Een SWOT-analyse, ook wel sterkte-zwakteanalyse genoemd, laat in een oogopslag zien waar kansen liggen voor je onderneming en wat extra aandacht vraagt. SWOT staat voor strengths, weaknesses, opportunities en threats. In vijf stappen maak je de SWOT-analyse en bepaal je de beste marketingstrategie voor je bedrijf.
De SWOT is een hulpmiddel om de grote hoeveelheid informatie van de interne en externe analyse overzichtelijk en eenvoudig weer te geven. Zo biedt de SWOT inzicht waardoor een organisatie zichzelf en de omgeving waarin zij actief is, beter kan begrijpen en beheersen.
Met een SWOT zet je de kansen en bedreigingen uit de omgeving en sterke en zwakke punten van een organisatie systematisch tegen elkaar af en analyseer je deze. Zo mis je zo weinig mogelijk mogelijkheden om kansen te benutten, optimaal met bedreigingen om te gaan, sterktes beter in te zetten en zwaktes te omzeilen.
Een handige methode om uw organisatie te leren kennen en te kijken waar uw organisatie staat en naartoe moet, is de SWOT-analyse. De vier letters staan voor Strengths, Weaknesses, Opportunities and Threats. Oftewel: wat zijn de sterke en zwakke kanten van uw organisatie, en welke kansen en bedreigingen zijn er?
Maak een persoonlijke SWOT-analyse door de 4 onderdelen in te vullen: sterktes: waar ben je goed in en waarmee onderscheid je je écht van anderen? zwaktes: waar ben je minder goed in en zou je liever willen verbeteren? kansen: waar liggen jouw kansen?
Een SWOT-analyse is dus een methode om sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen te inventariseren en te analyseren. Naast inzicht krijg je ook overzicht en dat is doorgaans geen overbodige luxe. Van je interne organisatie tot je externe presentatie: talloze factoren zijn van invloed op het presteren van een bedrijf.
De bedrijfsanalyse onderzoekt welke groeimogelijkheden, verbeterpunten of veranderingen jou bedrijf kan doorvoeren om hogere resultaten te behalen. De bedrijfsanalyse bestaat uit twee onderdelen: De interne analyse en de externe analyse.
Strengths zijn de interne positieve punten en Weaknesses de interne negatieve punten. Deze twee aspecten van de SWOT-analyse vormen samen de interne analyse. Opportunities zijn de externe positieve punten en Threats de externe negatieve punten. Deze twee aspecten van de SWOT-analyse vormen samen de externe analyse.
Situatieanalyse maken
Begin met het maken van de situatieanalyse. Bij de situatieanalyse onderzoek je de huidige stand van zaken. Formuleer de doelstellingen van je onderzoek en voer de analyse van de externe omgeving en de analyse van de interne omgeving uit. Dit levert sterktes, zwaktes, bedreigingen en kansen op.
Wees flexibel in je gedrag
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Zorg er dus ook voor dat je jouw succes op meerdere manieren kunt bereiken. Als een bepaalde manier niet leidt tot succes doe dan wat anders. Dit vraagt ook doorzettingsvermogen; leer om te gaan met tegenslagen.
Het neerzetten van je strategische opties gaat aan de hand van een zogenaamde confrontatiematrix, een marketingklassiekertje. Dit is een tabel waarin de sterke en zwakke punten van je organisatie tegenover de kansen en bedreigingen uit de markt worden gezet.
Voorbeelden kansen en bedreigingen
Onderstaande voorbeelden kunnen zowel een kans of een bedreiging zijn: Technologische ontwikkelingen en mogelijkheden. Positie van de concurrent (concurrentieanalyse wil soms helpen) Nieuwe marktbehoeften (kans) of marktbehoeften die verdwijnen (bedreiging)
Een SWOT-analyse, ook wel sterkte-zwakteanalyse genoemd, laat in een oogopslag zien waar kansen liggen voor je onderneming en wat extra aandacht vraagt. SWOT staat voor strengths, weaknesses, opportunities en threats. In vijf stappen maak je de SWOT-analyse en bepaal je de beste marketingstrategie voor je bedrijf.
Enkele voorbeelden van zwakke punten binnen de organisatie, kunnen zijn; weinig productinnovatie, weinig kennis in huis op het gebied van marketing, een negatief imago, achterblijven bij de concurrentie, moeilijk de juiste doelgroep kunnen bereiken, verouderde faciliteiten, moeilijk kunnen samenwerken met andere ...
De bedrijfsanalyse bestaat uit twee delen: de interne en de externe analyse. De interne analyse is gericht op je bedrijf. Hierbij wordt onderzocht hoe het staat met onder meer je uitstraling, je website, de klanten, de aanpak en de positie van je merk.
Je kunt het model handig toepassen als: een bedrijf niet precies weet wat zijn klanten verwachten; een bedrijf merkt dat klanten ontevreden zijn, maar niet weet waarom; een bedrijf zijn dienstverlening beter wil afstemmen op de klant.
Voorbeelden van strategische opties zijn:
Operational Excellence (Treacy en Wiersema) Marktontwikkeling (Ansoff-model) Marktpenetratie (Ansoff-model) Focusstrategie (Concurrentiestrategie van Porter – pagina 4)
Alle zaken waar je goed in bent of die je helpen om het beter te doen in het leven zijn jouw sterke punten en dingen die verbetering nodig hebben of je beperken om jouw beste zelf te zijn worden beschouwd als zwakke punten.
Open je Word-document, ga naar je Invoegtoepassingen en selecteer Lucidchart in het tabblad Invoegen. 4. Selecteer je SWOT-analyse uit de lijst met documenten om deze in te voegen in je Word-document.
Een probleem analyseren wordt gemakkelijker als je jezelf vragen stelt die het probleem vanuit verschillende hoeken benaderen. Hierbij kun je de "4W – methode" gebruiken. Die term staat voor: Wie, wat, waar, wanneer, hoe én de gevolgen.