Globaal lezen Je komt te weten wat de hoofdzaken van een tekst zijn door de eerste en de laatste alinea te lezen en de eerste en laatste zinnen van de alinea's. Je activeert dan jouw voorkennis en je kunt de inhoud van de tekst al een beetje voorspellen.
Globaal lezen
Wil je meer te weten komen over het onderwerp, de hoofdgedachte en de inhoud van de tekst, lees dan de tekst globaal. Gebruik hiervoor de volgende strategieën: Lees de eerste en de laatste zin van elke alinea. Bepaal voor iedere alinea de hoofdgedachte (kernzin).
Bij oriënterend lezen krijg je een duidelijk beeld van de tekst zonder de tekst intensief te gaan lezen. Als je de tekst vervolgens helemaal door gaat lezen kun je beter eerst beginnen met globaal lezen. Bij globaal lezen kijk je naar de kopjes, titels en fotos van de tekst.
Om ze gemakkelijk te kunnen onthouden, worden de belangrijkste leesstrategieën vaak aangeduid als de '4 V's van begrijpend lezen': voorkennis, voorspellen, visualiseren, vragenstellen.
Met globale inhoud kun je een gedeelte van de inhoud, zoals een koptekst of voettekst, herhalen op meerdere pagina's van je website.
Je gebruikt de leesstrategie globaal lezen als je op zoek bent naar de hoofdzaken van een tekst. Je komt te weten wat de hoofdzaken van een tekst zijn door de eerste en de laatste alinea te lezen en de eerste en laatste zinnen van de alinea's.
Onder leestechniek verstaan we alle technieken die leerlingen nodig hebben om tekens om te kunnen zetten tot klanken en om deze klanken te kunnen vertalen tot woorden, zinnen en teksten die ze kunnen begrijpen. Op de basisschool wordt veel aandacht besteed aan het leren lezen.
Als er door problemen met lezen veel leesfouten worden gemaakt, wordt het ook moeilijk om de inhoud van de tekst te begrijpen. Tip: Oefen begrijpend lezen eerst mondeling! Als er teveel woorden in een tekst staan die je niet kent, wordt het moeilijk om de algemene strekking van de tekst te kunnen volgen.
Skimmen (of: skimmend lezen) is een manier van lezen waarbij je alle overbodige informatie overslaat. Dat kan op twee manieren: Door overbodige woorden over te slaan. Door overbodige stukken tekst over te slaan.
Skimmen betekent snel - horizontaal - door de tekst lezen om een algemeen begrip van de inhoud en het nut ervan te krijgen. Scannen betekent snel lezen - verticaal of diagonaal - om afzonderlijke woorden, feiten, data, namen of details op te zoeken.
Oriënterend lezen → gebruik je als je het onderwerp van de tekst wil achterhalen. Je bekijkt de tekst van van een afstandje. Globaal lezen → gebruik je als je de deelonderwerpen van de tekst wil bepalen. Precies lezen / studerend lezen → is handig als je de hele tekst wil begrijpen.
De hoofdgedachte geeft antwoord op de vraag: 'Wat is het onderwerp en wat wordt er over het onderwerp gezegd?'. Vaak kan de hoofdgedachte in één zin worden weergeven. Vaak staat de hoofdgedachte in de inleiding óf in het slot van een tekst.
Actief ophalen – genereer de stof zelf
Om te voorkomen dat een leerling voor zichzelf de illusie creëert dat de stof er wel goed in zit, is 'actief ophalen' een goede leerstrategie. Actief ophalen betekent in feite dat je de leerstof opnieuw weet te produceren zonder het zien van het lesboek of gemaakte aantekeningen.
Cognitieve leerstrategieën spelen een belangrijke rol bij het leerproces van leerlingen. Deze leerstrategieën stellen de leerling in staat om informatie te onthouden en om nieuwe informatie bij bestaande kennis in het geheugen te integreren.
Leesdagboek: Promoot genietend lezen
houden bij welke boeken ze hebben gelezen; houden bij wat ze van de boeken vonden; doen mee aan een lees-challenge; maken een nog-te-lezen-lijstje.
Globaal kan verschillende betekenissen hebben. Van oorsprong betekent globaal 'algemeen, niet gepreciseerd, ruw'. In die betekenis is het standaardtaal in het hele taalgebied.
Vanuit het totale bruto jaarinkomen berekenen we het besteedbare (netto) maandinkomen per ouder. Naast het inkomen zijn ook de uitgaven van belang. Voor een globale schatting is een draagkrachttabel gemaakt.In het alimentatiesysteem wordt ervan uitgegaan dat ieder een basisbedrag nodig heeft om van te kunnen leven.
Als je de tekst in detail moet begrijpen, kun je de strategie van intensief lezen gebruiken. Met die strategie lees je de tekst met volle concentratie voor bepaalde leerdoelen. Als je bijvoorbeeld een verslag voor je werk leest, kun je het misschien gewoon doorbladeren om het te begrijpen.