Een retroreflector stuurt de invallende straling (licht, radiogolven) in exact dezelfde richting terug als waaruit zij kwam, onafhankelijk van de invalshoek.
Hoe werkt een reflector? Een reflector (retroreflector) is een bijzondere uitvoering van de reflector. De retroreflector stuurt de straling die invalt (radiogolven, licht) in precies dezelfde richting terug als waaruit de straling kwam, dit is erg belangrijk voor in het verkeer.
Een reflector is een object dat straling reflecteert. Als het object de straling terugkaatst in de richting van de bron, wordt het een retroreflector genoemd.
Artikel 5.2.57 Rv
3. Personenauto's mogen zijn voorzien van extra rode retroreflecterende voorzieningen aan de achterzijde en extra retroreflecterende voorzieningen aan de zijkanten van het voertuig, welke ambergeel moeten zijn, met uitzondering van de achterste retroreflector aan de zijkant, welke rood mag zijn.
Voor motoren gelden dezelfde regels als voor auto's. Daarnaast moet de motor een rode reflector aan de achterzijde hebben [29].
Personenauto's mogen zijn voorzien van extra rode retroreflecterende voorzieningen aan de achterzijde en extra retroreflecterende voorzieningen aan de zijkanten van het voertuig, welke ambergeel moeten zijn, met uitzondering van de achterste retroreflector aan de zijkant, welke rood mag zijn.
Beschermende motorkleding
Beschermende kleding is niet verplicht, maar wel belangrijk. Kies kleding die speciaal voor motorrijders is ontworpen. Die kleding beschermt u als het onverhoopt toch misgaat.
De dagrijlichten , bochtlichten, en hoeklichten en manoeuvreerlichten mogen niet anders dan wit stralen. Visuele controle, waarbij de desbetreffende lichten worden ingeschakeld.
Bij het vooruit rijden mag je naar achteren geen wit licht hebben. Dit is de reden dat bijv. het glas van een achterlicht geen scheur mag hebben waar wit licht doorheen komt. De achterlichten moeten rood van kleur zijn, de remlichten en/of de knipperlichten mogen zowel rood als ambergeel (oranje) zijn.
Een aanhangwagen kent zelf geen motor, vandaar dat er een speciale driehoek reflector moet worden toegevoegd aan de signalering van aanhangwagens.
Witte bermpaaltjes met reflector
Aan de voorzijde is deze witte paal met een reflector rood voorzien en aan de achterzijde is deze reflector wit van kleur. Dit reflectorpaaltje is de wegreflector voor langs de openbare weg en voor gebruik op jouw terrein.
Welk formaat reflectiescherm heb ik nodig? Wanneer je één persoon half totaal fotografeert, oftewel een portret maakt waarbij de benen er niet op staan, dan heb je voldoende aan een medium formaat reflectiescherm met een diameter van circa 80 centimeter.
Reflectorpaaltjes staan in Nederland 50 meter uit elkaar, langs wegen met een hectometerpaal is dit 100 meter, met dan om de 50 meter een reflectorpaal of een hectometerpaal (die ook reflecterend is). Reflectorpaaltjes staan 50 centimeter van de wegkant.
Contourverlichting aan de zijkant van de aanhanger
Aan de zijkant van de aanhanger moeten oranje/ambergele LED markeringslichten geplaatst worden, indien de aanhangwagen langer is dan zes (6) meter.
Wanneer we drie spiegels met de spiegelende kanten naar elkaar toe onder hoeken van 90 graden tegen elkaar zetten (zodat ze een halve kubus vormen), hebben we een hoekreflector of tripelspiegel. Dit type reflector wordt gebruikt in de scheepvaart als radarreflector, onder andere op bakens.
Binnen Europa is 1 achteruitrijlamp verplicht voor auto's geleverd na 31 december 1997. Extra achteruitrijlichten zijn toegestaan. Het is zeker mogelijk een 2e achteruitrijlamp te monteren.
De lichten die we het vaakst gebruiken, zijn de dimlichten. Deze lichten steken we aan wanneer de avond valt of het donker is. Ook bij regenweer, sneeuw, mist en andere omstandigheden waarbij het onmogelijk is om verder te kijken dan 200 meter is het verplicht om de dimlichten aan te steken.
In het donker is het dimlicht verplicht. De dimlichten hoeven niet aan als de mistlichten branden. Branden de dimlichten en mistlichten aan de voorkant van de auto tegelijk? Dan bestaat de kans dat de reflectie van uw eigen dimlicht u verblindt.
De functie van dimlicht is tweeledig: het maakt je zichtbaar voor overige weggebruikers en het geeft je beter zicht op de weg. Dit in tegenstelling tot dagrijverlichting, waarvan het schijnsel te zwak is om de weg voor je te verlichten.
Er zijn de dimlichten, waarmee men meestal rijdt als het donker is. En de grootlichten, die ook wel eens de verstralers worden genoemd. De meeste wagens hebben vooraan ook mistlichten. En tot slot zijn er de standlichten, die het minst licht geven.
Op je dashboard kun je altijd zien welke verlichting je hebt ingeschakeld. Dit zijn de symbolen die daarvoor worden gebruikt: Stadslicht is niet hetzelfde als dagrijverlichting. Bij dagrijverlichting branden de achterlichten niet.
Motorrijders zijn kwetsbaar in het verkeer. Het risico, per afgelegde kilometer, om bij een verkeersongeval te overlijden, is 25 maal zo groot voor motorrijders als voor inzittenden van personenauto's; het risico om in het ziekenhuis te belanden 20 maal.
Vanaf 20 jaar kan je direct beginnen met het A2-rijbewijs en sla je A1 over. Met het A1-rijbewijs mag je op motoren tot 125cc rijden, met een maximaal vermogen van 11kW en maximaal 0,1kW per kilo. Dit komt er op neer dat je voornamelijk op alle 125cc 4 takt motoren mag rijden en op een aantal afgeknepen 2-takt motoren.
Niet enkel om boetes te voorkomen, maar vooral om de veiligheid van u en uw passagier te garanderen. U bent sowieso verplicht om een helm te dragen, handschoenen, een lange broek, een vest met lange mouwen en schoenen met enkelprotectie.
Op uw brommer of scooter moet goede verlichting en reflectoren zitten. Als u in het donker rijdt, moeten het voorlicht en het achterlicht op uw brommer of scooter aan zijn. Dit geldt ook bij slecht zicht.