De tractiecontrole of het Tractie Controle Systeem (TCS) zorgt voor controle en stabiliteit van je wagen als deze grip verliest op de baan en begint te slippen of te glijden. Het systeem is ontworpen om de tractie van aangedreven wielen te verbeteren en voorkomt het doordraaien ervan.
De naam zegt het al: traction controle zorgt dat u tractie houdt. Oftewel wanneer uw wielen beginnen te spinnen (bijvoorbeeld door te veel gas geven of gladde ondergrond) zal het motormanagement ingrijpen. Hoe werkt dit? Zodra er spin wordt gemeten wordt razendsnel het motorvermogen teruggeregeld.
Die helpt voorkomen dat je wielen doorslippen bij te hard optrekken of op nat wegdek. Maar als er sneeuw ligt, kan dit systeem juist tegen je werken. Het klinkt tegenstrijdig, maar als je auto vast staat in de sneeuw of in een sneeuwduin, moet je in een aantal gevallen juist je tractiecontrole uitzetten.
Tractiecontrole, ook bekend als Tractie Controle Systeem (TCS) of Anti Slip Regeling (ASR) is een veiligheidssysteem toegepast op meerdere types voertuigen, voornamelijk auto's. Het systeem is ontworpen om tractie van aangedreven wielen te verbeteren.
Vanaf morgen is ESP verplicht voor nieuwe modellen die binnen de Europese Unie typegoedkeuring krijgen. Op 1 november is het voor modellen die nieuw in de Europese Unie op de markt komen verplicht om ESP aan boord te hebben. Voor modellen die al een typegoedkeuring hebben wordt ESP op 1 november 2014 verplicht.
Formule 1-wagens hebben namelijk geen antiblokkeersysteem (ABS) of tractie controle (TRC). Dit maakt de uitdaging voor de coureurs om het wapentuig te besturen aanzienlijk moeilijker.
ASR staat voor Anti Slip Regeling en zorgt ervoor dat wielen niet doordraaien bij het optrekken. Waar ASR en ABS de lengtedynamica van de auto beïnvloeden, focust het ESP-systeem zich op de dwarsdynamica. Deze drie systemen samen zorgen ervoor dat je gemakkelijker de controle over het voertuig houdt.
Er is gewoonlijk een schakelaar met de aanduiding ESP. Als dit niet het geval is, wordt ESP aangegeven door een overeenkomstig symbool op het instrumentenpaneel. Als je niet zeker weet of het systeem daadwerkelijk aanwezig is, kunt je het beste de handleiding raadplegen.
ASR is geen stabiliteitssysteem zoals ESP. ASR zorgt ervoor dat als er te veel gas gegeven wordt, de wielen niet doorslippen en de auto onder controle blijft. Dit kan helpen bij het vanuit stilstand op gladde ondergrond wegrijden en bij het nemen van een bocht met het risico van het slippen van de wielen.
ASR is de afkorting van allerlei termen uit het Engels (acceleration-skid reduction, anti-slip regulation, anti-spin regulation) en het Duits (Antischlupfregelung, Antriebsschlupfregelung) met dezelfde betekenis: antidoorslipregelsysteem (tractieregelsysteem).
Hoe werkt traction control (TRC)?
Dit wil zeggen dat de motor zal ingrijpen als de sensoren spinnende wielen registreren. Dit ingrijpen zal worden gedaan door razendsnel het motorvermogen automatisch terug te draaien. Hierdoor zal de motor dus precies het vermogen leveren wat de wielen kunnen overbrengen op de weg.
Er is dan ook besloten om vanaf 2004 alle auto's standaard uit te rusten met een Anti Blokkeer Systeem. Elke auto die dus na 2004 in Europa is verkocht moet verplicht een ABS functie hebben. Door deze verplichte invoering zijn er al meer dan 300 miljoen ABS systemen uit de fabrieken gerold.
ESP staat voor Electronic Stability Program en is een belangrijk veiligheidssysteem. Vanaf 1 november 2014 is het zelfs verplicht in iedere nieuwe wagen. Dit veiligheidssysteem is bedacht door de Nederlandse ingenieur Anton van Zanten met als doel auto-ongelukken te voorkomen.
Hoe werkt ASR? ASR werkt met enkele sensoren, die direct een signaal naar de motor sturen als ze 'voelen' dat het wegdek niet genoeg grip biedt aan de banden. Dat signaal zorgt er vervolgens voor dat de motor minder hard draait, zodat de banden het ideale gripniveau voor de omstandigheden kunnen vinden.
ESP staat voor Electronic Stability Program en het systeem voorkomt door middel van korte, krachtige remingrepen op één van de wielen van de auto dat de bestuurder de controle verliest over de auto.
Definities die `wielspin` bevatten:
Wielspin = wielspin is evenredig met een tekort aan tractie doordat de achterwielen, waar vermogen wordt overgebracht, doorslippen in plaats van het vermogen goed over te brengen op het asfalt.
BAS – Brake-Assist System
BAS is een afkorting voor Brake-Assist System. Het gaat hier om een remassistentiesysteem, oftewel ABS. ABS staat weer voor een antiblokkeersysteem. Dit elektronische systeem zorgt ervoor dat de wielen tijdens remmen niet gaan slippen of blokkeren maar gecontroleerd afremmen.
De nieuwe motorsleepmomentregeling (MSR) zorgt in de rijmodi Pro voor meer stabiliteit en een eenvoudige beheersing van de motorfiets en voorkomt dat het achterwiel gaat slippen of haperen. En in de nieuwe standaard ECO-modus is je actieradius met elke volle tank maximaal.
ASR (Anti-Spin Regulation), ook wel tractiecontrole geheten, zorgt ervoor dat de wielen niet doorslippen op een gladde ondergrond of bij een teveel aan koppel. De tractiecontrole grijpt tegenwoordig in op de remmen en/of de motorsturing. Het ASR gebruikt dezelfde sensoren als het ABS-systeem.
Het ESP-lampje ziet eruit als een auto die in de slip raakt. Het lampje kan op twee manieren branden; het knippert, of het staat constant aan. Het ESP-lampje knippert: dit betekent dat het systeem geactiveerd is en dat je op een glad wegdek rijdt. Het systeem grijpt dus in en voorkomt dat je in een slip raakt.
Bij oudere auto's zitten deze sensoren in de remleidingen. Tegenwoordig zitten de remdruksensoren meestal ingebouwd in de hydraulische unit van het ABS systeem zelf. Deze unit is vaak zichtbaar onder de motorkap. Alle hydraulische remleidingen zitten hier mee verbonden.
U vraagt of een brandend ESP lampje gevaarlijk is. ESP ofwel het 'Elektronisch Stabiliteits Programma' grijpt tijdig in wanneer de auto in een onveilige situatie terecht komt. Bijvoorbeeld in een verraderlijke bocht die met een te hoge snelheid wordt genomen en je grip verliest bij bijvoorbeeld een gladde ondergrond.
De stabiliteitsregeling ESC ((Electronic Stability Control)) helpt u voorkomen dat de wielen doorslippen en verbetert de tractie van de auto.
ABS - Anti Blokkeer Systeem. ABS zorgt er bij een noodstop voor dat de wielen niet blokkeren en de auto bestuurbaar blijft.
Veel middenklasse auto's zijn vandaag de dag zelfs breder dan 2 meter, terwijl de parkeervakken sinds de jaren 70 geen centimeter zijn gegroeid. De afmeting blijft gereguleerd op 2,30 breed en 5 meter lang en daar wil de club verandering in zien.