Nadat je een abonnement afsluit met nummerbehoud, sturen we je huidige provider een verzoek ter goedkeuring. Binnen twee werkdagen sturen we je een e-mail en sms met daarin de datum waarop je nummer wordt overgezet. Dit is ook de datum waarop je nieuwe abonnement start en je definitief bent overgestapt.
Als je prepaid belt, kun je op ieder moment nummerbehoud aanvragen. Dit doe je als je een abonnement bestelt bij dezelfde of een andere provider. De verwerkingsduur is maximaal 10 werkdagen, maar meestal wordt je nummer binnen 2 werkdagen meegenomen naar je nieuwe abonnement.
Als telecomaanbieder moet u meewerken aan nummerbehoud (ook wel nummerportabiliteit genoemd). Abonnees kunnen zo hun telefoonnummer meenemen naar een andere aanbieder of een nieuw contract. De ACM let erop of u zich houdt aan deze verplichting.
LET OP, bij nummerbehoud heeft de nieuwe provider minstens 10 dagen nodig. Vraag nummerbehoud daarom op tijd aan zodat je bereikbaar blijft op je eigen 06-nummer. Overstap voorbeeld: Je abonnement loopt op 1 september af. Je kunt dan al op 1 mei nummerbehoud aanvragen.
Gemiddeld duurt de administratieve afhandeling 10 werkdagen, vanaf de aanvraag tot het moment dat het nummer is overgezet. Omdat nummerbehoud eigenlijk altijd gekoppeld is aan een overstap van bijvoorbeeld een internetcontract is er meestal sprake van een maand, vanwege de 'opzegtermijn'.
De simkaart
De kaart koppelt je telefoonnummer aan je telefoon. De chip op deze kaart zorgt ervoor dat als iemand jouw nummer belt, het gesprek naar jouw toestel gestuurd wordt. Een simkaart koop je los of in combinatie met een toestel. Een losse simkaart zonder toestel heet sim-only.
Voor het aanvragen van nummerbehoud hebben wij je simkaartnummer en je mobiele nummer nodig. Je simkaartnummer vind je achterop je simkaart. Als het simkaartnummer niet leesbaar is informeer dan bij je huidige aanbieder naar je simkaartnummer. Daarnaast moet het nummer wat je nu gebruikt nog actief zijn.
Ja, u kunt bellen naar klantenservice via 152, geeft u het nummer door zodat de medewerker voor u kan nagaan als het nummer nog actief is.
Dit gebeurd 1 of 2 dagen na het aanvragen van je nummerbehoud. Je krijgt dan een nieuwe SIM-kaart thuisgestuurd. Daarbij ontvang je een e-mail met de datum waarop jouw nummer wordt overgezet. Die datum is afhankelijk van jouw huidige provider en het moment waarop je contract bij deze provider afloopt.
Bij alle mobiele providers van 1- of 2-jarige abonnementen is dat 120 dagen of 4 maanden van te voren. Heb je een maandelijks opzegbaar abonnement? Dan kan je verlengen of overstappen met één maand opzegtermijn.
Hoe vraag je nummerbehoud aan
Je kunt dan nummerbehoud aanvragen. Je moet hierbij wel rekening houden met de geldende looptijd van het oude contract en opzegtermijn. Pas nadat je oude telefoon abonnement is afgelopen kun je het 06 nummer meenemen naar je nieuwe provider. Het opzegtermijn voor consumenten is een maand.
Als een telefoonnummer komt te vervallen of wordt afgesloten, gaat het nummer terug naar de originele provider. Dat gebeurt trouwens alleen als het telefoonnummer met nummerbehoud door meerdere providers is overgenomen, anders blijft het nummer bij de originele provider.
Je Vodafone abonnement gaat in op de dag dat je nummer wordt overgezet. Tot die tijd kun je gewoon blijven bellen met je oude sim. Zodra die niet meer werkt, plaats je de nieuwe simkaart in je toestel of installeer je de eSIM volgens het stappenplan.
Nummerbehoud aanvragen
Als je nummerbehoud hebt aangevraagd, gaat je nieuwe abonnement in op de dag dat je oude abonnement niet meer werkt. Nadat je een nieuw abonnement hebt besteld op onze website wordt er een nummerbehoudverzoek ingediend bij de provider. Je ontvangt daarna vanuit de provider een sms.
Om je nummer over te nemen heb je een T-Mobile simkaart met een telefoonnummer nodig. Het nummer op de simkaart is tijdelijk. Dit tijdelijke nummer wordt namelijk omgezet naar je oude, vertrouwde telefoonnummer. Goed om te weten: het telefoonnummer dat je mee wilt nemen moet actief zijn.
Telecomproviders die bij de ACM een 06-nummer aanvragen moeten die binnen een jaar uitgeven aan klanten. Wanneer dit niet wordt gedaan mag de toezichthouder de nummers intrekken.
Voor 2014 konden ook niet mobiele nummers beginnen met 06, denk bijvoorbeeld aan het vroegere noodnummer 06-11. Maar vanwege de schaarste aan 06-nummers zijn die allemaal verhuisd naar andere plekken. Inmiddels is ruim 90% van alle mobiele nummers beginnend met 061, 062, 063, 064, 065 en 068 vergeven.
Bel 1919. Je hoort het telefoonnummer (behalve bij een geheim nummer), de datum en het tijdstip van de laatste oproep.
Een andere aanbieder mag uw telefoonabonnement niet zomaar overnemen. U moet hiervoor eerst toestemming geven. Dat kunt u doen per brief, fax, mail, website of telefoon.
Ga met je actieve KPN Prepaid SIM-kaart naar een KPN winkel bij jou in de buurt, of bel naar de klantenservice (0800-0402). Vraag hier nummerbehoud aan. Je ontvangt een sms van ons. Volg de instructies om je aanvraag voor nummerbehoud te bevestigen.
Om je eigen nummer te behouden, dien je dit aan te geven bij de aanvraag van je nieuwe abonnement. Vaak kun je heel gemakkelijk een vakje aanvinken met 'nummerbehoud'. Je nieuwe provider stuurt je nieuwe simkaart vervolgens naar je op.
Zolang de simkaart in de andere telefoon past kun je er gewoon gebruik van maken. Het is dus niet zo dat de telefoon buiten werking raakt. Of en hoe je gebruik maakt van het mobiele netwerk heeft namelijk met de simkaart te maken.
Je simkaart is dus best belangrijk, ondanks dat je hem niet eens ziet. Ook zonder simkaart kun je je telefoon toch gebruiken. Je kunt via een wifi-verbinding gewoon op internet, spelletjes spelen en andere apps gebruiken. Alleen kun je zonder simkaart niet mobiel internetten, sms'jes versturen of bellen.
Als je de simkaart in je smartphone vervangt, blijven je contacten en andere gegevens gewoon staan in het opslaggeheugen van je smartphone. De simkaart zit in de meeste smartphones verborgen in een klein laatje of houdertje aan de zijkant.