de stationair sproeier is zegmaar voor het oppakken vanuit een stationair toerental.
De stationair sproeier
Deze sproeiers vinden we meestal op grotere carburateurs. Deze sproeiers doseren alleen de brandstof verneveling tot de 4000 toeren ongeveer daarna zal bijna alleen de hoofdsproeier het overnemen.
Sproeiers in carburateurs
Het gaatje van een sproeier dient om een goed brandbaar lucht-benzine mengsel te creëren. Hiervoor is het belangrijk om de juiste maat sproeier te hebben. Een te grote sproeier zorgt meestal voor een te rijk benzinemengsel, een te kleine sproeier zorgt meestal voor een te arm benzinemengsel.
Je begint met een check van de kleur van je bougie nadat je een eind volgas hebt gereden. Aan de kleur van je bougie kun je namelijk aflezen hoe de verbranding van je gassen is. Is de kleur lichtgrijs tot grijs; dan is de sproeier te klein. Is de kleur zwart dan is de sproeier te groot.
Door het veranderen van de sproeier verander je de verhouding lucht/brandstof. Het afstellen van je carburateur neemt tijd in beslag. De maat die je nodig hebt voor je Tomos zul je niet vinden op google, dit is namelijk voor elke brommer anders en je zult hem dus zelf moeten afstellen.
Als je met een te grote sproeier kan je daar soms helemaal niets van merken, de brommer kan er perfekt mee rijden, en het is ook helemaal niet slecht, maar vaak accellereert hij wel een stuk minder, als je dan een te kleine sproeier erin doet lijkt hij meteen een stuk sneller te accellereren, maar dit is dan maar voor ...
Het gaatje van de sproeier is ervoor om de juiste benzine/luchtmengsel bij elkaar te brengen voor een juiste verbranding van de motor. Bij een te grote sproeier creëer je een te rijk mengsel en bij een te kleine sproeier te arm mengsel. Een warm/vastloper bij 2-takt motoren is vaak een oorzaak van een te arm mengsel.
Ga je over op een 70cc dan is de 17,5mm best goed maar wordt aangeraden om een 19mm of zelfs een 21mm carburateur te nemen.
Koffiebruin en schoon
Zo moet je bougie eruit zien. Koffiebruin. Dit duid op een goed mengsel en goedeonsteking! Je bougie moet er in grote lijnen zo uit zien!
De stationairsproeier bevind zich onderaan je carburateur, naast de hoofdsproeier. Onderaan de carburateur zit een bakje wat je met een paar schroeven los kunt maken. Let op, er zit brandstof in dat bakje. De grote sproeier die je ziet is de hoofdsproeier.
Zodra de motor op het verhoogde toerental loopt kan je de luchtschroef indraaien (met de klok mee) tot het toerental van de motor zakt. Draai de schroef verder in tot op het punt waar de motor net niet dreigt stil te vallen. Dan draai je de schroef weer de andere richting uit zodat het toerental weer de hoogte in gaat.
Sproeier (beregening), een apparaat voor de bevochtiging van gewassen. Ruitensproeier, een installatie voor het besproeien van voertuigruiten. Sproeier (carburateur), een brandstofdoorlaat in een carburateur.
Zwarte bougies is teveel benzine of te weinig zuurstof... of ingeval van originele W* te hoog olie nivo.
Voor het (Digitaal) Synchroniseren carburateurs en/of gasklephuizen (injectie) zijn de kosten: € 50,- voor een set van 2. € 75,- voor een set van 4.
Persoonlijk vind ik deze richtlijn wel goed: voor 50cc is 9 mm (snor) tot 17,5 mm (snelle brom) geschikt, en voor 65 cc kan je van 15 mm tot 21 mm gaan.
Ongeveer sproeier 56-58.
Bij een grote carburateur heb je júist meer vermogen bovenin, wat je topsnelheid (wat men doorgaans op hoge toeren haalt..) ten goede komt. Ik denk dat daarom het rijden met een kleinere carburateur als prettiger ervaren wordt: de lichtere tandwielverhouding.
Met een te grote carburateur rij je vooral laagtoerig ook nie echt lekker meer. jou derbi cilindertje kan dat wel aan hoor die zijn daar snel zat voor. Ik kan em maar niet goed afstellen en me bougie gaat er constant aan. Zal misschien niet alleen aan carb liggen maja.
19mm op 50cc kan best, maar ik zou eerder voor een 16 of 17,5 mm gaan, daar zallie beter op lopen. en er moet juist een grotere sproeier in.
Als jouw scooter stottert op topsnelheid kan het zijn dat de bougie aan vervangen toe is omdat deze niet goed meer werkt. Je merkt zeer waarschijnlijk dat scooter gaat stotteren. Vaak voel je vooral dat de scooter stottert bij optrekken.
Zet de naald op de 1 na laagste stand (1 na bovenste groefje). Eerst draai je de luchtschroef helemaal in en dan 1,25 slag uit. Daarna ga je een paar rondjes rijden tot de motor op bedrijfstemperatuur is. Dan stel je de luchtschroef tot het stationair toerental zo hoog mogelijk is.
Per carburateur zitten ze op verschillende plekken, meestal vindt je de luchtschroef onderaan bij de inlaat, het is een klein schroefje. De stationair stel schroef zit altijd in het midden en is de grootste schroef op de carburateur. Voor de rest moet je de sproeier weten te vinden.