Toeslag ICE is alleen verkrijgbaar voor een enkele reis. Voor een retourreis dient het twee keer aangeschaft te worden. Toeslag ICE is geldig op de vermelde reisdatum tot 04.00 uur de volgende dag. Het e-ticket is persoonlijk, niet overdraagbaar en alleen geldig met een identiteitsbewijs.
Voor de introductie van de ICE verzorgden Intercity's in Duitsland de lange-afstandsverbindingen. Met de ingebruikname van een Neubaustrecke (NBS, een hogesnelheidslijn) werden de IC's op deze verbinding opgewaardeerd tot ICE. Inmiddels is er sprake van een volwaardig ICE-netwerk en vullen de IC's het ICE-netwerk aan.
Deze toeslag koopt u van tevoren op NS.nl, bij de NS-kaartautomaat of bij een NS-servicebalie. Als u een NS-abonnement heeft, dan betaalt u geen toeslag in ICE International binnen Nederland.
FACULTATIEVE RESERVERING
Plaatsreservering aan boord van ICE treinen is niet verplicht.
De ICE Toeslag laadt u op uw OV-chipkaart bij een NS-kaartautomaat. Reizigers met een geldig NS-abonnement (zoals bijvoorbeeld het Studentenreisabonnement, Dal Vrij, Altijd Voordeel etc.) of een Keuzedag betalen geen toeslag voor reizen met ICE International binnen Nederland.
Je reist binnen Nederland zonder toeslag met ICE International in de volgende situaties: Je hebt een abonnement dat geldig is bij NS, inclusief een studentenreisproduct of een Traject Vrij abonnement. Je hebt een Business Card of een Zakelijke OV-chipkaart uitgegeven door Bedrijvenkaartaanbieders.
Van Nederland naar Duitsland (en andersom) kun je reizen met een ov-chipkaart wanneer je in- en uitcheckt bij de incheckpalen van Arriva (deze zijn ook op de stations in Duitsland geplaatst). Je kunt ook een normaal ticket kopen, zowel bij de kaartautomaat in Heerlen als online bij NS International.
Kan ik compensatie krijgen? Heeft u een ticket gekocht bij NS International en tijdens uw internationale reis vertraging opgelopen dan kunt u hiervoor via het formulier Geld terug vragen compensatie aanvragen. Dit kan binnen 3 maanden na uw reis. Of u recht heeft op compensatie hangt af van verschillende factoren.
De meeste ICE-treinen bieden ontbijt-/lunch- of dinermenu's met Duitse specialiteiten en snacks en een breed drankenaanbod. In de 1e klas serveren medewerkers eten/drinken bij je zitplaats.
Alle nieuwe medewerkers van ICE moeten een basistraining van 22 weken volgen bij het Federal Law Enforcement Training Center (FLETC) in Glynco, Georgia.
In 2025 kunt u huurtoeslag krijgen als uw vermogen op 1 januari 2025 niet hoger was dan € 37.395. Hebt u een toeslagpartner? In dat geval mag het vermogen van u samen op 1 januari 2025 maximaal € 74.790 zijn.
ICE International-treinen rijden met een snelheid van meer dan 300 km/u en zijn daarom dé manier om lange afstandsreizen naar Duitsland te maken. Ice International-treinen rijden ook op andere internationale trajecten en doen onder andere Praag, Wenen en zelfs Boedapest aan.
Intercity, vaak afgekort tot IC (Duitse uitspraak: [iːˈtseː])), is de op één na hoogste treinclassificatie in Duitsland, na de Intercity Express (ICE) . Intercitydiensten zijn door locomotieven getrokken sneltreinen, meestal over lange afstanden.
In Nederland stopt de ICE te Amsterdam Centraal, Utrecht Centraal en Arnhem Centraal. Daarna passeert de trein de grens. In Duitsland stopt de ICE als eerste in Oberhausen Hbf, vrij kort daarna in Duisburg Hbf en vervolgens in Düsseldorf en Keulen Hbf of Köln Messe / Deutz.
Er zijn LED-lampjes boven elke stoel met informatie over de zitplaatsreserveringen. Aan de kleur kun je snel zien of de stoel bezet is of juist niet gereserveerd is. In de eerste klas staat een grote 1 op elk hoofdkussen dat laat zien dat je in de eerste klas zit. Geen misverstanden dus!
Intercity's. In alle Intercity's is een toilet aanwezig. Op de zijwanden staat aangegeven waar het toilet zich bevindt.
Een losse reservering voor een zitplaats boekt u: Via NSInternational.nl;Telefonisch bij NS International Klantenservice via +31 30 - 2300023 (dagelijks van 7.00 tot 23.00 uur);
Voor bijvoorbeeld een vakantie of bezoek aan een van de sportevenementen. De nieuwe trein heeft 439 zitplaatsen, waarvan 340 in de tweede klas en 99 in de eerste klas. Elke stoel heeft een tablethouder en stopcontact. Er is in deze ICE meer ruimte voor bagage.
Als u de trein mist, moet u een nieuw ticket kopen. Is uw trein uitgevallen, neem dan op dezelfde datum een latere Intercity of stoptrein. U reist via dezelfde route en grensovergang.
Een ICE 1 treinstel bestaat uit 2 motorwagens en maximaal 14 tussenrijtuigen. Uiteindelijk zijn er 60 14-delige ICE 1 stellen gebouwd, waarvan een treinstel in 1998 zwaar verongelukte in Eschede.
Geen ICE. Het 9-euro-ticket geldt in heel Duitsland en in alle vormen van het openbaar vervoer. Uitgezonderd zijn hogesnelheidstreinen (ICE's) en intercity's, zoals die van Amsterdam naar Berlijn.
Openbaar vervoer is momenteel niet gratis in Duitsland , hoewel dit iets is dat de overheid overweegt als een manier om luchtvervuiling te bestrijden. Het wordt echter zwaar gesubsidieerd en de kosten van de U-Bahn, S-Bahn, trams en bussen in grote steden zijn erg goedkoop vergeleken met Londen, Parijs en Zürich.
Voor iedere extra reiziger komt er 9 euro bij (maximaal 5 personen). In vrijwel alle regionale treinen van Duitsland kan je gebruik maken van de RE, IRE, RB en S-Bahn-treinen, maar niet van de IC, ICE, IR en CityNightLine treinen.