Loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB) is bedoeld om leerlingen en studenten meer zicht te geven op hun kwaliteiten en mogelijkheden zodat ze een passende vervolgopleiding kunnen kiezen of een baan kunnen vinden.
Wat is LOB? Onder Loopbaanoriëntatie, -ontwikkeling en –begeleiding (LOB) verstaan we het geheel van begeleiding en activiteiten waarmee de school studenten tijdens hun opleiding ondersteunt bij het leren maken van loopbaan- en studiekeuzes.
Bij LOB leren leerlingen na te denken over het vervolg van hun studie en een mogelijk beroep. Dat begint al in het tweede of derde jaar bij de keuze voor een profiel. Verder in de opleiding krijgen leerlingen te maken met de belangrijke keuze voor een vervolgopleiding.
In de nieuwe beroepsgerichte examenprogramma's van het vmbo is LOB een verplicht onderdeel geworden. In een loopbaandossier dienen de leerlingen te beschrijven welke stappen zij gezet hebben om tot hun competenties te komen.
Wettelijke kaders loopbaan en burgerschap
Om aan de doelstellingen van het beroepsonderwijs te voldoen hebben mbo-instellingen de wettelijke verplichting tot het aanbieden van LOB en burgerschapsonderwijs.
Als een lesuur meer dan 60 minuten bedraagt, wordt omgerekend naar klokuren en bij 16 klokuren gemeld. MBO-instellingen melden bij 16 klokuren ongeoorloofde afwezigheid. Slechts in die gevallen waarin alle opleidingen zijn georganiseerd in lesuren, kan worden geteld met lesuren.
Er zijn uitzonderingen waarbij een mbo-opleiding jou mag weigeren bij een aanmelding,ook als je je op tijd hebt aangemeld. of sportopleidingen. Mocht je pas na 1 april je keuze maken, dan kan de opleiding je weigeren.
LOB is een afkorting voor Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding. LOB lessen zorgen ervoor dat je een goed inzicht krijgt van jouw persoonsprofiel en de juiste keuze kunt gaan maken in welke onderwijsrichting je verder gaat. Het zal ook duidelijker worden welke vervolgopleidingen en beroepen goed bij jou passen.
Al je werk over jouw loopbaanoriëntatie wordt op één plek bewaard, dat is jouw LOB portfolio. Als je in het eindexamenjaar zit, maak je je eigen LOB paspoort. Jouw LOB paspoort neem je mee naar het intakegesprek van de opleiding die je wilt gaan doen.
LOB staat centraal in het programma, maar een examenprogramma beschrijft wat leerlingen aan het eind van hun opleiding moeten kennen en kunnen. Hoe daar vorm aan gegeven wordt, hoe de doelen bereikt worden, is aan de school.
Het Loopbaandossier is een weblog van relevante ervaringen. Loopbaanrelevante ervaringen worden zowel binnen als buiten de school opgedaan. Leerlingen laten zien welke loopbaancompetenties zij hierdoor hebben ontwikkeld en reflecteren hierop in gesprek met docenten, mentoren en loopbaanbegeleiders.
Samenvatting van het LOB-dossier = Loopbaanblog (LOB-blog)
Het Loopbaanblog is een samenvatting van het LOB-dossier en de LOB-activiteiten. Dit kan men goed gebruiken om zichzelf op een leuke manier te presenteren.
LOB staat voor Loopbaanoriëntatie en -Begeleiding. LOB wordt in het onderwijs ook wel loopbaanleren genoemd. Loopbaanleren is het inzetten en ontwikkelen van loopbaancompetenties. Het gaat dan om de competenties: kwaliteitenreflectie, motievenreflectie, werkexploratie, loopbaansturing en netwerken.
Steeds meer leerlingen moeten tijdens de middelbare schoolperiode aan een loopbaanoriëntatie (LOB)-dossier of Plusdocument werken. Dit helpt hen keuzes te leren maken en te reflecteren op hun eigen ontwikkeling. Deze projecten worden vaak uitgevoerd op papier en in allerlei verschillende mapjes bewaard.
Er zijn vijf loopbaancompetenties (kwaliteitenreflectie, motieven reflectie, werkexploratie, loopbaanzelfsturing en netwerken) welke jongeren in kunnen zetten bij het vormgeven van hun loopbaan.
Paspoort voor Succes (PvS) is een online app, eenvoudig in gebruik voor jongeren én professionals. PvS is bedoelt om het gesprek over de toekomst van de jongere te ondersteunen. Decaan, mentor, jongere, ouders/verzorgers, consulenten en mbo intakers hebben hebben daarbij ieder een eigen rol.
In de praktijk duurt het meestal 5 werkdagen voordat u uw paspoort of identiteitskaart kunt ophalen. Heeft u het document eerder nodig? Dan kunt u vaak gebruikmaken van een spoedprocedure. Kijk op de website van uw gemeente wat mogelijk is en wat de extra kosten zijn.
Werkexploratie is het onderzoeken van werk, een werkplek of een werkveld. Je probeert zicht te krijgen op de eisen, taken en cultuur in een bepaald beroep of werksituatie. Je kan bijvoorbeeld op zoek gaan naar gestelde doelen, de wijze waarop mensen met elkaar omgaan en hoe problemen in het werk worden aangepakt.
Kwaliteitenreflectie: Het nadenken over wat de student (niet) kan en hoe hij of zij dit kan gebruiken in hun loopbaan. De leerling reflecteert het op eigen eigenschappen, competenties en vaardigheden. Feedback over hun eigen kwaliteiten kunnen ze dan vragen aan anderen.
De schoolleiding moet het melden als een leerling 4 lesweken na elkaar in totaal 16 uren les- of praktijktijd afwezig was. En als een leerling minimaal 4 aaneengesloten schoolweken (28 kalenderdagen) continu afwezig en jonger dan 23 jaar is.
Na vmbo/mavo kun je in slechts 2 jaar je mbo4-diploma behalen. De Tio-opleidingen zijn snel en intensief, doordat je veel les en begeleiding krijgt en in de zomer stage loopt. Indien je havo hebt afgerond dan kun je je mbo4-diploma zelfs in 1 jaar behalen.
Om een entreeopleiding te doen, moet je minimaal 16 jaar zijn. Na een entreeopleiding kan je ook doorstromen naar een mbo-opleiding op een hoger niveau.
Steeds meer studenten verlaten het mbo zonder diploma. Vorig jaar waren dat er ruim 30.000, dat zijn er 5.000 meer dan het jaar ervoor en het hoogste aantal in tien jaar tijd. De oorzaak: corona en de krappe arbeidsmarkt, waardoor banen voor het oprapen liggen.
Scholen zijn wettelijk verplicht om verzuim te melden aan de leerplichtambtenaar bij een ongeoorloofde afwezigheid van 16 uur of meer in een periode van 4 weken. Een leerplichtige die minder dan de wettelijke termijn – 16 uur in 4 weken – verzuimt, maar wel lesuren of dagdelen overslaat, begint te verzuimen.