Linkbuilding is het actief verkrijgen van backlinks van externe websites naar jouw website. Het doel van linkbuilding is om een hogere waardering voor zoekmachines zoals Google te behalen en daarmee hoger te ranken op bepaalde zoekwoorden.
Linkbuilding is een methode die wordt ingezet om hogere posities op belangrijke zoekwoorden in zoekmachines als Google te verkrijgen. Deze hogere posities leiden tot meer verkeer naar jouw website. Hoe hoger de autoriteit van de website waar je een link scoort hoe meer waarde deze link doorgeeft aan jouw website.
Een linkbuilding bureau is gespecialiseerd in linkbuilding en verbetert het linkprofiel van een website met als doel een verhoogde autoriteit en organische vindbaarheid. Dit wordt gerealiseerd door relevante backlinks te verkrijgen, die naar jouw website verwijzen.
Maar waarom is dit nu essentieel? De voornaamste reden om te linkbuilden is omdat Google onder andere aan de hand van jouw links bepaalt hoe belangrijk je website is. Google ziet de naar jou wijzende links als aanbevelingen van anderen. Hoe meer aanbevelingen, hoe belangrijker je website dus is.
Nou, linkbuilding kan eigenlijk gratis. Op het moment dat je er zelf uren in stopt en je dat niet als geld rekent. Er zijn bedrijven die linkbuilding pakketten aanbieden van ongeveer tussen de 1 en 25 euro per maand. Daarbij krijg je een van vijf soorten linken en dat zijn de meest waardeloze die er zijn.
Betekenis linkbuilding: Linkbuilding is het verkrijgen van relevante links op andere sites, die naar de eigen site verwijzen. Linkbuilding heeft als doel om meer bezoekers op de website te krijgen. Daarnaast is linkbuilding van essentieel belang voor de vindbaarheid in Google.
Over het algemeen zijn er drie prijsmodellen die SEO bureaus hanteren: Kosten per maand: van € 100 tot € 4.500 per maand. Kosten per project: van € 500 tot € 10.000 per project. Per uur: van € 50 tot € 150 per uur.
Linkbuilden klinkt heel makkelijk: gewoon wat linkjes op andere websites naar je site (laten) plaatsen en je stijgt in Google. Helaas is het een stuk moeilijker dan dat. Ook moet je uitkijken met waar je linkjes plaatst. Soms kunnen backlinks namelijk ook schadelijk zijn voor je site.
Linkbuilding bepaalt in 2021 voor een groot deel of jouw content hoog in Google komt of niet. De backlinks naar een website bepalen de SEO kracht van je website of shop. Hoe goed de content, techniek en structuur ook is, zonder backlinks scoor je niet op competitieve zoekwoorden.
Backlinks: Backlinks zijn links van externe websites die naar jouw website verwijzen en daarmee autoriteit toekennen aan jou website. Google en veel andere zoekmachines zien backlinks als aanbevelingen.
SEO is de afkorting van de Engelse term 'Search Engine Optimization' wat in het Nederlands zoekmachine optimalisatie betekent. Een zoekmachine optimalisatie specialist is iemand die ervoor zorgt dat websites op de juiste manier aangepast worden zodat ze beter gevonden worden in Google.
SEA is een afkorting die staat voor Search Engine Advertising. In het Nederlands wordt dit zoekmachine adverteren genoemd. Het betreft een vorm van online marketing waarbij zoekmachines ingezet worden om de beoogde doelgroep te bereiken.
Hoeveel backlinks hebben zij? Breng hun linkprofiel in kaart en kijk waar er opportuniteiten te rapen zijn. Hou er ook rekening mee dat als je bepaalde pagina's hoger wil laten ranken, dat je backlinks moet verzamelen voor die specifieke pagina's én met de juiste zoekwoorden als ankertekst.
Gebruikelijk is dat de meeste backlinks naar je homepage gaan. De pagina's die je hoog in Google wilt krijgen zijn vaak de lastigste om backlinks naar te krijgen. Dat is omdat mensen uit zichzelf vaak naar informatieve pagina's linken en niet naar commerciële pagina's.
Het verzamelen van backlinks wordt linkbuilding genoemd. Een gemakkelijke manier om kwalitatieve links te verzamelen is door het te vragen aan bekenden. Denk bijvoorbeeld aan klanten. De kans is groot dat zij een link op hun website willen plaatsen die naar jouw website verwijst.
Het uurtarief van een SEO expert varieert tussen de €200 per uur, voor managers met uitdagende opdrachten, tot €65 á €75 per uur voor de goedwillende ZZP-er. Exclusief BTW, want SEO wordt bijna alleen maar door bedrijven afgenomen.
Volgens Google zal het 4 tot 12 maanden duren voordat je resultaat begint te zien binnen een SEO traject. De kans is groot dat je wilt dat dingen sneller gaan, maar ook Google geeft aan dat SEO tijd nodig heeft.
De meeste online marketing projecten worden per uur berekend. Een zzp'er of freelancer vraagt gemiddeld 50 tot 100 euro per uur (excl. btw) en een online marketing bureau gemiddeld 80 tot 150 euro per uur (excl. btw).
Het is een beetje lastig, maar als je er wat moeite voor doet, kun je in Google Analytics ook zien welke websites naar jouw site linken. Open daar het standaard rapport verwijzingen onder verkeersbronnen. Je ziet dan in elk geval een overzicht van alles sites via welke bezoekers jouw website bereiken.
SEO is het optimaliseren van je website om zo organisch zoekverkeer te genereren (gratis, als je je tijd niet rekent). SEA is een vorm van betaalde reclame waarbij je advertentieruimte koopt binnen zoekmachines (sowieso betalend).
SEA heeft nog een groot voordeel ten opzichte van SEO: je hebt veel meer controle. Je weet precies bij welke zoekwoorden mensen uitkomen bij je advertentie, want dit heb je zelf ingesteld. Daarnaast weet je ook precies hoeveel mensen de advertentie zien en wat de CTR is per zoekwoord.
Jouw posities checken, even Googlen
Bij Google ranking ga je kijken waarop de zoektermen scoren en welke posities je behaalt. Dit geeft een idee van waar sta ik in Google. Je kunt dit onderzoek uitvoeren door zelf een zoekterm in te voeren en te googelen wat je positie is, maar dit geeft geen juist beeld.
Hoe word je een SEO specialist? Er bestaat geen specifieke opleiding tot SEO specialist. Wel is affiniteit met ICT en een flinke dosis webkennis vereist, aangevuld met een (willekeurige) HBO-opleiding. Het is ook mogelijk relevante cursussen of trainingen te volgen.