- Bij een positief camber beweegt de bovenkant van het wiel weg van het voertuig. Bij een buitensporig positief camber slijt de band aan de buitenschouder. - Bij een negatief camber helt de bovenkant van het wiel naar het voertuig toe. Bij een buitensporig negatief camber slijt de band aan de binnenschouder.
Camber betekent 'wielvlucht'. Dat is de stand van de wielen ten opzichte van het wegdek. Eigenlijk zouden de wielen van je auto onder alle rij-omstandigheden exact loodrecht op het wegdek moeten staan, want dan is het contact tussen band en wegdek optimaal.
De wielvlucht
Bij een negatieve graad staat de bovenkant van het wiel meer naar binnen dan de onderkant. De graad is positief wanneer de bovenkant van het wiel meer naar buiten staat dan de onderkant. Voor de sportieve bestuurder zorgt de negatieve wielvlucht voor meer controle tijdens het nemen van scherpe bochten.
Camber is de hoek van de wielen, in relatie tot de weg, frontaal gezien (voor de auto). Probeer een verticale lijn voor te stellen midden door het loopvlak van de band.
Caster: positief caster stabiliseert de auto bij hoge snelheden, door de hellingsgraad van de banden te verhogen in bochten, wat ook meer stuurinspanning vraagt.
Als uw auto naar links of rechts trekt terwijl u over een vlakke en rechte weg rijdt met weinig zijwind, of als uw banden abnormaal slijten, dan kan het zijn dat uw wielen opnieuw moeten worden uitgelijnd.
Ja, dat is mogelijk. Wanneer de banden aan één kan het van loopvlak sneller slijten dan aan de andere kant, dan is de kans groot dat de uitlijning van de wielen niet langer in orde is. Meestal merk je tijdens het rijden zelf al dat er iets aan de hand is.
De rocker tussen de bindingen zorgt voor zeer veel draaigemak en voor drijfvermogen in de poeder, terwijl de camber naar de nose en tail toe juist weer zorgt voor grip op de piste en stabiliteit.
Zo zou hij wegblijven van een circuit met veel 'off-camber'-bochten. Oftewel bochten waarin de binnenkant van de bocht hoger ligt dan de buitenkant. Die zijn lastig te nemen, waardoor auto's snel gaan glijden. Een zo'n bocht maakt een ronde uitdagender, zoals in Hongarije.
Waarom is het zo belangrijk? Door een verkeerde uitlijning kunnen de autobanden sneller slijten wat van invloed is op het weggedrag van jouw auto. De belangrijkste redenen om een correcte uitlijning te hebben zijn: Jouw banden slijten minder snel; de banden gaan dus langer mee en zetten betere prestaties neer.
Hoek askanteling:
De hoek van askanteling verwijst naar de positionering van de middellijn van de stuuras vanaf de verticale middellijn van het wiel, gezien vanaf de zijkant van het voertuig. Als de middellijn van de stuuras het wegdek raakt vóór de verticale middellijn van het wiel, dan is dit positieve askanteling.
KPI (King Pin Inclination):
De KPI, ook wel fuseedwarshelling of steering axle inclination genoemd, is de hoek tussen de lijn door de fuseedraaipunten en een loodrechte lijn op het wegdek. Door de KPI en Caster (volgend onderwerp) worden de voorwielen in de rechtuitstand gedwongen.
Uitlijnen auto kosten ongeveer € 70,- (afhankelijk van de garage waar je het laat doen) en die prijs is nog altijd minder dan het vervangen van alle vier de banden die overmatig versleten zijn door een niet goed uitgelijnde auto.
De prijs van een Camber-kast op maat met een lengte van 3m, een hoogte van 2,5m en een diepte van 60 cm ligt tussen 3661 € en 5103 € (excl.BTW) in een Trend-kleur. Deze prijs is gebaseerd op een gemiddeld aantal accessoires (lades, legplanken, hangroede, enz.)
Het familiebedrijf Camber, vroeger “De Kastenkenners”, is al ruim twintig jaar een meester in de kunst van het ontwerpen van op maat gemaakte opbergmeubels.
Uitlijnen betekent dat de wielgeometrie van de voor en achter as worden opgemeten en indien nodig moeten worden afgesteld. Een foutieve afstelling van de uitlijning veroorzaakt overmatige slijtage van de banden en veroorzaakt een hoger brandstof verbruik. Na het uitlijnen van uw auto kunt u dit meteen merken.
Het circuit van Spa-Francorchamps wordt door veel coureurs beschouwd als het mooiste circuit ter wereld. Het is een modern, maar tegelijkertijd authentiek racecircuit dat de natuurlijke glooiingen van het landschap van de Belgische Ardennen volgt.
Dat ligt per auto verschillend, maar de meeste auto's hebben een ideale snelheid van rond de 22-25 kilometer per uur in een (haakse) bocht naar rechts of links. Een grotere bocht naar links op een kruispunt met verkeerslichten neem je vaak met een hogere snelheid. Daar ligt je snelheid dan rond de 30 kilometer per uur.
Ik vind het vooral leuk om wedstrijden te kijken. Wel probeer ik echt alle duels van PSV te volgen, als het lukt qua planning tenminste.”
Hierdoor ligt de te behalen topsnelheid op een snowboard 'slechts' rond de 200 km/h. Het snelheidsrecord op ski's staat op bijna 255 km/u! Op de normale skipistes is het, zowel voor snowboarders als skiërs, belangrijk om de snelheid onder controle te houden.
All mountain boards
Meestal hebben dit type boards een medium flex, waardoor het geschikt is voor zowel carven als soepel draaien. Vanwege zijn veelzijdigheid is het all mountain board een geschikte keuze voor beginners. Geschikt voor een grote verscheidenheid aan terreinen. Vaak een medium flex en een hybride profiel.
Wanneer een ski of board op een vlakke ondergrond wordt geplaatst, heeft deze een verhoogde taille (middengedeelte) terwijl de contactpunten op de grond rusten bij de achterkant en de voorkant. Het gedeelte waar de ski of het board een paar millimeter naar boven buigt, staat bekend als camber.
Toch is er echt een verschil tussen deze twee: met uitlijnen zetten we uw autobanden in de juiste positie (zo is de wegligging optimaal), met het balanceren zorgen we ervoor dat de autobanden rollen zonder trilling.
Het is verstandig om één keer per jaar de uitlijning van je auto te laten controleren. Een uitlijncontrole kost € 35,50. Hiermee voorkom je mogelijk onnodig hoge kosten.