Een gereserveerd bedrag of pre-autorisatie is geld dat een verkoper blokkeert, bijvoorbeeld bij een online aankoop, of als je een hotel boekt, auto huurt of tankt. Op dat moment betaal je nog niet, maar wordt het geld bevroren.
Een reservering betekent niet dat het geld in rekening wordt gebracht. De bank reserveert het geld op het tijdstip van de aankoop en dit wordt gedaan om ervoor te zorgen dat er genoeg geld aanwezig is om de betaling te voltooien.
Een bedrag kan langer gereserveerd worden. Het dient als waarborg voor de handelaar tegen eventuele andere kosten (bijvoorbeeld: kosten minibar, autoschade, boete, enz.). Het is aan de handelaar om de reservering te annuleren, anders vervalt deze automatisch na 30 kalenderdagen.
Bij het boeken van een hotel of huren van een wagen wordt een deel van uw beschikbare saldo door het bedrijf “gereserveerd”. U kan dit bedrag dus tijdelijk niet aanwenden voor andere betalingen. Check met uw bank of uitgever van uw kaart welke limiet u hebt voor transacties in het buitenland.
Hoe lang blijft een reservering staan? Bedragen die op jouw creditcard worden gereserveerd, verlagen je bestedingslimiet tijdelijk. Als een reservering niet wordt omgezet in een betaling, komt deze na 20 dagen automatisch te vervallen. Er wordt niets afgeschreven.
Reservering: Een reservering op je creditcard is een betaaltransactie die nog niet volledig verwerkt is, en die niet meer kan worden ingetrokken. Het saldo van je creditcard is al met het bedrag van de reservering verlaagd (afschrijving) of verhoogd (bijschrijving).
Wat is een reservering? Een reservering is een betaaltransactie die niet meer kan worden ingetrokken, maar nog niet volledig is verwerkt. Het saldo van jouw Betaalrekening is al met het bedrag van de reservering verlaagd (afschrijving) of verhoogd (bijschrijving).
Heeft de reisorganisatie geld teruggestort op je creditcard, dan heb je mogelijk een positief saldo op je creditcard. Je kunt dit laten terugboeken naar je Betaalrekening via dit formulier. Het duurt dan maximaal 3 dagen voordat het bedrag is bijgeschreven.
Een reservering heeft tot gevolg dat de bestedingsruimte tijdelijk wordt ingeperkt met het bedrag van de reservering, deze reservering kan tot 10 kalenderdagen blijven staan. Bij een reservering waarbij de creditcard is gebruikt, kan het maximaal 20 werkdagen duren voordat de reservering vervalt.
Dan kun je gebruik maken van de GeldTerugService. De GeldTerugService is te gebruiken als: een onterecht bedrag is afgeschreven van je Creditcard of Platinumcard. je 30 dagen na de betaling je aankoop nog niet hebt ontvangen.
Een belangrijk voordeel van een creditcard is dat betalingen kunnen worden teruggeboekt. Is er bijvoorbeeld een afschrijving gedaan waar je het niet mee eens bent? Dien dan een verzoek tot terugbetaling in bij ICS, die zorgt ervoor dat jij je geld terugkrijgt.
Jij hoeft namelijk pas aan het einde van de maand te betaling. Een reservering op je creditcard wordt vaak gedaan door de verkoper om te controleren of het bedrag beschikbaar is op de kaart. De verkoper wil graag verzekerd zijn een betaling en controleert dit doormiddel van een pre-autorisatie.
Als je er toch niet uitkomt met de verkoper, dan kun je je wenden tot jouw bank of creditcardmaatschappij en een formulier invullen om de betaling terug te draaien. Hoe dit formulier precies heet verschilt per bank. Verzoek middels dit formulier om een terugstorting.
Een reservering is een afboeking die al wel in het overzicht is opgenomen, maar die nog niet is verwerkt. Anders gezegd: de valutadatum ligt nog in de toekomst. Meestal wordt zo'n reservering de eerstvolgende bankdag verwerkt; soms vindt de verwerking pas op de dag daarna plaats.
De bank van de koper geeft geen informatie ivm privacy. Zij geven ook niet aan of een bankrekeningnummer uberhaupt bestaat. De bank van de verkoper ziet pas of er een transactie heeft plaatsgevonden als het geld op de rekening van de verkoper staat, maw de bank van de verkoper ziet evenveel als de verkoper zelf.
Als u uw bestedingslimiet overschrijdt, betaalt u het overschreden bedrag in één keer terug bij de eerstvolgende maandafsluiting. U betaalt alleen rente over bedragen die u 14 kalender- dagen na de maandafsluiting nog niet heeft terugbetaald.
Boete op boete
Werd deze niet betaald binnen 30 dagen, dan kwam er een boete van 2 procent bovenop en werd de creditcard geblokkeerd. Vanaf 1 november wordt de creditcard van iemand die niet tijdig heeft betaald meteen geblokkeerd. Pas als de klant heeft betaald, kan de creditcard weer gebruikt worden.
Als u geld overmaakt en niet genoeg saldo heeft dan staat de betaling bij 'In behandeling'.
Sinds 1 april 2021 is het aanvragen van de Gespreid Betalen Faciliteit bij ICS Cards niet meer mogelijk. Bestaande faciliteiten blijven wel bestaan: wie er al gebruik van maakt kan dat blijven doen. Het verhogen van de bestedingslimiet voor gespreid betalen kan echter niet meer.
Hoe lang blijft een creditcard reservering staan? Als een reservering niet leidt tot een betaling vervalt deze na 20 dagen. Dit geeft meteen ruimte in je bestedingslimiet en je kunt dan weer een andere reservering maken. Er wordt dan ook niets afgeschreven.
Hoe werkt een creditcard? Met een creditcard betaal je zonder dat het geld direct van je rekening wordt afgeschreven. Je leent als het ware tijdelijk geld van de creditcardverstrekker. Koppel je de creditcard aan je betaalrekening, dan wordt dit bedrag één keer per maand van die betaalrekening afgeschreven.
Gereserveerd: deze status komt voor bij een spoed betaalopdracht. Die verwerken we op werkdagen tot 16.30 uur. Doe je de spoed betaalopdracht na dat tijdstip of in het weekend, dan krijgt de betaling tot de volgende werkdag 08.00 uur de status 'Gereserveerd'.
Uw bank controleert eerst of u een geldige toestemming gaf voor de automatische incasso. Gaf u geen toestemming? Dan stort de bank het bedrag terug op uw rekening. Dit duurt meestal een maand.
Een overschrijving kan je niet annuleren, hoe snel je er ook bij bent. Betaald is betaald. Zelfs een betaling in het kader van een doorlopende opdracht is onomkeerbaar.