Gecreëerd in 2002, INCERT (INtrusion-CERTification) is het Belgisch merk het meest gekend voor de preventie van inbraak en diefstal. Dit label is het bewijs van goed vakmanschap van uw installateur, hij voldoet aan een veeleisend serviceniveau en de producten die hij aanbiedt voldoen aan de opgelegde normen.
INCERT is sinds 2002 het kwaliteitslabel bij uitstek voor diefstalbeveiliging van gebouwen en voertuigen in België. Om uw woning te beschermen tegen diefstal of inbraak, moet u op een betrouwbare beveiligingsketen kunnen rekenen.
Product dat het herstarten van de motor verhindert (TT3)
Dit is vergelijkbaar met het TT1-systeem, maar bovendien wordt het herstarten van de motor verhinderd zodat het gestolen voertuig niet meer kan verder rijden nadat de motor is uitgeschakeld.
Zo'n antidiefstalsysteem belet dat een wagen wordt gestart door automatisch in werking te treden als de motor wordt stilgezet. Daarvoor zorgen twee startonderbrekers door bijvoorbeeld de starter te neutraliseren, de ontsteking of de brandstoftoevoer te onderbreken, …
Auto's die beveiligd zijn volgens beveiligingsklasse 1 hebben minimaal een startonderbreker. Dit is een elektrisch systeem dat de startmotor blokkeert als je geen autosleutel gebruikt. Meestal hebben auto's daarnaast ook een blokkering op de brandstofvoorziening.
Elke keer als je je auto start, zendt de chip een nieuwe code naar het startonderbrekingssysteem. De codes tussen dit systeem en de motor veranderen dus continu. Autoriseert de motor de code, dan kan de auto worden gestart.
AT voor personenwagens, met een onderscheid tussen: AT1: waarbij het voertuig niet meer kan starten nadat de motor volledig werd afgezet. AT2: waarbij de snelheid van het voertuig verminderd wordt en het voertuig niet meer kan starten nadat de motor volledig werd afgezet.
Het TT1 alarm is een systeem waarbij het alarm kan worden gegenereerd op initiatief van de eigenaar of van de bestuurder van het voertuig wanneer deze de diefstal van het voertuig vaststelt. Deze persoon kan dan zelf de bewakingscentrale verwittigen met wie een abonnementscontract werd afgesloten.
Startonderbreking IM of IA2 (voorheen VV1 en VV2)
De meest voorkomende antidiefstalbeveiliging is de startonderbreker, die daadwerkelijk het starten belet. Enkele seconden na het uitzetten van uw motor wordt de startonderbreker automatisch geactiveerd. Hierdoor is uw voertuig altijd goed beschermd.
Verschillende TT-systemen mogelijk: TT1: zonder bestuurder-identificatie en zonder startonderbreking. TT2: met bestuurder-identificatie en zonder startonderbreking. TT3: zonder bestuurder-identificatie en met startonderbreking.
Een VV2-systeem is een (door Assuralia) goedgekeurde alarmsysteem dat voorziet in een elektronische immobilisatie door een dubbele motoronderbreking, maar bovendien is aangevuld met een zelfgevoede sirene, die in werking treedt wanneer bv de deuren worden geopend (= omtrekbeveiliging) en wanneer er in het voertuig ...
Een alarmsysteem in de auto verkleint de kans op inbraak en diefstal. Beveiligingssystemen worden ingedeeld in vijf alarmklassen: van eenvoudig tot zeer uitgebreid. Sinds 1998 zijn alle in Europa geproduceerde auto's standaard voorzien van het eenvoudigste beveiligingssysteem.
perimetrische detectie: probeert de dief via een deuropening, de motorkap of de koffer in te breken? Dat gaat het alarm loeien. volumetrische detectie: als er een volumeverandering in de wagen plaatsvindt, bijvoorbeeld als een steen door de ruit wordt gegooid, of een dief plaatsneemt, zal het alarm afgaan.
ART-3 fietssloten bieden meer beveiliging en zijn meer geschikt voor de stedelijke omgeving. ART-4 wordt voor fietsen nauwelijks gebruikt, maar des te meer voor scooters en motors. Let op: veel verzekeraars eisen bij een diefstalverzekering dat uw fietsslot een minimaal aantal sterren moet hebben.
EL3: Alarminstallatie met ruimtelijk werkende anti-masking detectoren bij bedrijven.
Borgklasse 1 is de laagste risicoklasse, borgklasse 4 de hoogste. De methode om de beveiligingsklasse te bepalen heet VRKI, ofwel Vernieuwde Risico Klasse indeling. Voor elk van deze klassen gelden andere regels.
Start de auto met de lege accu en laat de hulpauto minimaal vijf minuten de lege accu laden. Zet bij beide auto's achterruitverwarming en blower aan voordat je de startkabels verwijdert, zo voorkom je beschadiging van de elektronica in de auto.
De meeste startproblemen zullen namelijk door de accu worden veroorzaakt. Maar er kunnen ook andere oorzaken zijn zoals de weersomstandigheden, een versleten startmotor, defecte bougies of een verzadigd brandstoffilter. Ook kan het er aan liggen dat u simpelweg geen brandstof meer in uw auto heeft.
Zelf autosleutel batterij vervangen
De sleutel dient aan de achterkant opengemaakt te worden. Meestal kan dat gewoon met de hand maar soms is er ook een klein schroevendraaiertje voor nodig. Zodra u de autosleutel heeft opengemaakt, kunt u de oude batterij verwijderen en daar direct de nieuwe voor in de plaats leggen.
Auto's met een leeftijd tot 5 jaar en met een cataloguswaarde vanaf €25.000,- tot €50.000,- moeten nagenoeg altijd voorzien zijn van een klasse 3 autoalarmsysteem.
Een auto alarm klasse 5 is de beste en meest uitgebreide beveiliging namelijk een klasse 3 alarm gekoppeld aan een klasse 4 voertuigvolgsysteem. Naast de standaard werking van een klasse 4 alarm houdt een klasse 5 in dat er een melding naar de meldkamer gaat als het alarm geactiveerd wordt.
Een SCM klasse 5 alarm is een autoalarm gekoppeld aan een voertuigvolgsysteem dat uw auto 24 uur per dag en 7 dagen in de week volgt. Een SCM klasse 5 alarm is het beste wat u kunt krijgen voor uw auto. Wanneer u kiest voor optimale veiligheid kunt u het beste kiezen voor een autoalarm klasse 5.
Bij een klasse 3 alarm, ook wel alarmsysteem met hellingshoekdetectie genoemd, wordt het voertuig binnenin en rondom beveiligd tegen inbraak. Bij dit klasse alarm is de auto voorzien van perimetrische beveiliging (deuren), interieurbeveiliging, noodstroomsirene, dubbele startonderbreker en een hellingshoekdetector.