Presta is een Spaanse meisjesnaam en betekent "haast, snel". Betekenis van Presta toevoegen.
Presta-ventielen zijn bij uitstek geschikt voor fietsen omdat ze licht zijn, er een kleiner gat in de velg voor nodig is, de afdichting enkel luchtdruk vereist en ze verlengd kunnen worden voor gebruik op hoge velgen. Een Schrader-ventiel is meestal te vinden op auto's en minder dure fietsen.
Het Hollandse ventiel (ook wel DU, Dunlop of klassiek ventiel genoemd) De meest voorkomende fiets ventielen. Het voordeel aan dit ventiel is dat je in nederland overal je band kunt oppompen.
De principewerking is bij alle type ventielen gelijk. In de uitstroomopening van het ventiel is een rubber afsluiter aangebracht. Als de luchtdruk in de band hoger is dan buiten de band wordt de rubber afsluiter tegen een nauwe opening gedrukt waardoor de opening luchtdicht wordt afgesloten.
Een Schraderventiel wordt ook wel een Amerikaans ventiel genoemd. Dit is een speciaal soort ventiel dat men name bij mountainbikes wordt toegepast. Verder wordt dit ventiel ook bij speciale andere fietsen toegepast en sommige kinderwagens met luchtbanden.
Het Frans ventiel is smaller dan de andere ventielen, zodat deze vooral geschikt is voor smalle sportvelgen. Doordat het gat in de velg voor dit ventiel een 2 mm kleinere diameter heeft, levert het gebruik ten opzichte van de andere fietsventielen een sterkere velg op.
Racefiets. Een vuistregel voor de bandenspanning is 1 bar per 10 kg lichaamsgewicht. Weeg je 80 kg? Dan pomp je dus 8 bar in je band.
Veel mensen realiseren zich niet dat een fietsband behoorlijk hard moet worden opgepompt. Afhankelijk van merk en type band moet er minimaal 3,5 tot 4,5 bar in; dit staat op de zijkant van de band aangegeven. Een harde band heeft een aantal voordelen: de fiets rijdt een stuk lichter.
Als er lucht uit de pomp komt, maar niet de band in lijkt te gaan, moet je wellicht de pompkoppeling iets bijstellen. Ontkoppel hem en bevestig opnieuw om de vergrendeling te verbreken.
Hoe lang duurt het totdat de band zachter is geworden? Want hoe dan ook, een binnenband laat altijd wel iets lucht door. Daarom moet je meestal om de 3 a 4 weken wel wat lucht bijpompen in de banden.
Een te kort ventiel is moeilijk/niet op te pompen. Een te lang ventiel kan gemakkelijker problemen opleveren als er kracht op wordt uitgeoefend door bv een fiets die er net verkeerd tegenaan leunt.
Verschillende fietsventielen
Er zijn drie soorten ventielen: Hollands Ventiel (Dunlop) Frans ventiel (Presta) Auto ventiel (Schräder)
Frans ventiel reparatie setjeMet het tooltje om het binnenwerkje eruit te schroeven, en de nieuwe te kunnen plaatsen. Met reserve ringetje om ventiel stevig aan de velg te kunnen draaien. En een reserve zwart stof-kapje. Altijd handig om een krom of afgebroken ventiel te vervangen.
Draai het dopje en het ringetje van het ventiel om de band leeg te laten lopen. Bij een Hollands ventiel (Dunlop ventiel) moet ook het binnenventiel verwijderd worden. Zet een bandenlichter tegenover het ventel tussen de buitenband en de velgrand en klem de onderkant van de bandenlichter om de spaak.
Je moet je band natuurlijk ook niet TE hard oppompen. Wanneer je dat wel doet ontstaat weer het risico op een klapband en stuiter je over de weg. Hoe hard je je band kunt oppompen hangt vooral af het type fiets en het type band.
De Lezyne Macro Floor Drive is de beste fietspomp. Deze krachtige hogedruk voetpomp gaat tot wel 15,1 bar en heeft een mooie drukmeter. Met deze Lezyne Macro Floor Drive pomp je snel en makkelijk je banden op tot exact jouw gewenste bandendruk. Het is niet de goedkoopste, niet de duurste, maar wel de beste fietspomp.
Meestal krijg je namelijk een klapband doordat de druk van de binnenband zo hoog wordt dat de buitenband het niet meer aankan. De binnenband kan niet meer verder uitzetten en klapt. Je moet er dus voor zorgen dat je bandenspanning van tevoren al is afgestemd op de situatie.
Bij hoge temperaturen, een grote belasting en ruw asfalt slijten banden bijvoorbeeld beduidend sneller dan normaal. Bij Schwalbe standaardbanden kan men grofweg uitgaan van een kilometrage van 2.000 tot 5.000 kilometer. De banden uit de Marathon-familie gaan in de regel tussen de 6.000 en 12.000 kilometer mee.
Bandenfabrikanten geven over het algemeen de vuistregel van 1% per kilo. Als je op een e-bike rijdt, kun je iets minder dan een halve bar toevoegen voor het extra gewicht van de accu en de motor (meestal 10 kg).
1. Continental Grand Prix 5000. In de topklasse van race fietsbanden is deze Continental Grand Prix 5000 de beste racefiets band en steekt deze uit boven alle andere racefiets banden. Als de opvolger van de legendarische Grand Prix 4000 SII heeft deze buitenband een grote muur te beklimmen.
Onze profs kiezen dus het liefst voor 28mm, omdat je dan met iets met minder luchtdruk alsnog veel grip hebt. De banden van Vredestein waar onze profs meerijden, hebben dus het voordeel dat de 28mm banden ook echt uitvallen als 28mm.