Het woord 'franco' wordt gebruikt in de commerciële taal en hier worden leveringen mee bedoeld waarbij de verzender de vrachtkosten (of porto) betaalt en niet de ontvanger. Het tegenovergestelde is de term 'niet-franco'. Hierbij moet de ontvanger de kosten (of porto) voor het transport betalen.
Het is een Franco etiket wat betekent dat je het pakket kosteloos (dus zonder te frankeren) af kunt geven bij een DHL SERVICEPOINT (DHL-points in de buurt).
franco: de ontvanger kan het poststuk zonder betaling in ontvangst nemen. Het poststuk is gefrankeerd en bovendien is het geen rembours en hoeft er bij ontvangst geen invoerrecht en btw te worden betaald.
Dan kost het je niks. Je kunt je verzendlabel gratis laten printen bij een PostNL-punt. Of print het label zelf en plak het op je retourpakket. Zorg dat er geen andere labels zichtbaar zijn.
Kies dan voor een brievenbuspakje+. Binnen Nederland verstuur je die al vanaf € 4,10.
De oorspronkelijke afzender heeft een retouretiket voorzien: Plak het retouretiket op de doos. Breng het pakje naar een Postkantoor, Postpunt, PakjesPunt of Pakjesautomaat van bpost of laat het afhalen.
Franco betekende oorspronkelijk “vrij huis”, maar beschrijft nu alle koopwaar die wordt verzonden zonder port of andere kosten te betalen voor het vervoer ervan.
Franco inclusief rechten betekent dat de verkoper aan zijn leveringsplicht voldoet wanneer de goederen op de genoemde plaats in het land van invoer beschikbaar zijn gesteld.
Postzegels bij verzending naar postbus
Als je een brief stuurt naar een postbusadres, dan is het aantal postzegels dat je moet plakken afhankelijk van het gewicht van de brief. Dit is dezelfde regel als bij het versturen van post naar een gewoon adres in Nederland of het buitenland.
Bezorgkosten retour
Als je een bestelling terugstuurt, hoort de webwinkel ook de eventueel betaalde bezorgkosten terug te betalen. Dat zijn de kosten voor de thuisbezorging van het artikel. Let op: Dit geldt alleen als je de hele bestelling terugstuurt.
Het antwoord hierop is duidelijk: ja. Als je gebruikmaakt van je herroepingsrecht, komen de retourkosten voor jouw rekening als de webshop dit aangeeft op zijn website. Omdat enkele webshops gratis retourneren aanbieden, verwachten consumenten soms dat het retour sturen van een bestelling altijd gratis moet zijn.
Een webshop is verplicht om de verzendkosten terug te betalen, als de bestelling althans in zijn geheel wordt teruggestuurd. Als slechts een deel van de bestelling wordt teruggestuurd, dan hoeft de webshop de verzendkosten niet terug te betalen.
Bij aflevering franco werk ongelost worden de materialen geacht door ondernemer te zijn geleverd en door de koper te zijn aanvaard zodra deze ter plaatse zijn aangevoerd.
Retourneren naar de afzender is gelukkig gratis als je dat duidelijk aangeeft op de envelop. Hopelijk zal de afzender vervolgens zijn/haar adresboekje updaten. Als je met een grote stroom aan post te maken hebt, dan kan het nodig zijn om het postkantoor te bezoek of je postbode aan te spreken.
We bewaren je pakket 1 week voor je op het PostNL-punt. Daarna sturen we het terug naar de afzender.
DDP: Delivered duty paid (geleverd rechten betaald) DDP is precies hetzelfde als DAP. Echter is het enige verschil dat de invoerrechten, omzetbelastingen en risico's niet voor de koper, maar voor de verkoper zijn.
FCA of EXW
Bij FCA is de verkoper verantwoordelijk voor het regelen van de uitvoerformaliteiten en eventuele uitvoerdocumenten. Bij EXW ligt deze verantwoordelijkheid bij de koper. Dit is niet praktisch en in bepaalde gevallen onmogelijk.
Voor webshops die internationaal verkopen is DAP (Delivered At Place) de meest gebruikte Incoterm. In dit geval draag je als verkoper de kosten en risico's totdat het pakket is aangekomen op de plaats van bestemming. Worden er invoer- of douanekosten geheven? Dan zijn deze voor rekening van de koper.
Laat je klant zelf kiezen waar en wanneer hij zijn retourpakket afgeeft. Met ruim 4000 bemande en onbemande PostNL-punten in Nederland én 800 in België zit er altijd één in de buurt. Onder andere bij Albert Heijn, Bruna, Jumbo en Primera.
Voor een DropOff retour moet je via je account een retour aanvragen en het item dat je wilt retourneren inpakken. Ga dan naar het afgiftepunt om het pakket in te leveren. Je hoeft geen retourticket uit te printen!
Een brief van 200 gram kost 2,95, een brievenbuspakketje van 200 gram kost 3,95.
Het goedkoopste is het brievenbuspakje. Dit pakketje mag niet groter zijn dan 38x26,5x3,2cm. Met dit formaat past het pakketje precies in de brievenbus en hoeft de pakketbezorger niet eerst aan te bellen om het pakket persoonlijk te bezorgen. Het brievenbuspakje mag maximaal 2 kilo wegen.
Een brievenbuspakje mag maximaal 38 x 26,5 x 3,2 cm groot en 2 kg zwaar zijn.