In de jaren voor zijn eerste wereldtitel reed Max Verstappen met startnummer 33 in de Formule 1. Het verhaal achter deze keuze is vrij eenvoudig: in zijn jeugd had de Nederlander de 3 als geluksgetal. Dit wilde hij ook graag in de F1 gebruiken, maar het nummer was al bezet.
Waarom rijdt Max Verstappen met nummer 33? Als kind had Max Verstappen het geluksgetal 3. In de Formule 1 was dit getal al bezet door Daniel Ricciardo, waarna Verstappen koos voor 33. “Voor dubbel geluk”, grapte hij bij de bekendmaking van zijn startnummer.
Red Bull F1-coureur Max Verstappen rijdt in de Formule 1 met startnummer 33. Al van kleins af aan was 3 zijn geluksgetal. Dit startnummer was echter al bezet door Daniel Ricciardo, waarna de Limburger koos voor 33.
Deze regels gelden voor de maximale ononderbroken rijtijd: De maximale ononderbroken rijtijd mag niet langer zijn dan 4,5 uur. Na 4,5 uur rijtijd moet u een pauze nemen van 45 minuten. Deze 4,5 uur rijtijd mag ook worden opgeknipt in twee delen.
Max Verstappen rijdt in ieder geval in het Formule 1-seizoen 2022 met het startnummer 1 op zijn Red Bull Formule 1-bolide. Omdat de Nederlander in 2021 kampioen werd, mocht hij kiezen om met startnummer 1 te rijden.
Max Verstappen zijn woonplaats is Monaco, waar hij al enige tijd een prachtig appartement huurt. Het appartement van Verstappen ligt in de peperdure wijk Fontvieille en dan heb je ook wel wat. Zo heeft hij vanaf zijn balkon prachtig uitzicht over de zee en ook zit er een Roll Royce Garage om de hoek.
Schumacher verscheen zoals gezegd in totaal 120 keer met startnummer 1 aan de start. Hij werd in totaal zeven keer wereldkampioen.
Elke coureur is verplicht om minimaal één pitstop te maken, aangezien er per race op minimaal twee sets banden geracet moet worden.
Er zit geen limiet op hoe vaak een coureur DRS mag gebruiken, al is dit in andere takken van autosport (DTM) wel het geval geweest. In de kwalificatie of vrije trainingen is de coureur vrij om zijn DRS te activeren binnen de aangewezen DRS-zones. DRS kan alleen gebruikt worden in DRS-zones.
“Ik start altijd met nummer 44, omdat dit het nummer is dat ik op mijn kart had, toen ik acht jaar oud was. Het was mijn vaders registratienummer; F44. Dus elk jaar is een nieuwe kans om op te staan voor de uitdaging.”
Dubbel geluk
Dat getal was dus niet mogelijk, maar het nummer 33 was nog wel vrij. En zo koos Max Verstappen startnummer 33 - verwijzend naar het potentieel van dubbel geluk. Op Twitter toonde hij een plaatje van een trapauto uit zijn jeugd dat ook al startnummer 33 op de zijkant had staan.
Verstappen slaapt in de motorhome van Red Bull Racing, dus niet in zijn eigen camper zoals bijvoorbeeld Ferrari-coureur Sebastian Vettel doet. Vervelen doet hij niet: 'Ik ben toch de hele dag druk, en als ik dan even bij mijn slaapplek kom, kan ik even relaxen.
Rijkste sporter, nauwelijks belasting
Zijn management let als een havik op alles wat illegaal poogt mee te liften op zijn 'merk' en regelt zijn sponsordeals. Over al dat geld betaalt hij nauwelijks belasting. Al in zijn eerste Formule 1-seizoen, in 2015, trok hij naar Monaco.
Dat Verstappen goed verdient moge duidelijk zijn. Maar naast zijn verdiensten bij Red Bull heeft de F1-coureur ook een aantal sponsorcontracten en samenwerkingen De volgende merken leveren, volgens zakenblad Forbes, nog eens 5 miljoen euro op: Jumbo.
Max Verstappen verdient met zijn nieuwe, in maart 2022 getekende contract, €40 tot €50 miljoen euro per jaar. Dat is meer dan €750.000 euro per week.
Omdat de marges zo klein zijn, zullen de ingebouwde vertragingen er vast en zeker voor zorgen dat tijden onder de twee seconden niet langer reëel zijn.
Een aantal voorbeelden van onderdelen zijn: het stuur (± 55.000 euro), een setje banden (1.500 tot 2.000 euro), een hydraulisch systeem (160.000 tot 200.000 euro), transmissie (± 210.000 euro), koelsysteem (± 180.000 euro) en het hele bodywerk van de Formule 1-auto, meestal gemaakt van het lichtgewicht materiaal carbon ...
Witte band: de hardste van de drie. Op rode en gele banden kan je een sneller rondje rijden, maar op de witte band kan je het meest lang doorrijden.
Max Verstappen is wereldkampioen, de nummer één van de wereld. En dat betekent dat hij als beloning volgend jaar zijn startnummer 33 mag inwisselen voor startnummer 1.
De jongste wereldkampioen Formule 1 aller tijden
Niets is echter minder waar: Vettel heeft zijn record weten te behouden en staat met zijn 23 jaar en 134 dagen nog altijd als jongste wereldkampioen Formule 1 ooit te boek.
De voornaamste reden voor de Duitser om te stoppen met racen was niet dat hij er geen zin meer in had, maar om het stoeltje van Felipe Massa veilig te stellen. Schumacher vertelt in Blick: “Ik ben opgehouden omdat ik niet wilde dat mijn goede vriend Felipe Massa zonder werk zou komen te zitten.