- P1: Dit staat voor de prioriteit van de melding. Doorgaans is dit P1 of P2. P1 staat voor prio 1, de hoogste prioriteit waarbij met optische en geluidssignalen (zwaailicht en sirene) gereden wordt. P2 staat voor Prio 2, gepaste spoed.
P1 kan verwijzen naar: P1 (Letland), een regionale weg in Letland P01 (Oekraïne), een regionale weg in Oekraïne, zie R01 (Oekraïne) P1 (AirTrain Newark), station AirTrain Newark Papyrus 1, een hand [..]
Prio (-1, -2 en -3)
Prio 2 is minder dringend maar er mogen eventueel signalen worden gevoerd en fietspaden en trottoirs worden gebruikt. Prio 3 is het minst ernstig; geen signalen en geen (aanvullende) voorrang op andere verkeersdeelnemers.
Prio 3: Geen gebruik van optische en geluidssignalen. Daarnaast geen gebruik van vrijstellingen. Het voertuig is een reguliere verkeersdeelnemer.
B = Brand of Explosie. G1 = Gevaar: Verspreiding van stoffen (gas, vloeistofnevel, vaste deeltjes) door de lucht. G2 = Gevaar: Verspreiding van stoffen over het oppervlak (land, oppervlaktewater) G3 = Gevaar: Overige (potentieel) gevaarlijke gevolgen (stormschade, dreigend omvallen schoorsteen)
A2 rit - Een inzet waarbij de ambulance zonder zwaailicht of sirene rijdt. De ambulancebemanning moet binnen 30 minuten ter plaatse te zijn. B1 rit - Planbare rit van patiënt die voor onderzoek of behandeling naar en van de ziekenhuizen gebracht moeten worden.
Een spoedrit is in opdracht van de meldkamer. Gezien de ernst van de melding dient de ambulance hierbij binnen 15 minuten (A1) dan wel 30 minuten (A2) ter plaatse te zijn. De meldkamer stelt de classificatie vast.
Zo zijn er verschillende prioriteiten: Prio 1: spoed met gebruik van zwaailicht en sirene Prio 2: gematigde spoed zonder gebruik van sirene en zwaailichten Prio 3: geen spoed en geen gebruik van zwaailicht en sirene vrijstelling: spoed zonder gebruik van zwaailichten en sirenes Soms worden prio 4 en 5 ook gebruikt.
Melding waarbij er sprake is van de noodzaak om snel ter plaatse te gaan, maar waarbij niet direct sprake is van een dringende taak.
Een A1-inzet is een spoedeisende inzet van een ambulance in opdracht van de meldkamercentralist ambulancezorg eventueel na eerdere melding en overleg met de meldkamer op het evenementen- of festivalterrein. Bij een acute bedreiging van de vitale functies van een bezoeker op een evenement of festival.
Dat kan betekenen dat, ondanks dat er sprake is van een 'prioriteit 1-melding', de meldkamer toch besluit om geen toestemming te verlenen aan het gebruik van optische en geluidssignalen. De bestuurder beslist zelf of hij gebruikmaakt van de verkregen toestemming tot het voeren van optische en geluidssignalen.
Hoe werkt een P2000 alarmontvanger? De P2000-pager reageert als hij een bericht ontvangt met de in het geheugen geprogrammeerde capcode. Een capcode is grofweg vergelijkbaar met een telefoonnummer en identificeert de bedoelde ontvanger. Het verschil is echter dat er meerdere ontvangers kunnen zijn.
GRIP gaat uit van vijf rampsituaties: GRIP 1 tot en met GRIP 5. Bij elke GRIP-situatie hoort een ander hulpteam. Daarin zitten niet alleen de hulpdiensten, zoals politie en brandweer. Maar ook gemeenten, de GHOR en andere partijen binnen Veiligheidsregio Groningen.
Er is behoefte aan bestuurlijke coördinatie en leiding bij een ramp of crisis van meer dan plaatselijke betekenis of ernstige vrees voor het ontstaan daarvan. De voorzitter veiligheidsregio kondigt daartoe GRIP 4 af. Het gezag gaat dan wettelijk gezien over naar de voorzitter veiligheidsregio.
Ambulances worden ingezet als A1, A2 of B rit. Bij een A1 rit rijd de ambulance met spoed naar de melding om er zo snel mogelijk te zijn (over het algemeen binnen 15 minuten). Bij een A2 rit is er geen spoed maar moet de ambulance wel direct gaan rijden om er binnen 30 minuten te zijn.
Op het Operationeel Centrum, de meldkamer van politie, brandweer en GHOR, zitten dag en nacht politiemensen die samen met de agenten op straat en in de lucht er alles aan doen om verdachten snel te pakken of hulp te verlenen aan burgers. Hier komen alle 112-telefoontjes binnen.
Het heeft weinig nut meer om na het vaststellen van het overlijden verder te Page 5 MP Code 20 Noodcentrale 112 Oost-Vlaanderen – Medische Directie rijden naar het niet dichtstbijzijnde maar meer aangewezen ziekenhuis (omdat er bv. hyperbare zuurstof, een cathlab of andere therapeutische middelen beschikbaar zijn).
Een A2-rit houdt in dat er geen sprake is van direct levensgevaar, maar waarbij er wel sprake kan zijn van (ernstige) gezondheidsschade. De ambulance moet daarom wel zo snel mogelijk ter plaatse zijn. Er kan soms gebruik gemaakt worden van optische- en geluidssignalen.
Een capcode is grofweg vergelijkbaar met een telefoonnummer of IP-adres en identificeert de bedoelde ontvanger. Het verschil is echter dat er meerdere ontvangers hetzelfde nummer kunnen hebben, men "luistert" naar berichten met een bepaalde capcode.
Een 'A2-urgentie' is ook dringend, maar iets minder. We rijden dan meestal zonder voorrangssignalen, maar wel met gepaste spoed om binnen een half uur aanwezig te zijn bij de patiënt.
Door middel van een CIN-melding meldt een bedrijf zo snel mogelijk, bij voorkeur binnen 15 minuten, dat er iets is gebeurd waardoor mogelijk de inzet van de hulpdiensten nodig is. Met deze melding worden tegelijkertijd politie, brandweer, Rijkswaterstaat, Havenbedrijf Rotterdam en de DCMR geïnformeerd.
is de alarmering voor ons. Dit wil zeggen dat we naar een HulpVerlening gaan uitrukken (in plaats van brand of een incident met gevaarlijke stoffen) waarbij een voertuig (auto, vrachtauto, brommer of ander voertuig) betrokken is en mensen met verwondingen.