Is uw versnellingsbak kapot? Rijd er niet mee door en laat uw auto zo snel mogelijk controleren! Doorrijden met een kapotte versnellingsbak kan namelijk veel schade aanrichten aan uw auto en reparatie moeilijker en duurder maken.
Kosten versnellingsbak auto vervangen
Een geheel nieuwe versnellingsbak is namelijk prijzig. Reken op zo'n 2.500 euro.
Wanneer de auto niet meer schakelt, kan dit verschillende redenen hebben. In de meeste gevallen gaat het om een kapotte koppeling. Om te kunnen schakelen, moeten alle tandwielen in een vrije positie zijn waarbij zij geen contact hebben met andere tandwielen.
De onderstaande defecten leiden tot een kapotte versnellingsbak: Kapotte lagers. Versleten afstandsringen. Kapotte schakelvork.
Als u ontkoppelt, belast u de drukgroep, de lagers van de drukgroep, de drukvingers van de koppeling. Wanneer deze slijtage vertonen kan uw auto een ander geluid geven – bijvoorbeeld een gierend geluid – bij het ontkoppelen.
Als een auto niet meer in zijn versnelling gaat dan moet de remvloeistof waarschijnlijk vervangen worden. Remvloeistof vervangen kun je zelf doen door de remvloeistof leeg te laten lopen en bij te vullen met DOT4 remvloeistof. Een garage kan de remvloeistof ook vervangen, dit kost ongeveer 80 – 120 EUR.
Regel 1: Laat het gaspedaal los en trap het koppelingspedaal vlot en geheel in. Schakel naar de 2e versnelling door de versnellingspook naar links te duwen en rustig naar achteren te trekken.
Een versnellingsbak of gangwissel wordt in bijna alle motorvoertuigen toegepast om het vermogen van de verbrandingsmotor op een efficiënte manier naar de wielen over te brengen. Een verbrandingsmotor levert zijn maximale vermogen en koppel slechts in een beperkt toerentalgebied.
De reparatie of (deel)revisie aan uw versnellingsbak duurt gemiddeld tussen de 3 en 5 werkdagen.
Levensduur koppeling
Gemiddeld gaat een koppeling ongeveer 150.000 km tot 250.000 km mee. Er staat geen vaste termijn voor vervanging. Bij intensief gebruik, hard rijden, file, veel stadskilometers, is de levensduur van de koppeling minder lang en dus eerder aan vervanging toe.
Bij achterwiel aangedreven auto's bevindt de versnellingsbak zich onder de auto achter het motorblok. Bij een handgeschakelde auto ziet u de aftapplug over het algemeen duidelijk onderaan de versnellingsbak zitten. De vulplug ziet u over het algemeen aan de zijkant van de bak.
Een versleten druklager maakt juist geluid als de auto in de vrij staat met draaiende motor. Als je de koppeling in trapt is het geluid meestal weg, omdat je het lager in elkaar perst tegen de drukgroep aan. Hierdoor wordt enige speling tijdelijk verholpen. Je kan lang doorrijden met een versleten druklager.
Aangezien de motor al bijna in de toerenbegrenzer zit voor het overschakelen, schiet het blok direct naar toerentallen die de motor niet zonder schade kan verwerken. Onder autoliefhebbers heet zo'n motorschade veroorzakende schakelfout een 'money shift'.
Hoeveel kost het om het druklager te vervangen
Afhankelijk van de auto kan het enkele uren duren om de klus te klaren en kan tot € 1.000 kosten. Daarnaast kan het zinvol zijn om de koppeling en vliegwiel gelijktijdig te vervangingen.
Afhankelijk van de auto, de fabrikant en de specificaties, varieert de prijs van producten in de categorie Transmissie olie en versnellingsbakolie van € 9 tot € 30.
De meeste personenauto's nemen 11 tot 15 liter versnellingsbakolie op, maar het model van het voertuig bepaalt het type en hoeveel. Hoewel veel voertuigen worden geleverd met een peilstok om de versnellingsbakolie te controleren, zijn er andere modellen die dat niet doen.
Hoe vaak moet je olie verversen
Ons advies is dit na ieder 10.000 tot 15.000 kilometers te doen. Als je niet zo veel rijdt doe het dan gemiddeld 1x per jaar. De reden hiervan is, is dat de motor minder vaak op temperatuur komt en het oliefilter sneller vies wordt.
De auto zal op de startmotor in beweging komen en de verbrandingsmotor zal de beweging overnemen. Gefeliciteerd, je eerste meters zonder koppelingspedaal zitten erop. Tot stilstand komen is ook eenvoudig: haal de auto uit z'n versnelling en laat hem tot stilstand uitrollen.
Eerst gas loslaten (dus afremmen op de motor), daarna remmen met de voetrem (remsysteem) en niet voor de 1000 toeren de koppeling in te trappen. Wanneer je stationair rijdt (is iets onder de 1000 toeren) mag wel eerst ontkoppeld worden en daarna worden geremd.
De conclusie is: een versnelling overslaan is geen enkel probleem, als je de juiste mechanische sympathie toepast. Heb respect voor de mechanische delen en hun werking en je kunt gerust van z'n twee naar z'n vier en andersom.
Ga een keertje naar een verlaten plek/parkeerplaats waar je niemand tot last bent. En dan laat je heel erg langzaam de koppeling opkomen. Als de auto begint te bibberen hou je de koppeling vast, dus even niet verder laten opkomen. Als de auto dan niet meer bibbert kun je de koppeling langzaam los laten.
Wanneer u kampt met dit probleem, kunnen er verschillende dingen aan de hand zijn. Het kan zijn dat er te weinig transmissievloeistof beschikbaar is, of dat deze vuil is. Ook zou het kunnen dat de koppeling kapot is of dat er echt iets aan de hand is met de versnellingsbak zelf.
De handgeschakelde versnellingsbak: hier wisselen we van versnelling met behulp van een versnellingspook die in combinatie met een voetbediende koppeling werkt. De motor en de versnellingsbak worden tijdelijk van elkaar ontkoppelt, om zo de versnellingskeuze mogelijk te maken.