Als gedurende 26 weken – of gedurende een in de vergunning bepaalde termijn – geen handelingen zijn verricht met gebruikmaking van een omgevingsvergunning bouwen, dan is de gemeente bevoegd om deze vergunning in te trekken. Dat bepaalt artikel 2.33, tweede lid, sub a, Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo).
Op het moment dat een omgevingsvergunning op basis van onjuiste of onvolledige opgave van gegevens is verleend, of niet volgens de verleende vergunning wordt gehandeld kan de gemeente de vergunning intrekken.
Soms stelt de gemeente in de vergunning een bepaalde termijn, waarbinnen handelingen moeten zijn verricht met gebruikmaking van de bouwvergunning. Indien de vergunninghouder zich niet aan deze termijn heeft gehouden, kan dat voor de gemeente aanleiding zijn om de vergunning in te trekken.
Intrekking van een besluit of intrekking van een vergunning door de overheid is mogelijk. Maar er dient wel een goede grond voor intrekking van een vergunning te zijn. Ook kan de een bestuursorgaan een besluit gedeeltelijk intrekken. Het intrekken van een besluit of vergunning komt niet veel voor.
Op basis van artikel 2.33, lid 2 onder a. van de Wabo zijn burgemeester en wethouders bevoegd om een omgevingsvergunning geheel of gedeeltelijk in te trekken, voor zover de vergunning betrekking heeft op de activiteit milieu als bedoeld in artikel 2.1, lid 1 onder e.
Een omgevingsvergunning (ook wel bouwvergunning genoemd) is onbeperkt geldig. In de wet staat wel dat de gemeente de mogelijkheid heeft om 26 weken na afgifte van de omgevingsvergunning de vergunning in te trekken. Dat intrekken van die vergunning komt alleen zelden tot nooit voor.
Intrekking is slechts mogelijk als de activiteit ontoelaatbaar ernstige nadelige gevolgen voor de fysieke leefomgeving heeft of dreigt te hebben en wijziging van de voorschriften daarvoor redelijkerwijs geen oplossing biedt.
Het herroepen van een primaire besluit in het besluit op bezwaar geeft aan dat de rechtsgevolgen aan het primaire besluit worden ontnomen. Kan een primair besluit alleen worden herroepen wanneer dat besluit onrechtmatig is? Dat is niet het geval.
Intrekken begunstigende beschikking
Bestuursorganen kunnen een beschikking geheel of gedeeltelijk intrekken, bij: onrechtmatige totstandkoming van een beschikking; omstandigheden na het verlenen van de vergunning (bijvoorbeeld misbruiken of gedurende een bepaalde periode geen gebruik maken van een vergunning);
In sommige gevallen kan het bestuursorgaan kiezen tussen herstel door een aanvullende motivering of een wijziging van het bestreden besluit. In andere gevallen kan het gebrek alleen hersteld worden door het bestreden besluit te wijzigen.
Bezwaar of beroep tegen omgevingsvergunning
Wordt de vergunning volgens de uitgebreide procedure afgehandeld? Dan legt de gemeente het conceptbesluit op de vergunningaanvraag ter inzage. U kunt dan uw zienswijzen kenbaar maken tijdens de 6 weken dat het conceptbesluit ter inzage ligt.
Een bouwvergunning (tegenwoordig ook wel omgevingsvergunning genoemd) is onherroepelijk als er 6 weken na het bekend maken van de vergunning geen bezwaar is ingediend. Zodra iemand bezwaar heeft aangemaakt tegen jouw bouwvergunning is de vergunning pas onherroepelijk na het finale oordeel van de rechter.
De gemeente kan de omgevingsvergunning alleen terugdraaien om 'gegronde redenen'. Dat betekent dat u een goede reden moet geven, bijvoorbeeld: Uw buren willen iets bouwen dat niet past in het bestemmingsplan van de gemeente. In een bestemmingsplan staat wat er met de grond en gebouwen in een gemeente mag gebeuren.
Verval van de vergunning
De vergunning vervalt als de begunstigde binnen de drie jaar na de betekening niet begonnen is met de wezenlijke uitvoering ervan, de ruwbouwwerken nog niet opgestart heeft of de stedenbouwkundige lasten niet uitgevoerd heeft (art. 101 van het BWRO).
Een beschikking is een schriftelijke gerechtelijke uitspraak (vonnis) van de rechter in bijvoorbeeld familierechtelijke zaken (echtscheiding) of in bestuursrechtelijke zaken, bijvoorbeeld de verlening of afkeuring van een bouwvergunning.
Samenvatting. De uniforme openbare voorbereidingsprocedure (afd. 3.4 Awb) is tegenwoordig - naast de bezwaarschriftprocedure - een gangbare bestuurlijke voorprocedure. Ook deze procedure gaat vooraf aan het instellen van beroep bij de bestuursrechter en wordt zeker in het omgevingsrecht veel gebruikt.
Wat is een herroeping? Met een herroeping trek je een eerder gemaakte akte in. Juridisch doe je dat met een vergelijkbare akte, met uitsluitend als inhoud dat je de vorige akte intrekt. Een testament trek je in met een Akte tot herroeping testament.
Besluit op bezwaarschrift binnen 6 weken na einde bezwaartermijn. Bij de meeste bezwaarschriften geldt een beslistermijn van 6 weken, gerekend vanaf het einde van de bezwaartermijn.
Als de rechter de actuele situatie beziet tijdens de toetsing van een bezwaarschrift betreft het een heroverweging ex nunc, de rechter kijkt dan naar de huidige omstandigheden. Als de rechter beoordeelt naar de situatie die bestond toen de gebeurtenis plaatsvond, is het ex tunc.
In de uitgebreide procedure beslist het bevoegd gezag binnen 6 maanden na een aanvraag. Tijdens de uitgebreide procedure maakt het bestuursorgaan een ontwerpbesluit waarover zienswijzen openstaan. Nadat het besluit is genomen, is er nog beroep bij de rechtbank mogelijk.
Bezwaar maken tegen de vergunning
De regeling is wel bijzonder: Het bevoegd gezag moet de van rechtswege verleende vergunning bekend maken binnen twee weken, nadat die van rechtswege verleend is! Doet het dit niet, dan kunt u hem in gebreke stellen en ten slotte naar de rechter gaan om de bekendmaking af te dwingen.
Een vergunning van rechtswege is een vergunning die wordt geacht te zijn verleend omdat niet (tijdig) een besluit tot vergunningverlening is genomen. Kern daarvan is dat bij het uitblijven van een reactie de aanvraag wordt geacht te zijn gehonoreerd.
In volgende gevallen vervalt de volledige omgevingsvergunning: als de verwezenlijking van de vergunde stedenbouwkundige handelingen niet werd gestart binnen de 2 jaar na het verlenen van de definitieve omgevingsvergunning.
Kosten omgevingsvergunning
Bij bouwkosten tussen €50.000 – €300.000 kost een omgevingsvergunning gemiddeld 3,0 % van de bouwkosten (met meestal een minimum van € 2.000,00). En tussen € 200.000 – € 500.000 kost een omgevingsvergunning 2,0% van de bouwkosten (met meestal een minimum van € 5.000,00).