Lamp defect Het icoontje met het lampje en uitroepteken betekent dat een lamp in de auto defect is.
De hoefijzervorm op uw dashboardlampje (vaak met een uitroepteken in het midden) geeft een lage bandenspanning aan. Een lage bandenspanning ontstaat op natuurlijke wijze door het rijden. Koud weer veroorzaakt ook een lage luchtdruk omdat de lucht in uw banden wordt samengedrukt.
Het is een algemene waarschuwing en om deze te specificeren dient de auto uitgelezen te worden. De auto wordt door de storing vaak beperkt bruikbaar, of kan zelfs helemaal niet meer functioneren.
Het lampje met de uitroepteken en rode cirkel betekent dat je handrem aangetrokken is. Als je de handrem eraf gehaald hebt en het lampje blijft rood branden, dan is er iets mis in het remsysteem en dat betekent ernstig gevaar.
Geel of oranje waarschuwingslampje: je kan nog doorrijden
Als een lampje op je dashboard geel of oranje is kun je nog doorrijden. Het is wel zaak om extra voorzichtig te zijn en het probleem zo snel mogelijk na te laten kijken.
Lamp defect
Het icoontje met het lampje en uitroepteken betekent dat een lamp in de auto defect is.
Verschillende kleuren dashboardlampjes
De drie hoofdcategorieën hierbij zijn rood, oranje/geel en groen. Een groen lampje betekent dat alles correct werkt. Een oranje/geel lampje daarentegen is een waarschuwing.
Uitroepteken in cirkel: Dit lampje betekent te weinig remvloeistof. Stop direct met rijden en vul de remvloeistof bij. Wanneer u doorrijdt kan dit gevaarlijk zijn.
Gemiddeld genomen kun je nog behoorlijk wat kilometers rijden nadat het brandstoflampje aangaat. De meeste mensen schatten de actieradius tussen de 40 en 50 km zodra het lampje begint te branden, maar in de praktijk kan je vaak nog wel wat verder rijden.
Een uitroepteken (exclamation point) is een leesteken dat je aan het einde van een zin plaatst om een woord of zin te benadrukken. Andere leestekens die je plaatst om het einde van een zin aan te duiden zijn een punt en een vraagteken. In je scriptie of een andere formele tekst kun je een uitroepteken (!)
Officieel verkeersbord RVV J37 - Waarschuwing voor gevaar
Dit rode driehoek verkeersbord met uitroepteken gaat altijd in combinatie met een onderbord waar toelichting van het gevaar wordt aangegeven.
Het wordt gebruikt om uiting te geven aan een gevoel van pijn, een roep om hulp, een kreet, een wens, een bevel, een waarschuwing, een gelukwens of een sterk gevoel van bijvoorbeeld afschuw, verbazing of verwondering. Het uitroepteken komt vooral bij korte zinnen voor. Au! Hulp!
Een oranje motorlampje is het minst erg. Als dit lampje aangaat en blijft branden, betekent dit dat je normaal kunt blijven rijden. Er is echter een maar in het verhaal. De auto moet zo snel mogelijk naar de garage gebracht worden voor een inspectie.
Groene of blauwe lampjes laten u weten dat een systeem aan staat of werkt . Oranje/gele waarschuwingslampjes geven over het algemeen aan dat uw voertuig binnenkort onderhoud of reparatie nodig heeft. Deze waarschuwingen zijn minder dringend dan wanneer u een rood en/of knipperend lampje hebt. Een rood lampje betekent dat u onmiddellijk actie moet ondernemen!
Een uitroepteken of uitroepingsteken is een leesteken dat wordt gebruikt om nadruk te geven aan een woord of zin. ! is het symbool waarmee een uitroepteken wordt weergegeven. Hé, jij daar! Waar heb je het over?
Een gele driehoek met een uitroepteken is meestal een niet-kritieke waarschuwing . Het geeft aan dat het probleem waarmee u te maken hebt, u niet per se in gevaar brengt terwijl u onderweg bent, maar dat u uw voertuig toch moet laten controleren.
De meeste moderne auto's geven een waarschuwing als de koelvloeistof opraakt. Dit gebeurt door het branden van het koelvloeistof lampje. Dit symbool ziet eruit als een thermometer in een vloeistofreservoir. Zodra je dit lampje ziet branden, is het tijd om actie te ondernemen.
Als vuistregel geldt dat het doorgaans veilig is om 48 tot 80 kilometer te rijden nadat het brandstoflampje is gaan branden. In sommige grotere voertuigen kunnen bestuurders echter tot wel 130 kilometer rijden voordat ze moeten stoppen om te tanken.
Een lage oliedruk is in de regel de oorzaak van het branden van het zogenaamde oliewaarschuwingslichtje op het dashboard, herkenbaar aan het symbool van het oliekannetje. Het symbool verschilt al naargelang de auto. Bij moderne auto's kan het lampje in twee kleuren oplichten: oranje of rood.
Brandstofsysteem storing
Ga zo snel mogelijk naar de garage als dit lampje gaat branden. Er is namelijk een storing in het brandstofsysteem van je auto. Vaak gaat dit lampje branden samen met het tandwiel en daarna een uitroepteken.
Het uitroepteken is waarschijnlijk van Latijnse afkomst. Mogelijk was het oorspronkelijk io, een uitroep van vreugde. Dit werd later kortweg i en nog later zette men de punt ook onder de i. De bovenste punt viel in de loop van de tijd weg, waardoor !
Bij een geel of oranje lampje op het dashboard kun je nog wel even doorrijden. Pas wel je snelheid aan en ga rechts rijden.
De verstrooiing en absorptie van licht met kortere golflengten door luchtmoleculen, natuurlijke aerosolen en verontreinigende stoffen kunnen de blauwe en groene componenten echter verminderen. Tegen de tijd dat het licht uw ogen bereikt, kan het er dan geler, oranje of rood uitzien.
Volgens een vaak aangehaalde vuistregel kunt u daar nog ongeveer 50 kilometer mee rijden.
Je herkent het olielampje aan een oliekan waar een druppel olie uitvalt. Dit lampje kan oranje en rood zijn. Het klinkt vrij logisch: is het lampje oranje dan is de olie bijna op en moet je dit bijvullen. Is het lampje rood, dan is het probleem groter.