschil tussen een cassette en freewheel.
Het grote verschil is dat een cassette bestaat uit een pakket tandwielen zonder vrijloop mechanisme, terwijl een freewheel een eigen vrijloop mechanisme heeft.
Neem het wiel bij de velg en draai het tegen de richting van de wijzers van de klok in, tot het freewheel net loskomt van de naafdraad. Neem het wiel weer uit de bankschroef en plaats het er nu andersom in. Verwijder de moer boven op de blokkeermoer van de as.
Spoel het freewheel door met olie (ev beginnen met petroleum als het een grote zooi is), je kunt het freewheel hierbij voorzichtig achteruit draaien.
Vrijloopnaaf, versnellingsnaaf en schakelbare vrijloopnaaf
Bij de vrijloopnaaf kan de bijrijder onafhankelijk van de bestuurder meefietsen, of de voeten op de pedalen stilhouden. Voor de bijrijder is dit altijd in dezelfde versnelling.
Het freewheel (afb. 61) zorgt ervoor dat de kettingwielen aan de naaf bevestigd kunnen worden en dat de benen stil gehouden kunnen worden terwijl het wiel draait.
het geluid bij vrijloop van je achterwiel
Bij het aanzetten (trappen) duwen de veren in je cassette body de pallen tegen tanden in je naaf. Indien je stopt met trappen (de vrijloop) ratelen de pallen over de tanden van de naaf. Dat zorgt voor het typische ratelend geluid tijdens het fietsen.
Wat is een body? De body is onderdeel van het achterwiel en is het gedeelte van de naaf waarop de cassette wordt gemonteerd. Daarmee is de body dus eigenlijk de verbinding tussen de cassette en de naaf van het achterwiel.
De kettingzweep werkt volgens het hefboomprincipe. Door de cassette tegen te houden met de zweep kan je de sluitring losdraaien met de cassettesleutel. Een kettingzweep is een onmisbaar stukje gereedschap voor elke mountainbiker en fietser die graag zelf de onderdelen van zijn fiets vervangt.
Voor het vervangen van je cassette heb je een paar gereedschappen nodig: een kettingpons of tang om de ketting eraf te halen, een momentsleutel, een kettingzweep en een cassette-afnemer. Een bok om de fiets op te zetten, is ook handig voor onderhoudsklussen.
Het aantal kettingwielen van een cassette wordt veelal aangeduid met het begrip 'speed'; een cassette met zeven kettingwielen wordt een 7-speedcassette genoemd, één met acht kettingwielen een 8-speedcassette, één met negen kettingwielen een 9-speedcassette et cetera.
De 3000-kilometer-regel
Om deze versnelde slijtage van cassette en kettingbladen te voorkomen, is een algemene vuistregel om de ketting van je fiets elke 3000 km te vervangen.
In het mountainbike is de trend naar een 12-speed al langer aan de gang. Maar daar wordt die gecombineerd met een enkel tandwiel vooraan. De 1x12. Met zo een fiets hoef je vooraan niet meer te schakelen, maar zijn de verschillen bij het schakelen achteraan veel groter.
Dat krakende gepiep dat je hoort terwijl je trapt zou kunnen betekenen dat je fiets een droge ketting of lagers heeft. Het schoonmaken en smeren van je ketting is meestal een goed begin. Als het piepen niet verdwijnt, moet je misschien een paar lagers onderhouden of vervangen (zie hieronder).
Laten we vooraan beginnen: wat betekent 10 speed eigenlijk? Dit is het aantal kettingbladen op je cassette. Wanneer je cassette uit 10 kettingbladen bestaat, dan is het een 10-speed. Bestaat het uit 11 bladen, dan is het een 11-speed, enzovoorts.
Antibacteriële deodorant gaat een stuk langer mee. Gezichtscrème en body lotion: ongeopend drie jaar, na opening zes maanden.
Toen de 11 speed op de markt kwam werd alles weer anders. De 11 speed cassette is 1,85mm breder en past dus niet op een 9 speed hub. Op een wiel met een 11 speed hub kan je wel (met spacers) een 9 of 10 speed cassette monteren.
Het klinkt misschien logisch, maar het gebruik van 12-speed onderdelen in combinatie met onderdelen uit 10 of 11-speed groepen raden we niet aan.
SRAM en Shimano cassettes hebben dezelfde passing en passen dus op dezelfde body. Door het HG-systeem kan de ketting gemakkelijk van het ene naar het andere tandwiel glijden.
Bij gebruik van snelspanners moeten de uiteinden van de as ongeveer gelijk liggen met de buitenkant van de patten. Wanneer ze te ver uitsteken zal de snelspanner niet tegen de patten drukken maar tegen de aseinden. De ruimte tussen borgmoer en aseinde moet ongeveer de dikte van de patten zijn.
Zadelpen invetten
Om te voorkomen dat de zadelpen vast komt te zitten en/of gaat kraken, is het belangrijk eens per jaar de zadelpen te verwijderen, schoon te maken en in te smeren met gewoon vet of beter met montagevet.
Het slaat op het aantal tandjes die de kransjes van de cassette hebben. Bij de 11-32 heeft het kleinste kransje 11 tandjes en de grootste heeft er 32. En zo zijn er meerdere soorten. De hoeveelheid tandjes hebben te maken met hoe zwaar of licht je trapt.