Het verschil tussen een vrijstelling en ontheffing: Een vrijstelling is een uitzondering op een verbod. Deze geldt voor iedereen die aan de voorwaarden van de vrijstelling voldoet. Een ontheffing is een besluit waarbij in een individueel concreet geval een uitzondering op een wettelijk verbod wordt gemaakt.
Voor een beschikking waarbij in een individueel geval een uitzondering op een wettelijk verbod of gebod wordt gemaakt, wordt de term "ontheffing" gebruikt. Voor een beschikking waarbij een bepaalde handeling wordt toegestaan, wordt de term "vergunning" gebruikt.
U kunt uw ontheffing op 2 verschillende manieren bij de RDW aanvragen: Via een aanvraagformulier of rechtstreeks via deze website, via de aanvraagmodule crosweb.
Wanneer activiteiten of werkzaamheden schadelijk effecten hebben op beschermde soorten die daar aanwezig zijn, heeft u ontheffing nodig om die activiteiten of werkzaamheden uit te voeren. Het is niet toegestaan om beschermde diersoorten te verstoren, te verwonden of om hun verblijfplaatsen te vernielen.
Een ontheffing is een besluit waarbij in een individueel concreet geval een uitzondering op een wettelijk verbod wordt gemaakt.
Bescherming van dieren en planten
De Wet natuurbescherming beschermt Nederlandse natuurgebieden en planten- en diersoorten. De wet moet ervoor zorgen dat de verschillende planten- en diersoorten in de natuur blijven bestaan. Ook kwetsbare soorten mogen niet verdwijnen.
U kunt voor een ontheffing voor uw vrachtauto in aanmerking komen als u een kermis- of circusvoertuig, een bedrijfsauto met zware laadkraan, een verhuisauto of een trekker met 4 of meer assen bezit, en deze jonger is dan 13 jaar.
Een RVV-verkeersontheffing voor meerdere stadsdelen kost € 237,40 (tarief 2022). Per ontheffing kunt u maximaal 5 kentekens opgeven.
Met een routeontheffing 'breed opgezette wegen' mag het voertuig alleen via de afgesproken route, van en naar de laad- en losplek van een vaste bestemming rijden. U mag niet afwijken van deze route. Voor alle voertuigen, ook met een deelbare lading en andere voertuigen dan de categorie bijzondere voertuigen.
Milieuzone Amsterdam: de regels
De milieuzone in Amsterdam geldt voor dieselbestelauto's met een bouwjaar van voor 1 januari 2000. Brommers en scooters van voor 2011 worden geweerd in de gehele bebouwde kom. Dieseltaxi's (van 2008 en ouder) en dieselautobussen (van 2004 en ouder) worden in de stad geweerd.
Den Haag heeft een milieuzone voor vrachtauto's en autobussen die op diesel rijden. Vanaf 1 januari 2022 mogen alleen dieselvrachtauto's en dieselautobussen met emissieklasse 6 en voertuigen die geen schadelijke stoffen uitstoten in deze milieuzone rijden.
De overheid past vergunningen toe om beleid vorm te geven en daarmee zijn vergunningen te zien als effector van beleid. In het perspectief van stimulerende en repressieve beleidsinstrumenten nemen vergunningen een middenpositie in.
Volgens de algemene regel zijn de gemeenten (college van burgemeester en schepenen) bevoegd voor de afgifte van de stedenbouwkundige vergunning.
Een groene milieuzone is dus toegestaan voor dieselvoertuigen met een emissieklasse van 4 of hoger. Dieselvoertuigen met emissieklasse 0, 1, 2 of 3 mogen hier niet in. De gemeenten Amsterdam, Arnhem, Den Haag en Utrecht hebben een groene milieuzone.
Voor auto's die op diesel rijden en jonger zijn dan 40 jaar gelden de nieuwe verkeersregels voor milieuzones. Afhankelijk van de hoeveelheid schadelijke uitstoot van het voertuig (de emissieklasse) mogen zij wel of niet een milieuzone inrijden. U checkt de emissieklasse van uw voertuig via de Milieuzonecheck.
Milieuzones ingevoerd
Toegang alleen voor dieselauto's met emissieklasse 4 en hoger. Sinds 1 maart 2021 worden weer boetes uitgeschreven na een gewenningsperiode vanwege invoering van de milieuzone voor personenauto's op 1 november 2020.
In een gele milieuzone geldt Euro3-emissienorm of hoger, in een groene minimaal euronorm 4. Diesels met euronorm 3 of hoger zijn personenauto's en bedrijfswagens die vanaf het jaar 2000 zijn gebouwd.
Rijdt u een milieuzone in waar u niet in mag met uw voertuig, dan volgt er een boete. Voor personen- en bestelauto's en autobussen is deze boete €100,-. Daar komen nog administratiekosten bij. Vrachtauto's betalen €250,-.
Op de website milieuzones.nl vind je na invulling van je kenteken snel je 'emissieklasse' ofwel de Euronorm. Opvragen via het Kentekenregister van de RDW kan ook, al staat de informatie daar iets meer verstopt onder 'Motor & Milieu – Uitstoot'.
Het beschadigen of verwijderen van de bodem, de strooisel-, kruid-, of boomlaag is uit den boze, het kappen van bomen mag niet, het snoeien van bomen is niet toegelaten in openbare bossen,.... De activiteiten of handelingen zijn enkel toegelaten na machtiging van ANB (ook in private bossen!).
Het bos is voor veel mensen een plek om even helemaal tot rust te komen. Toch kun je niet altijd in de natuurgebieden terecht om je hoofd leeg te maken, want officieel is het verboden om tussen zonsondergang en zonsopgang in het bos te komen.
Stadsduiven en boerenganzen bijvoorbeeld zijn geen beschermde inheemse diersoort. Exoten zoals de halsbandparkiet komen niet van nature in Nederland voor, het zijn ontsnapte vogels die zich in het wild hebben kunnen voortplanten en zijn dus ook geen beschermde diersoort.
Bent u bij ons bekend als gemoedsbezwaard en heeft u uw AOW-leeftijd? Dan krijgt u geen AOW maar een uitkering Gemoedsbezwaarden. Het bedrag dat u krijgt is hetzelfde als het AOW-bedrag. U ontvangt deze uitkering van ons.