Voor de maaltijd vragen wij God ons voedsel te willen zegenen. Want geen onverschillige handeling is de maaltijd van den christen. God vraagt dat we ons lichaam in stand houden om Hem zo te kunnen dienen. De Apostel vermaant ons: 'Of gij eet of drinkt of iets anders doet, doet alles ter ere Gods' (1 Cor.
Voor de maaltijd wordt gebeden om een zegen en na de maaltijd wordt gedankt voor het eten, vaak gecombineerd met het lezen van een bijbelgedeelte.
Latijns Katholiek (voor het eten) – "Zegen ons, o Heer, en deze, Uw gaven, die wij op het punt staan te ontvangen van Uw milddadigheid. Door Christus, onze Heer. Amen." (Voorafgegaan en gevolgd door het Kruisteken. Ook gebruikt door sommige Duitse Lutheranen.)
Een goed voorbeeld van zo'n gebed is één van meest gehoorde gebeden: "Here zegen deze spijze, Amen" of iets wat er op lijkt. Het is de gewoonte van veel christenen om 'voor hun eten te bidden' ofwel 'een zegen te vragen over hun maaltijd', en om aan het einde van de maaltijd God te bedanken voor datzelfde eten.
Zegen ons, o God.Zegen ons voedsel en ons drinken.Omdat u ons zo dierbaar hebt verlost en ons van het kwaad hebt verlost,zoals u ons een deel gaf aan dit voedsel, zo mag u ons ook een deel geven aan het eeuwige leven.
“Lieve Heer, dank U voor dit voedsel dat we gaan eten. We zijn dankbaar voor Uw voorziening. We vragen dat U dit voedsel zegent en ons gezin blijft leiden op Uw pad. In de naam van Uw zoon Jezus, amen.”
Er staat niet specifiek voor of na de maaltijd , maar dat we "altijd God de Vader voor alles moeten danken in de naam van onze Heer Jezus Christus" (Efeziërs 5:20). Dat gezegd hebbende, beschrijft de Bijbel specifiek dat Jezus bad voor het eten in Mattheüs 15, Mattheüs 26, Markus 8, Markus 14, Johannes 6 en 1 Korintiërs 10:1-14.
Voordat je eet of drinkt, moet je bismillah zeggen (in de naam van Allah (swt)) en na het eten moet je Alhamdullilah zeggen.
De beste manier voor iemand die vast, is om zijn vasten te verbreken met een paar dadels en vervolgens pas na het Maghrib-gebed te eten. Op die manier kan hij de Sunnah van het haasten om het vasten te verbreken en het Maghrib-gebed aan het begin van de tijd gezamenlijk te bidden, naar het voorbeeld van de Profeet (vrede en zegeningen van Allah zij met hem).
Een gebed om dankbaarheid voor overvloed en voedsel, maar ook een gebed voor de nood van hen die honger lijden. Het vraagt om zegen voor alle tafels, symbolen van verbinding en gemeenschap, en om te delen met wie tekortkomen, zodat iedereen mag genieten van Gods goedheid en overvloed.
Gebed na de maaltijd
Wij danken U voor al Uw weldaden, o Almachtige God, die leeft en regeert voor eeuwig; en mogen de zielen van de overleden gelovigen, door de genade van God, rusten in vrede. Amen.
Voor de katholieken betekent vasten doorgaans: sober eten, geen vlees op vrijdag en Aswoensdag, geen tussendoortjes, geen alcohol, geen snoep en minder eten dan wat je normaal gebruikt (zie paragraaf 16.1). Moslims houden een jaarlijkse vastenperiode: de ramadan.
Volg je geweten – Het geweten van sommige mensen vereist dat ze voor elke maaltijd bidden . Als dat bij jou het geval is, zondig dan zeker niet tegen je geweten door niet te bidden! Voor degenen die zich op dit gebied vrij voelen, kijk niet neer op degenen die dat niet doen.
Genade voor de maaltijd
Zegen ons, Heer, en deze gaven van U,die wij op het punt staan te ontvangen uit Uw milddadigheid,door Christus onze Heer. Amen.
Ibn cAbbaas overleverde dat de Boodschapper van Allah zei: “Laat degene die gevoed wordt door Allah, zeggen: “Allahoemma baarik lanaa fiehi, wa atcimna khayran minhoe.” (O Allah, zegen het voor ons en voed ons met het betere).
Katholieken beginnen hun gebeden vrijwel altijd met het maken van een kruisteken. Daarbij worden met de rechterhand achtereenvolgens het voorhoofd, de borst, de linkerschouder en de rechterschouder aangeraakt.
Als een moslim thuiskomt en ziet dat het eten klaar is en geserveerd is, en hij vreest dat hij erdoor afgeleid zal worden tijdens het bidden, dan dient hij eerst te eten en daarna de twee rak'ahs van de Soennah voor Maghrib te bidden.
Het vasten werd volgens overleveringen door Mohammed gebroken na zonsondergang met een oneven aantal dadels en een glas melk. Veel moslims volgen dit voorbeeld. Vervolgens wordt het avondgebed maghrib gebeden en nuttigt men de zogenoemde iftar.
Dua voor het verbreken van het vasten in de Ramadan
Er wordt aangenomen dat sommige metgezellen de volgende dua maakten voor het verbreken van het vasten in de Ramadan: “ Allaahumma laka sumtu wa 'ala rizqika aftartu (O Allah, voor U heb ik gevast en door Uw voorziening heb ik het vasten verbroken) .”
O Christus, onze God, zegen het voedsel, de drank en de gemeenschap van Uw dienaren, want U zijt altijd heilig, nu en altijd en in de eeuwen der eeuwen. Amen. NA DE MAALTIJD: Wij danken U, o Christus, onze God, dat U ons hebt verzadigd met Uw aardse zegeningen; beroof ons ook niet van Uw hemelse Koninkrijk.
Het gebruikelijke antwoord hierop is 'Al hamdu lillah bi khair', wat zoveel betekent als 'Allah zij gedankt, goed'. Maar je kunt ook kiezen voor 'Ana bikhayr, shukran' en dan zeg je 'het gaat goed met me, dank u'.
Allahoe akbar (الله أَكْبَر, Allāhu akbar) is een Arabische zinsnede die ook de takbīr of takbeer (تَكْبِير) wordt genoemd en meestal vertaald wordt als "God is de grootste". Anderen vertalen de woorden ook wel met "God is groot", "God is zeer groot" of "God is groter".
Hoewel er geen gebod in de Bijbel staat waarin God zegt: “Gij zult bidden voordat gij eet”, zijn er in de Bijbel consistente voorbeelden te vinden, waaronder van de Heer Jezus die christenen moeten navolgen, van het uitspreken van een zegen en een dankgebed voor een maaltijd.
Het is geen zonde om “Genade” bij de maaltijden te verwaarlozen , maar alleen een teken van onze ondankbaarheid. Want als we God willen danken voor al Zijn gaven, moeten we dat vooral doen op het moment dat we ze krijgen.
Voor de maaltijd vragen wij God ons voedsel te willen zegenen. Want geen onverschillige handeling is de maaltijd van den christen. God vraagt dat we ons lichaam in stand houden om Hem zo te kunnen dienen. De Apostel vermaant ons: 'Of gij eet of drinkt of iets anders doet, doet alles ter ere Gods' (1 Cor.