Het cijfer van 0 tot 4 na 'CE' geeft aan wat de categorie van de kleurintensiteit is van de glazen. Dat wil zeggen hoe goed de bril beschermt tegen verblinding. Categorie 0 brillen absorberen 0 tot 20 procent van het licht, categorie 4 brillen absorberen 92 tot 97 procent.
Zonnebrillen voor in het verkeer.
Vanaf categorie 4 is de bril te donker om nog veilig auto te rijden. Eenmaal het duister wordt kan je best je zonnebril afzetten. Fototrope lenzen, die donkerder worden naarmate er meer licht op valt, zijn minder geschikt voor de auto.
Categorie 3: tussen de 82% en 92% lichtabsorptie. Een zonnebril met CE 3 beschermt voldoende tegen fel zonlicht en is daarom doorgaans erg geschikt. Let wel op: hij is niet geschikt voor winter- en watersport. Categorie 4: meer dan 92% lichtabsorptie.
Wat is een UV400 filter? Een UV400 filter geeft aan dat een zonnebril tot een golflengte van 400 nanometer aan UVA- en UVB-stralen blokkeert. Om je ogen een goede bescherming tegen UV-straling te bieden, bevatten al onze zonneglazen een UV400 filter. Deze staat gelijk aan 100% bescherming tegen UV-straling.
Absorptie van minimaal 75% wordt aangeraden. Om hiervan verzekerd te zijn, kun je in de zomer het beste kiezen voor een zonnebril met markering CE 3. De kleur van de glazen reduceert het zichtbare licht en beschermt tegen verblinding. De kleur heeft geen effect op de Uv-bescherming!
Zonnebril voor autorijden
Over het algemeen geldt dat een zonnebril in de auto het liefst niet al te donkere glazen heeft. Een zonnebril met te donkere glazen (categorie 4) is namelijk verboden.
Een aanzienlijk deel van wat je betaalt is niet de kwaliteit van de brilglazen, maar de merk. Het maken van de glazen die bescherming bieden tegen schadelijke ultraviolette stralen zijn niet erg duur. Voor ongeveer 40 euro heb je al glazen die 100% bescherming bieden tegen ultraviolette stralen.
Zoals we gezien hebben, is het grote voordeel van Ray-Ban zonnebrillen dat ze met materialen van hoge kwaliteit gemaakt worden. Ray-Ban zonnebrillen zijn tijdloos. Ray-Ban zonnebrillen zijn niet alleen duurzaam, ze zijn ook geschikt voor de gezondheid en bescherming van je ogen.
De kosten van zo'n zonnebril varieert tussen de € 5,- en € 15,- . Deze zonnebrillen zien er vaak goedkoop uit en zijn vaak merkloos. De zonnebrillen zijn vaak ook van slechte kwaliteit. Als je het gevoel hebt dat het te mooi voor woorden is, dan zal dat vaak ook zo zijn.
Onderzoek heeft uitgewezen dat de glazen van goedkope zonnebrillen eigenlijk net zo goed zijn als die van dure. Bij zonneglazen gaat het er niet alleen om dat ze fel licht tegenhouden, maar ze moeten vooral de ogen beschermen tegen uv-straling. Die komt met het zonlicht mee en kan de ogen aantasten.
Om ervoor te zorgen dat u verkeersborden en stoplichten blijft herkennen, moeten de zonnebrilglazen hun natuurlijke kleurcontrast houden. Daarom zijn groene, bruine en grijze tinten het meest geschikt voor het rijden. Meekleurende glazen zijn niet altijd de beste keuze voor autorijden.
De meeste goede zonnebrillen hebben glazen die gepolariseerd zijn. Dit betekent dat het licht uit een bepaalde richting tegen gehouden wordt en helpt bij het verminderen van schitteringen en weerkaatsing vanaf oppervlakten. Deze vermindering zorgt voor een rustiger beeld en minder vermoeide ogen.
Grijze glazen
Grijs is de donkerste optie qua kleur. Deze kleur vermindert de felheid van het zonlicht en zorgt voor een natuurlijke waarneming. Een zonnebril met grijze glazen is aan te raden wanneer je overdag auto rijdt, fietst of golft.
Categorie 1 blokkeert 20-57% van het uv licht, wat meestal ook modieuze lenzen zijn. Zonnebrillen van categorie 1 zijn het meest geschikt voor mistige dagen met weinig blootstelling aan de zon. Categorie 2-lenzen blokkeren 57-82% van de uv stralen en zijn geschikt voor gedeeltelijk bewolkte dagen.
Net daarom is een snelle diagnose ontzettend belangrijk. Aangepaste Low Vision hulpmiddelen en extra UV-bescherming van een aangepaste zonnebril bij fel zonlicht zijn altijd aangeraden om versnelde slijtage van het netvlies te voorkomen. Voor die visuele hulpmiddelen kan u rekenen op de expertise van Optiek Collette.
Alle zonnebrillen zijn voorzien van een CE-kenteken, wat duidelijk maakt of ze voldoen aan de Europese normen voor de filterkwaliteit. Het cijfer van 0 tot 4 na 'CE' geeft aan wat de categorie van de kleurintensiteit is van de glazen. Dat wil zeggen hoe goed de bril beschermt tegen verblinding.
De afname van de UV bescherming komt door blootstelling van de lenzen aan de zon. Deze veroorzaakt in sommige gevalleneen afname van de UV bescherming. Ook zorgt het er voor dat de brillenglazen kwetsbaarder worden en sneller breken. De onderzoekers raden daarom iedereen aan om na 2 jaar een zonnebril te vervangen.
De neuspads van de bril zijn onjuist: bij Ray-Ban staan de initialen 'R' en 'B' erin gegraveerd en niet het hele logo. De naam en maataanduiding ontbreken aan de onderkant van de neusbrug. Een tweede schroef ontbreekt in het scharnier. De omschrijving van het model en de maat aan de binnenkant van de poot kloppen niet.
Echte glazen moeten voorzien zijn van een logo – neuspads hebben een reliëf in het logo. De glazen hebben ofwel een logo aan de rechterkant (zonnebril) of aan de linkerkant (plastic bril op sterkte).
De zonnebril heeft zelf een paar kenmerken waarmee je de echtheid kunt achterhalen. Op het linkerglas staat linksboven in het wit "Ray-Ban". Op het rechterglas staat rechts in het midden RB gegraveeerd. Waar je ook op moet letten is dat alle glazen in zonnebrillen van Ray-Ban van echt glas zijn en niet van plastic.
Het belang van een zonnebril dragen wordt nogal eens onderschat, volgens Carel Hoyng, hoogleraar Oogheelkunde aan het Radboudumc. “Door elke vorm van licht worden je ogen belast, en hoe hoger de belasting, hoe sneller ze beschadigd kunnen raken.” Zeker als de zon fel is, zoals in de zomer, worden je ogen enorm belast.
Brillenketen GrandVision (bekend van Pearle en EyeWish Groeneveld) houdt van de verkoopprijs van je bril 75 procent over als marge. Van jouw aanschafprijs gaat slechts 25 procent op aan de inkoopkosten voor een montuur en voor de glazen. Ruim 50 procent van de kosten wordt gemaakt voor verkoop en marketing.
Volgens de test van de Consumentenbond hebben de ketens Eye Wish en Specsavers de beste resultaten geleverd. De nieuwere optiekketen uit het onderzoek Eyelove, heeft het slechtst gepresteerd in het onderzoek.