Er zijn allerlei mogelijkheden om sportief bezig te zijn. Denkt u maar aan tennis, zwemmen, wandelen, fietsen, nordic walking, dansen, gymnastiek, fitness, yoga en tai chi. U kunt ook sporten in groepsverband.
Even een stad bezoeken om te shoppen of om een terrasje te pakken, een actieve bezigheid of het museum bezoeken zijn de populairste activiteiten onder deze doelgroep. Een meerderheid (54%) sluit een dagje uit af met een diner. Gemiddeld geeft men tussen de 26 en 50 euro uit.
“De invulling van de vrije tijd verandert met het ouder worden.” Bij de 65-plussers wordt televisiekijken wel iets belangrijker. Zij besteden 54 procent van hun vrije tijd voor de televisie. Voorts wordt het lezen van boeken, tijdschriften of kranten belangrijker met het ouder worden.
In hun vrije uren doen de vrouwen 'emotion work', een moeilijke term die vrij vertaald betekent dat vrouwen ook in hun vrije tijd thuis in de gaten blijven houden hoe het met hun partner gaat en of de kinderen het leuk hebben. Ook kunnen ze vaak niet lekker zitten zolang er niet is gestreken of opgeruimd.
73 procent van hen bezoekt tijdens een vakantie bezienswaardigheden of culturele plekken. In 64 procent van de vakanties gaan zij erop uit in de natuur. Op de derde plek in de lijst populaire activiteiten staat het bezoeken van musea: 36 procent van de ouderen bezoekt een museum tijdens vakantie.
De thuiswonende ouderen hebben vooral moeite met traplopen en het doen van zwaar huishoudelijk werk. Van de 65- tot 74-jarigen heeft 79 procent geen beperkingen, bij 75 jaar en ouder is dat nog maar 51 procent. Vrouwen hebben vaker een of meer beperkingen in het dagelijks leven dan mannen.
De wensen en behoeften van ouderen liggen op verschillende levensdomeinen en zijn heel divers. Ouderen vinden het belangrijk om mobiel te blijven zodat ze zelfstandig kunnen blijven wonen, onafhankelijk kunnen blijven en (sociale) activiteiten kunnen blijven ondernemen.
50-plussers willen eerlijke informatie, goede service en kwaliteit! De prijs vinden ze minder belangrijk. 50-plussers laten zich bij hun keus vooral leiden door logisch nadenken. Maar omdat ze minder verschillen in merken ervaren, speelt ook het gevoel een grote rol.
Jonge doelgroepen kijken en luisteren bijna niet meer naar de tv en radio. In de VS kijken ouderen echter twee keer zoveel televisie als alle andere leeftijdsgroepen samen. Ook luisteren ze nog vaak naar de radio. Tv- en radioreclames gericht op deze doelgroep blijven dan ook een goede investering.
Een toerist tussen de 55 en 65 per jaar besteedt het meest van alle leeftijdsgroepen aan een vakantie: 1.828 euro per jaar. Dat is ongeveer 250 euro meer dan de generatie van 25 tot 54 jaar. 65-plussers zitten rond de 1600 euro, aldus cijfers van Eurostat.
De 1e plaats meest bezochte bestemming door singles. Kijk ook naar de vele Nederlanders, die ieder jaar maar weer naar Spanje trekken. Populair met stip voor singles zijn Andalusië in Zuid-Spanje, Mallorca, Ibiza en de Canarische Eilanden. En voor een vakantie in Spanje geldt: altijd mooi weer en redelijke prijzen.