Op autowegen 90 km/h. Op autosnelwegen 110 km/h.
Het wegennet in Italië is van een redelijk goede kwaliteit. Alle snelwegen (autostrade, A) in het noorden lopen voornamelijk van west naar oost en die in het midden en zuiden van noord naar zuid.
In Italië mag u met een aanhangwagen op autosnelwegen maximaal 80km per uur, en op overige wegen buiten de bebouwde kom 70km per uur ( tenzij de plaatselijke maximumsnelheid lager is, dan geldt die lagere snelheid.)
Voorrang aan rechts, tenzij anders aangegeven. Veiligheidsgordels voor- en achterin verplicht. Dagrijlichten altijd verplicht op de snelweg en buiten de bebouwde kom. Winterbanden of sneeuwkettingen verplichtg in bepaalde gebieden (zie lager).
In Italië is het verplicht om een veiligheidshesje voor iedere inzittende en een gevarendriehoek mee te hebben. Een verbanddoos, reserveband, brandblusser en reservelampen zijn niet verplicht, maar zijn natuurlijk wel aan te raden.
De route via Oostenrijk is de goedkoopste route naar Italië. Hoewel je een vignet moet aanschaffen (€9,- voor tien dagen) en voor de tunnel net voor de grens moet betalen (€6,-) wegen deze kosten niet op tegen de andere twee routes.
Ja! Bijna alle Italiaanse snelwegen zijn tolwegen. Betalen kan contant of met een creditcard.
Italië kent géén milieusticker, maar heeft wel in een aantal steden een milieuzone. Genua en Turijn kennen óók zo'n zone met beperkte toegang voor motorvoertuigen en het betreft hier ongetwijfeld de historische stadscentra die bedreigd worden door uitlaatgassen.
ANAS S.p.A. (voorheen een acroniem voor Azienda Nazionale Autonoma delle Strade, Nederlands: Nationale Autonome Wegenonderneming) is een Italiaanse overheidsorganisatie met als taak de aanleg en het onderhoud van Italiaanse autosnelwegen en nationale wegen.
Strada Provinciale (SP)
Zoals de naam al doet vermoeden wordt de Strada Provinciale voor het grootste gedeelte beheerd door de provincie. Over het algemeen is de maximumsnelheid hier 90 kilometer per uur. De wegen zijn tolvrij.
Snelheidsovertreding. Overschrijding tot 10 km/h: vanaf € 41. Overschrijding van 11 tot 40 km/h: vanaf € 175. Overschrijding van 40 tot 60 km/h: vanaf € 532 en eventueel een ontzegging van de rijbevoegdheid van 1 tot 3 maanden.
Flitsers langs de weg zijn meestal wel te spotten, al maken sommige agenten er een sport van om zich zo goed mogelijk te verstoppen. In Italië is dat niet nodig. Sinds kort maken ze hier gebruik van een nieuw soort lasergun. Het apparaat kan tot een afstand van 1200 meter snelheidsovertredingen constateren.
Het maximaal toegestane alcoholgehalte in het bloed is 0,5 promille. Bij een alcoholgehalte van 0,8 promille of hoger, krijgt de bestuurder een zware boete en mogelijk zelfs gevangenisstraf. Natuurlijk is het beter om helemaal geen alcohol te drinken als je achter het stuur kruipt.
In Bologna, Milaan en Palermo kun je als toerist een milieuvignet kopen. Meestal kost een ticket ongeveer 5 euro per dag. In de overige steden in Italië gelden de milieuzones meestal alleen voor bepaalde delen van het historische centrum, of op bepaalde tijdstippen. Je kunt hier ook geen milieusticker voor kopen.
Het Autobahnvignet kost € 11,- voor tien dagen en € 26,40 voor 2 maanden. De Brennerautobahn kost voor een auto bovendien € 9,00. De tol op de autosnelweg in Italie bedraagt ongeveer 15 euro.
Je hoeft voor de Gotthardtunnel geen tol te betalen. Je hebt wel een vignet voor Zwitserland nodig! Voor Italië en andere landen heb je ook vaak een milieuvignet of milieusticker nodig.
Zorg voor een gevarendriehoek en veiligheidsvesten (voor zowel de bestuurder als de passagiers) in de auto, dat is in Italië verplicht. Het is in Italië (net als in Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Frankrijk en België) verboden om je navigatie te voorzien van signalering voor flitspalen.
Groen: geen bijzondere veiligheidsrisico's. De kleurcode van het reisadvies voor Italië is groen. Dit betekent dat de veiligheidsrisico's vergelijkbaar zijn met die in Nederland. Lees meer over hoe u het land kunt inreizen en de coronamaatregelen in de rubriek Corona en gezondheid.
ZTL is de afkorting voor het Italiaanse 'Zona a Traffico Limitato', ofwel een zone met beperkt verkeer in het centrum van vele Italiaanse steden. Hoewel ze niet in elke stad of dorp voorkomen, kunt u er van uit gaan dat u dergelijke zones zult tegenkomen als u grotere steden bezoekt, zoals Florence, Pisa of Rome.
De stopcontacten in Italië hebben drie gaatjes en dus ook een stekker met drie pinnen. Deze stekkers vallen onder het type L en zijn geaard. Je platte Nederlandse stekkers kun je wel gebruiken in dit type stopcontact, maar je ronde stekkers helaas niet.