' Van diesel is geweten dat het een brandstof is die minder snel ontbrandt. 'Dat komt omdat de verdampingstemperatuur van diesel hoger ligt dan bij benzine, maar ook diesel is ontvlambaar', aldus Johan De Brouwer.
Benzine ontbrandt sneller dan diesel. Door de onvolledige verbranding zal je motor gaan horten en stoten. Het verbranden van de diesel kan ook veel rook veroorzaken.
Diesel heeft bijvoorbeeld een hoog vlampunt (55 graden celsius), dus deze vloeistof geeft in de praktijk weinig aanleiding tot gezien de explosiegevaar gegeven buitentemperaturen. Benzine heeft daarentegen een vlampunt van -23 graden Celsius.
Dieselolie heeft een hoger vlampunt dan benzine, en is daardoor minder gevaarlijk. Dat verschil is des te belangrijker als de ventilatiemogelijkheden beperkt zijn, zoals bij inbouwmotoren in motorjachten.
Diesel heeft geen compressie nodig om te ontbranden, alleen atomisatie. Het zal branden als je het in een spuitfles doet en op een kampvuur spuit. Doe ik altijd. Het heeft echter wel compressie nodig om vanzelf te ontbranden.
Een van de belangrijkste verschillen tussen dieselbrandstof en benzine is de vluchtigheid. Terwijl benzine gemakkelijk verdampt, heeft dieselbrandstof een zeer lage dampspanning. Daarom wordt benzine als "ontvlambaar" beschouwd , terwijl dieselbrandstof als "brandbaar" wordt geclassificeerd.
Benzinebrandstof op zichzelf ontbrandt niet. Echter, wanneer de benzine overgegaan is in dampvorm wel. Deze benzinedamp heeft een vlampunt van tussen de -21 en de 21 graden Celsius. Diesel geeft minder gevaar, omdat het vlampunt boven de 75 graden Celsius ligt.
Het heeft een veel hoger vlampunt dan benzine en zal zeer waarschijnlijk niet ontploffen . Dit is een van de redenen waarom onze gezinsauto op diesel rijdt.
Definitie van “vlampunt”
Men moet rekening houden bij normale atmosferische condities van een omgevingstemperatuurvan -20°C tot en met +40°C, reken hier 10°C reserve bij dan komt men op +50°C.In principe zijn alle producten vanaf een vlampunt van 50 °C of hoger zoals diesel niet explosief gevaarlijk.
Diesel is zeer brandbaar. Als u er niet op de juiste manier mee omgaat, kunnen diesel en de dampen ervan brand of explosies veroorzaken .
Benzinevoertuigen stoten minder fijnstof en CO2 uit, maar verbruiken veel meer brandstof om dezelfde afstand af te leggen. Dieselmotoren zijn een goede keuze voor lange afstanden, terwijl benzine beter geschikt is voor stedelijke omgevingen.
Diesel- en benzinemotoren
De calorische waarde van dieselbrandstof is ongeveer 45,5 MJ/kg (megajoule per kilogram), iets lager dan benzine, dat 45,8 MJ/kg is. Dieselbrandstof is echter dichter dan benzine en bevat ongeveer 15% meer energie per volume (ongeveer 36,9 MJ/liter vergeleken met 33,7 MJ/liter).
Terwijl de zuiger omhoog beweegt, verbruikt de lucht die ooit de cilinder vulde nu slechts 6% van het oppervlak dat het eerst had. Deze lucht, onder enorme druk, wordt onmiddellijk superverhit tot meer dan 400 graden, wat meer dan genoeg hitte is om dieselbrandstof vanzelf te laten ontbranden.
Een dieselauto is veel vervuilender dan een benzineauto. Benzine- en dieselmotoren hebben als groot nadeel de uitstoot van schadelijke stoffen en de uitstoot van CO2. CO2 is voor een groot deel verantwoordelijk voor de opwarming van de aarde (broeikaseffect), maar niet direct schadelijk voor de gezondheid.
Echter, benzine is verfijnder dan diesel. Hierdoor is benzine dunner in dichtheid en vluchtiger. Dus in de praktijk verbrandt benzine sneller , waardoor het meer vermogen of pk's kan produceren. Terwijl dieselbrandstof dikker is in dichtheid, verdampt het langzamer.
Diesel heeft normaal gesproken niet de voorkeur voor speedracen, vanwege het over het algemeen hogere gewicht vergeleken met een benzinevoertuig . Dieselvoertuigen kunnen echter in sommige evenementen onafhankelijk van andere deelnemers worden geclassificeerd.
Brandstof wordt in de cilinders gespoten, waar het ontbrandt door de diesel en lucht samen te persen, waardoor een explosie ontstaat.
Van diesel is geweten dat het een brandstof is die minder snel ontbrandt. 'Dat komt omdat de verdampingstemperatuur van diesel hoger ligt dan bij benzine, maar ook diesel is ontvlambaar', aldus Johan De Brouwer.
Vlampunten van dieselbrandstof variëren tussen 52 en 96 °C (126 en 205 °F) . Diesel is geschikt voor gebruik in een compressieontstekingsmotor. Lucht wordt samengeperst totdat deze boven de zelfontbrandingstemperatuur van de brandstof komt, die vervolgens als een hogedrukspray wordt ingespoten, waardoor het brandstof-luchtmengsel binnen de ontvlambaarheidsgrenzen blijft.
Dieselbrandstoffen hebben over het algemeen een vlampunt tussen 52 °C en 93 °C . Daarom worden dieselbrandstoffen met een vlampunt onder 60 °C geclassificeerd als ontvlambare vloeistoffen en die met een vlampunt boven 60 °C worden geclassificeerd als brandbare vloeistoffen.
Dieselbrandstof- en kerosine-goedgekeurde containers:
1) Metalen veiligheidsblik met zelf sluitende deksels. 2) Metalen blikken met goed sluitende deksels. 3) Rode plastic blikken die gemaakt en ontworpen zijn voor de opslag van dieselbrandstof en kerosine. 4) Bewaar dieselbrandstof of kerosine NOOIT in glazen containers .
Rode diesel wordt geclassificeerd als een brandbare brandstof in plaats van een ontvlambare brandstof . Terwijl ontvlambare brandstoffen worden gedefinieerd als brandstoffen met een vlampunt lager dan 38°C, heeft gasolie een vlampunt van 52°C of hoger en wordt daarom geclassificeerd als een brandbare brandstof.
diesel ontbrand veel moeilijker dan benzine. Met benzine moet je echt uitkijken.
Ruwe aardolie, diesel, benzine, kerosine en LPG hebben verschillende veiligheidsgevaren. Ruwe aardolie, benzine en LPG zijn erg brandbaar (vlampunt onder de 23 °C) en hebben daarom een heel groot gevaar voor veiligheid. Diesel en kerosine hebben een vlampunt tussen de 23 °C en 60 °C.
Benzine is een zeer brandbare stof waardoor een behoorlijke explosie kan optreden. Toch zetten we met een gerust hart onze kinderen boven op een container met tientallen liters van deze stof, want dat is de situatie als iemand zijn kinderen op de ach- terbank van de auto vervoert.