Ons doel is om het voor elkaar te krijgen dat minstens 50% van de artikelen die wij verkopen tegen 2022 vervaardigd is volgens de Join Life-normen.
Grote kledingmerken als Zara, Bershka en Pull&Bear produceren vanaf 2025 kleding, die 100 procent gerecycled, duurzaam en organisch is. Daarnaast moet in 2020 het gebruik van plastic tassen wereldwijd in alle winkels zijn uitgebannen.
Honderdduizenden Oeigoeren zitten vast in 'heropvoedingskampen' en komen terecht op katoenplantages en -spinnerijen. En deze dwangarbeid wordt ingezet voor grote merken als Adidas, Tommy Hilfiger en Zara, en zelfs Patagonia.
H&M members worden beloond voor het maken van duurzamere keuzes. Verdien Conscious punten elke keer dat je een Conscious item koopt, je eigen tas meeneemt of textiel bij ons inlevert voor recycling.
' Vooral Spaanse bedrijven als Inditex - met merken als Zara, Bershka en Pull&Bear - en Mango hebben de laatste jaren een deel van de productie vanuit Aziatische landen als China, India en Bangladesh naar Marokko verplaatst. Het Noord-Afrikaanse land heeft een groot voordeel: het ligt bij Europa om de hoek.
Grootste kledingmerk binnen Inditex
De productie zal met gerecycleerd polyester gebeuren, het katoen en het linnen zullen 100 procent duurzaam zijn. Inditex begint met Zara en daarna volgen wellicht de vele andere merken die onder de holding vallen. Tegen 2023 moet ook alle viscose 100 procent duurzaam zijn.
Doordat het aanbod tussen verschillende Zara winkels verschilt, het assortiment continu wordt ververst (elke week komen er honderden nieuwe ontwerpen bij) en items snel uitverkocht zijn, komen mensen veel vaker terug: waar bij concurrenten vier keer per jaar een winkel wordt bezocht is dat bij Zara 17 keer.
H&M heeft recycle-boxen in alle winkels wereldwijd. Breng huishoudtextiel en kleding die je niet meer wilt naar een H&M-winkel en je krijgt van ons als dank een kortingsbon. Alle textiel is welkom - van alle merken en in elke conditie.
Volgens het duurzaamheidsrapport van H&M wordt 20 procent van de vezels van de verzamelde kleding gerecycled en hergebruikt. Het bedrijf benadrukt dat het niet méér vezels kan gebruiken zonder in te leveren op kwaliteit.
H&M is trots op de bereikte resultaten. Met de in 2013 geïntroduceerde 'strategie voor een eerlijke en leefbaar loon' zouden ze ondertussen meer dan 600 fabrieken en 930.000 kledingarbeiders bereiken. Bovendien moeten alle leveranciers waarmee H&M samenwerkt ook een duurzaamheidscharter ondertekenen.
Zara is een Spaanse kledingketen en onderdeel van de Spaanse beursgenoteerde modegigant Inditex. Het concern verkoopt wereldwijd kleding en modeaccessoires.
Maakt het merk gebruik van duurzame materialen? Dit kun je gemakkelijk checken! Bekijk het label aan de binnenkant van een kledingstuk, of check de materiaalcompositie op de online productpagina. Vermijd over het algemeen altijd synthetische materialen en kies zo vaak mogelijk voor natuurlijk.
Milieubeleid. Via haar bedrijfsmodel wil Bershka bijdragen aan een duurzame ontwikkeling van de samenleving en de omgeving die ons omringt. De betrokkenheid bij het milieu is opgenomen in de beleidsplannen van de Inditex Groep, en is te lezen op de website:www.inditex.com.
Om kleding te maken zijn fossiele brandstoffen nodig. Synthetische kledingvezels worden bijvoorbeeld gemaakt uit aardolie. Ook kunstmest – vaak gebruikt bij de teelt van niet-biologische gewassen– wordt vaak geproduceerd uit fossiele grondstoffen. Bovendien wordt energie nog vaak opgewekt uit fossiele brandstoffen.
Wat nog lang niet duurzaam genoeg is aan ONLY
Wat wel opvalt bij het onderzoek van RankABrand, is dat er geen cijfers te vinden zijn over het gebruik van duurzame energie zoals wind- en zonne-energie. Dat ze er gebruik van maken staat vast, maar in hoeverre ze dat doen is nergens te vinden.
79% van onze kledingstukken hebben al duurzame eigenschappen. In 2022 zal dat 100% zijn. In 2020 hebben we 42 ton kledingstukken gedoneerd voor hergebruik of recycling. We werken eraan om onze verpakkingen 100% duurzaam te maken door niet langer plastic polybag tassen te gebruiken en plastic componenten te verminderen.
“Sinds 2018 is álle katoen dat we bij Monki gebruiken 100% duurzaam ingekocht. Verder bieden onze winkels ook kleding- en textielrecycling aan, worden al onze winkels en kantoren aangedreven door hernieuwbare energie en is ons uiteindelijke doel om klimaatpositief te worden”, aldus Jenny.
Hennes & Mauritz (H&M) is een Zweedse modeketen met in 2019 bijna 5100 filialen in 74 verschillende landen en circa 126.000 medewerkers.
Als je een kledingstuk echt niet meer gaat dragen, wat kun je er dan het beste mee doen? 'Je kunt het in een bak van het Leger des Heils of Sympany doen. Alles wat je daarin gooit, wordt verkocht aan bedrijven.
Alle ingezamelde textiel gaat naar een van onze sorteercentra in Nederland. Hier wordt het restafval tussen de kleding uitgehaald, en sorteren we het op soort en kwaliteit. Vervolgens krijgt de textiel een nieuwe bestemming.
Oude kleding, schoenen en tassen kun je nu een tweede leven geven via Cash4YourFashion. Consumenten kunnen hun spullen in een doos of vuilniszak stoppen en naar de inzameldepots van Cash4YourFashion brengen. Voor elke kilo krijg je 0,65 euro.
Missie & visie ZARA. Missie: 'To get the shortest time to market' oftewel in zeer korte tijd de markt bereiken en zich daar snel in aanpassen en meegaan door in staat te zijn hun assortiment zo snel mogelijk te vervangen of aan te passen. Visie: Internationaal groeien door middel van de toepassing van de missie.
Andere veel gegooglede retailers zijn Next, New Look, Mango, Marks & Spencer, Bershka, River Island, Primark en Topshop. Met name in Scandinavische landen lijkt Zara het goed te doen, in Zweden is het populairder dan H&M.