Bij 120 km/h in de 5e versnelling draait de motor ruim 3700 toeren.
Re: Toerental bij 130 km/h
Op de snelweg is een auto meestal onzuiniger, op 90 wegen kun je in principe het meest zuinig rijden. Alleen als je veel snelweg rijdt, rijd je vaak constant en dat drukt het verbruik wel weer. Stationair 1100 is echt te hoog voor een warme motor. Zo rond de 800 rpm is normaal.
Een normale viertaktmotor van een auto draait met een toerental dat doorgaans varieert tussen 700 en 6500 toeren per minuut, bij racemotoren ligt dat al boven de 10.000.
Beste toerental om zuinig te rijden
Hoe lager je toerental, hoe minder brandstof je verbruikt. Schakel daarom door zodra het kan. Bij een dieselmotor is dat tussen de 1500 en 2000 toeren, bij benzinemotoren tussen 2000 en 2500 toeren. Op tijd schakelen is zo efficiënt en zuinig mogelijk rijden.
Schakelen in een personenauto kun je het beste doen tussen de 1500 en 2000 toeren bij een dieselmotor en bij benzinemotoren tussen de 2000 en 2500 toeren. Houdt dus goed je toerenteller in de gaten om milieubewust en energiezuinig te rijden. Een navigatiesysteem kan je helpen bij het vinden van de weg.
In 50 km/h-zone max in 3e versnelling
Welke versnelling het meest geschikt is als je 50 km/h rijdt hangt af van de grootte van je motor, maar in veel auto's is het mogelijk om 50 km/h in de derde versnelling te rijden zonder te veel toeren te maken.
Een hoog aantal toeren betekent een krukas die veel omwentelingen maakt (en dus een hoger verbruik). Daarom wordt aangeraden om op tijd te schakelen: dit zorgt voor een lager brandstofverbruik.
Maar wat kunnen we met deze instelling? Voor het wassen van al je t-shirts, overhemden en truien/vesten is het verstandig om het toerental niet hoger dan 800 toeren te zetten. Dit voorkomt dat je kleding sneller gaat pillen en 'beschadigen' door het snelle rond draaien van de trommel.
Het stationaire toerental is het minimumtoerental, dat nodig is om de motor aan de gang te houden. Als een motor stationair draait, hoeft hij uitsluitend zichzelf (en dus niet de auto en ook geen hulpaggregaten) aan de gang te houden. Het stationaire toerental bedraagt circa 700 omw/min.
Houd daarom rekening met de aanbevolen toerentallen om te schakelen, die weliswaar naar gelang de omstandigheden kunnen wijzigen: Benzine: 2500 toeren. Diesel: 2000 toeren.
1400 toeren: restvochtpercentage 50%
Bij 1400 toeren is er een gemiddeld restvochtpercentage van 50%. Het restvochtpercentage geeft aan hoeveel vocht er na het centrifugeren nog in je kleding zit. Een toerental van 1400 is voldoende voor broeken en shirts.
Voor kleurbehoud kun je het beste wassen op een maximale temperatuur van 40 graden. Katoenen ondergoed, sokken, beddengoed en handdoeken kun je prima op 60 graden wassen. Witte lakens kunnen zelfs op 90 graden. Ook de droger is geen probleem.
Het verschil tussen een wasmachine van 1400 of 1600 toeren is als volgt: Het toerental staat voor de rounds per minute, dit bepaalt dus hoeveel rondjes de trommel draait in 1 minuut. Omdat een wasmachine met 1600 toeren meer rondjes draait komt het wasgoed er droger uit.
Veel schakelen is dan wel noodzakelijk. De meeste (benzine) turbo motoren draaien pas "lekker" vanaf 2.000 toeren per minuut. Te laag in de toeren draaien kan heel slecht voor de motor zijn.
Vakantiegangers rijden regelmatig de koppeling van hun auto kapot. Ze laten de motoren te veel toeren maken, bijvoorbeeld als ze met het gewicht van een caravan in de verkeerde versnelling een berg op gaan.
Tussen 2000 en 2500 toeren herhalen we de handelingen om naar de 5e versnelling door te schakelen. Regel 1: Laat het gaspedaal los en trap je het koppelingspedaal vlot en geheel in.
De conclusie is: een versnelling overslaan is geen enkel probleem, als je de juiste mechanische sympathie toepast. Heb respect voor de mechanische delen en hun werking en je kunt gerust van z'n twee naar z'n vier en andersom.
Vanaf 2.000 toeren kun je al naar de volgende versnelling schakelen. Te vroeg opschakelen, als de motor nog niet 'trekt', is niet handig. Dat kan de motor vervuilen en zo schade veroorzaken.
Een grotere bocht naar links op een kruispunt met verkeerslichten neem je vaak met een hogere snelheid. Daar ligt je snelheid dan rond de 30 kilometer per uur. Dat betekent dus dat je met de meeste auto's de kleine bochten in de tweede versnelling neemt, en de grotere bochten naar links kunnen in de derde.
Rijd zoveel mogelijk met een gelijkmatige snelheid met een laag toerental in de hoogste versnelling, waarbij de motor soepel loopt. Dus: 80 km/u in de 5e versnelling, 50 km/u in de 4e versnelling. Voor alle auto's geldt het advies om tussen 2.000 en 2.500 toeren naar een hogere versnelling te schakelen.
gewoon gas loslaten, koppeling induwen, opschakelen, koppeling zachtjes loslaten en terug gas geven. Probeer eens om, wanneer je koppeling licht contact maakt (aangrijpingspunt), lichtjes gas te beginnen geven terwijl het koppelingspedaal rustig omhoog komt.
met de bal van je linkervoet trap je het koppelingspedaal soepel en geheel in. Dit is noodzakelijk om te kunnen gaan schakelen. Je onderbreekt hiermee de koppeling tussen de motor en de versnellingsbak. ga met je rechterhand naar de versnellingspook en schakel vanuit de vrijstand in de eerste versnelling.
Fijne was centrifugeren
Kies dan voor een toerental tussen de 600 en 900. Het is belangrijk niet harder dan dit te centrifugeren want hoe harder de trommel ronddraait, hoe belastender het is voor de was die erin zit.
Goed centrifugeren van het wasgoed voor het de droger ingaat, verkort de droogtijd en scheelt dus energie. Een extra hoog toerental hierbij is niet nodig, zie ook de volgende tip. Het toerental van een wasmachine kan variëren van 800 tot 2000 per minuut. Het meest gangbaar zijn 1200, 1400 en 1600 toeren.