In het zogenoemde 'memoriaal' worden incidentele boekingen gemaakt die niet kunnen worden gemaakt in een ander dagboek zoals het verkoopboek of het kasboek. Dit worden memoriaalboekingen genoemd. Het gaat dus om een journaalpost die niets te maken heeft met uitgaven, ontvangsten, inkoop of verkoop.
Aan het eind van het jaar voer je bijvoorbeeld de afschrijvingen door, je boekt diverse overlopende posten af zoals vooruitbetaalde kosten en boekt vooruitbetaalde bedragen op voor bijvoorbeeld de vooruitbetaalde huur. Al deze boekingen komen in het memoriaal terecht.
Een memoriaalboeking is een boeking die niks te maken heeft met uitgaven, met verkoop of met de ontvangst van geld. Het gaat er om dat een boeking waar je in de praktijk niks van ziet. Je kunt hierbij denken aan de hierboven genoemde afsluiting van een jaar, maar je kunt ook denken aan afschrijvingen.
Debet en Credit wordt in de boekhouding gebruikt om aan te geven of er geld bij de organisatie waarover de boekhouding gaat weg gaat (Debet), of er geld binnenkomt (Credit).
Je gebruikt de creditzijde om je schulden te boeken en de debetzijde om bezittingen te boeken. De term stamt eigenlijk uit de tijd dat er nog geen rekenmachines waren. Hiermee kon men de positieve en negatieve getallen goed uit elkaar houden.
Kruisposten worden in een boekhouding gebruikt wanneer er tussen twee balansposten wordt geboekt. Zo blijft het geld tijdens de transactie zichtbaar in de administratie. De twee op kruisposten geboekte boekingen worden tegen elkaar 'weggekruist', vandaar de naam kruisposten.
Met grootboekrekeningen deelt u de boekhouding als het ware op in stukjes. Zo heeft u een beter overzicht over uw financiën. Een grootboekrekening heeft een uniek nummer, zodat deze eenvoudig teruggevonden kan worden. Alle grootboekrekeningen samen vormen het grootboek of grootboekrekeningschema.
Het verwerken van boekingen zorgt ervoor dat deze niet meer kunnen worden gewijzigd. Dit moet je doen voor bijvoorbeeld je BTW aangifte.
Indien de boeking niet uit conversie komt of is meegenomen in de BTW aangifte, kunt u de boeking nog heropenen. Dit kunt u doen via de optie 'Toestaan: Heropenen boekingen'. Zodra het vinkje 'Toestaan: Heropenen boekingen' aan staat, zult u de knop 'Heropenen' zien als u de boeking opent.
De waarde van de voorraad kan in de boekhouding worden geboekt via een memoriaalboeking. Wanneer je de voorraad wilt boeken dien je er eerst voor te zorgen dat er twee categorieën beschikbaar zijn: Voorraad (balans) Mutatie voorraad (winst en verliesrekening)
Het is een verschuiving van geld tussen rekeningen en zorgt ervoor dat het balansrapport verandert. Voorbeelden van balansboekingen zijn het aflossen op een lening (je bankrekening wordt minder, je lening neemt af) en het storten van je Kas op de bank (je kas wordt minder, je bank wordt hoger).
Een rekening "Vraagposten" wordt ingezet om tijdelijk een mutatie op te boeken, waarvan nog niet direct duidelijk is op welke (grootboek)rekening deze mutatie betrekking heeft. Dit kan zowel door een boekhouder van een onderneming zelf als door een administratiekantoor.
Op een grootboekrekening boek je gelijksoortige uitgaven of inkomsten. Vergelijk het met een kaartenbak met daarin verschillende kaarten. Op iedere kaart houd je de gelijksoortige inkomsten of uitgaven bij. Voorbeeld: op grootboekrekening "personeelskosten" kun je bijvoorbeeld salaris en vakantiegeld boeken.
Op de grootboekrekening 'kruisposten' worden alle verrichtingen geregistreerd tussen de kas en de bankrekening van het bedrijf of tussen de ene bankrekening en een andere bankrekening van hetzelfde bedrijf.
Wat is de betekenis van kruisposten? De grootboekrekening kruisposten wordt als tussenrekening gebruikt om interne overboekingen te doen. Overboekingen van je ene bankrekening naar je andere bankrekening worden via kruisposten geboekt. Ook overboekingen tussen kas en bank worden via de kruisposten gedaan.
Wat is een tussenrekening? Een tussenrekening is een balansrekening en wordt gebruikt voor het verschuiven van geld. Dit doe je bijvoorbeeld als je geld overmaakt van de ene naar de andere rekening. Dit geld boek je dan op een tussenrekening omdat het niet is toegestaan dit geld direct te verplaatsen.
Vlottende activa zijn de bezittingen van je bedrijf, die relatief eenvoudig zijn om te zetten in contant geld. Vaak wordt aangehouden dat ze binnen een jaar omgezet kunnen worden. Vlottende activa worden ook bedrijfskapitaal genoemd of vlottende kapitaalgoederen.
Die notariskosten kan je boeken als 'oprichtingskosten'.
Tegenwoordig is er geen onderneming die werkt zonder computer en/of elektronische apparatuur. Computers, laptops , telefoons of kassasystemen, maar ook mobile apparaten zoals tablets, foto/film camera's of bepaalde meetapparatuur.
Kantoorkosten zijn in de boekhoudwereld een onderdeel van de administratiekosten. Bij kantoorkosten kan worden gedacht aan kosten voor onderhoud en aanschaf van inventaris en andere kantoorbenodigdheden, abonnementen, contributies, telefoonkosten en portokosten.
Als je een kosten (= debet) wilt vermeerderen, boek je het bedrag debet in de journaalpost. Als je een kosten (= debet) wilt verminderen, boek je het bedrag credit in de journaalpost. Als je een opbrengst (= credit) wilt vermeerderen, boek je het bedrag credit in de journaalpost.
Inboeken via een nieuwe uitgave met 0% aftrekbaarheid.
Boetes zijn altijd zonder btw, dus vergeet hier niet de uitgave op 0% btw te zetten. Het is van groot belang dat je op de uitgave aanvinkt dat de kosten niet aftrekbaar zijn. Dit doe je door het vinkje "aftrekbaarheid" ook op 0% te zetten.
Hoe boek je bankkosten in je boekhouding? Bankkosten boek je in de boekhouding zoals je dat ook met andere kosten zal doen, al is er géén sprake van btw. De Belastingdienst hanteert een vrijstelling van de btw voor dit type kosten, waardoor het niet nodig is om daar rekening mee te houden.