Wat is een bendix? Een bendix is nodig bij het proces van de elektrisch starter. Door een hoge snelheid aangedreven door de startmotor schuift de bendix richting de starterkrans en drijft zo de motor aan. Het kan voorkomen dat de bendix niet goed uitschuift en de scooter niet direct of niet elektrisch wilt starten.
De bendix wordt gebruikt om de startmotor aan te drijven en de motor op gang te brengen. De bendix bestaat uit een kleine tandwieltje dat wordt ingedrukt tegen de vliegwiel van de motor, waardoor de startmotor wordt aangedreven.
Wanneer je voltmeter/multimeter op de voltstand staat, dan moet je ongeveer 12,5 volt meten. Zie je een lagere spanning dan is waarschijnlijk de accu leeg of defect. Zie je geen spanning dan is waarschijnlijk het startrelais defect.
Een defect aan de startmotor is snel te herkennen. U zult namelijk merken dat het starten moeizaam gaat of dat de auto helemaal niet meer start. Een gek geluid bij de start kan ook aanduiden dat de startmotor kapot is. U kunt bijvoorbeeld een ratelend, tikkend of zoemend geluid horen, in plaats van een startende motor.
Het startrelais zorgt ervoor dat de aandrijving in werking wordt gesteld en dat de elektrische contacten waarvan de primaire motor is voorzien, worden afgesloten. Het relais bestaat uit elektromagnetische spoelen (solenoïdes) en krijgt stoom van de accu van het voertuig en zet deze stroom om in een grote hoofdstroom.
Je kunt met een multimeter testen of je startrelais nog werkt. Demonteer het relais en stel de multimeter in op 200 Ohm. Zorg dat de accu goed doorgeladen is en sluit de min aan op de massa, en de plus van de accu aan op de plus van het relais (dat is in de regel waar de draad van de startknop aan zit.
Door het plaatsen van een zekering tussen de voeding en het elektrische apparaat voeg je een mate van veiligheid toe. Een relais wordt toegepast wanneer een circuit moet worden aangestuurd door een lagere spanning, of wanneer er meerdere circuits geschakeld dienen te worden door een signaal.
De meeste startproblemen zullen namelijk door de accu worden veroorzaakt. Maar er kunnen ook andere oorzaken zijn zoals de weersomstandigheden, een versleten startmotor, defecte bougies of een verzadigd brandstoffilter. Ook kan het er aan liggen dat u simpelweg geen brandstof meer in uw auto heeft.
De eerste hulp bij noodgevallen in geval van een defecte startmotor is het starten met startkabels zodat je de auto weer op de weg krijgt, al is het maar om het probleem te laten onderzoeken door een bevoegd monteur.
Als je onder de 9V zakt, trekt de startmotor teveel en trekt hij dus de batterij leeg in enkele omwentelingen.
het enigste relais voor je startmotor zit OP de startmotor.
Je startrelais zit vrijwel altijd direct op je startmotor geintegreerd omdat de in te schakelen stromen vrij hoog zijn. De vrij dikke 12V+ kabel gaat direct van de accu naar de startmotor/startrelais. Je bedient het startrelais met een dunnere stuurkabel via je startcontactslot.
2.DE AUTO START NIET, MAAR MAAKT EEN TIKKEND GELUID.
Dat tikkende geluid is het geluid van een lege accu. Ook nu kan je werken met startkabels of aanduwen.
Kan ik het ook zelf? Een ervaren doe-het-zelver met de juiste kennis, een zekere dosis handigheid en het juiste gereedschap kan een startmotor ook zelf vervangen.
Als de sleutel lang wordt vastgehouden bij het starten of er gestart wordt als de motor al loopt zal dit de levensduur verkorten. Om er toch iets over te zeggen denk ik aan gemiddeld 100.000 km of 8 jaar.
Wat is een startersolenoïde? De startersolenoïde is een apparaat met twee aansluitingen dat helpt de motor van een auto te starten. Eén terminal is verbonden met de accu en de andere met de startmotor. Het heeft een plunjer die op zijn plaats wordt gehouden door een veer.
Als de dynamo kapot is, werken de bougies niet optimaal.Het gevolg is dat de auto niet goed start. Een dynamo zorgt ervoor dat de accu wordt opgeladen. Als de accu van je auto leeg is, raden wij aan om direct de dynamo te laten checken.
Wat kost een startmotor dan precies? Gemiddeld kun je ervan uitgaan dat de kosten voor een nieuwe startmotor rond de €300,- bedragen. Voor ongeveer honderd euro minder heb je de mogelijkheden om een gereviseerde startmotor in je auto te laten zetten.
Een kapotte startmotor onderweg
Je kunt dan weer een klein stukje rijden. Als je dit doet, ga dan wel meteen naar de garage of naar huis. Daarna kun je de startmotor laten vervangen.
U kunt de Wegenwacht bellen. De wegenwacht kan dan proberen de auto te starten of bijvoorbeeld aan te duwen zodat u naar de garage kunt rijden. U heeft dan wel een Wegenwacht pechhulp Nederland Standaard pakket nodig, dus met pechhulp in de woonplaats.
Voor gebruik sluit je de twee klemmen op de accu van de wagen aan, waarna je selecteert of het om een 4- of 5-polige relais gaat. Je drukt op de testknop. Zie je een rood LED licht, dan is er een fout. Is het licht groen, dan functioneert de relais goed.
Wanneer de stroomvoorziening in ruimtes van uw woning niet meer werkt, is er mogelijk sprake van doorgeslagen stoppen. Verschillende oorzaken kunnen de doorgeslagen stop veroorzaakt hebben. Denk bijvoorbeeld aan kortsluiting in de groep waaraan deze stop gekoppeld zit, of een overbelasting van deze groep.
Meestal zitten ze allemaal op een centrale plek in het dashboard aan de bestuurders- en / of bijrijderszijde achter het dashboardkastje, maar soms vinden we ook zekeringen in een kunststof houder op de accu of in een zekeringenkast in de kofferbak.