Wakker Dier doopt KFC om tot KFP – Kentucky Fried Plofkip. De fastfoodketen gebruikt namelijk nog steeds plofkip. Met beelden van knapperige sla en krokante kip verleidt KFC hun klanten tot de 'real deal'.
Het familiebedrijf werd in 1945 opgericht onder de naam Krijgsman Poeliers en groeide in de loop der jaren uit tot een landelijke keten. Eind jaren 90 is de naam veranderd naar Kippie. Inmiddels staat alweer een derde generatie aan het roer: de tweelingbroers Willem en Pieter en hun neef Arnoud.
De laatste maanden gaven steeds meer ketens, waaronder AH en Jumbo, aan over te stappen naar vlees van kippen die een beter leven hebben gehad. “Zeker sinds marktleider Albert Heijn afgelopen maart bekendmaakte om vanaf 2023 alleen nog kip in de schappen te leggen met minimaal één ster, is het snel gegaan.
Plofkip is de 'gewone' kip in de supermarkt. Volgens de dierenwelzijnsorganisatie gaat het om een kuiken dat in zes weken tijd wordt 'vetgemest tot vleeshomp van ruim twee kilo'. Ze zitten volgens Wakker Dier met 19 anderen op een vierkante meter in een 'donkere stal'.
Alle supermarkten stopten met plofkip. De kippen die sindsdien in het schap liggen groeien minder snel, maar de omstandigheden waarin deze nieuwe kippen leven, verschillen niet veel met die van een plofkip. Ze krijgen nog altijd te weinig ruimte en komen nooit in aanraking met frisse buitenlucht.
In 2023 is de plofkip definitief uit de versschappen van de supermarkt verbannen; Boni heeft vandaag als laatste grote supermarktketen gezegd te stoppen met de verkoop van de keurmerkloze kip.
Supermarktketen Jumbo heeft vanaf maandag kippenvlees in de schappen van kippen die meer ruimte hebben, langer leven en langzamer groeien dan plofkippen. Het plan is dat er eind 2015 geen plofkip meer te koop is bij Jumbo en dat die dan vervangen is door deze 'Nieuwe Standaard Kip'.
KFC verkoopt plofkip. Eerder gaf de fastfoodketen aan zich niet te herkennen in die term omdat hun kip uit Nederland komt en aan de minimale Europese regelgeving voldoet. Deze regels omschrijven inderdaad precies hoe plofkippen standaard gehouden worden: met maximaal 21 dieren op een vierkante meter in dichte stallen.
Kippie is een familiebedrijf, opgericht in 1945. Wat begon als een kleinschalige organisatie met verschillende poelierswinkels, toen nog onder de naam Krijgsman Poeliers, is uitgegroeid tot een grote succesvolle franchiseformule. De echte Kippie-formule is al ruim 20 jaar een succes.
Voor de Kippiepan betaal je 15 euro borg. Deze borg krijg je terug als je de pan (schoon) inlevert bij de winkel.
We hebben nu meer dan 57 winkels door heel Nederland. Welke Kippie-winkel is jouw favoriet?
Welke fastfoodketen scoort het best? De ketens die het slechtste scoren zijn Subway en Starbucks. Ook de Burger King scoort uitermate slecht. McDonald's zit hier slechts één fase boven, wat betekent dat ook zij niet voldoende maatregelen nemen voor het kippenwelzijn.
Zo krijgen de kippen dertig procent meer ruimte, wordt hun leefomgeving verrijkt met strobalen en zitstokken en wordt een ander, trager groeiend kippenras gebruikt. Dirk-Jan, onze directeur, zegt over deze stap van Domino's: 'We zijn zeer verheugd dat Domino's het welzijn van deze dieren serieus neemt.
Van de Nederlandse fastfoodketens is kipketen KFC de meest kipvriendelijke. Opnieuw staat Kentucky Fried Chicken bovenaan een lijst van dierenbeschermingsorganisatie World Animal Protection, die checkt hoe de fastfoodbedrijven met kippen omgaan. De KFC gaat dus het beste om met hun kippen, blijkt uit de lijst.
Welke supermarkt heeft de lekkerste kip? Zo komt Albert Heijn het beste uit de steekproef, met 9% plofkip. De meeste kipvleeswaren van Albert Heijn zijn van de zogeheten tussenkip, en 12% is kip met een ander keurmerk.
Zo krijgt prijzenvechter Lidl kipfilet aangeleverd van een Nederlandse en een Duitse slachterij, waarbij in de monsters van de Duitse kipfilet veel minder bacteriën zaten dan in die van de Nederlandse. De bond vraagt zich af wat Duitse slachterijen beter doen dan Nederlandse.
Het beste is om kip te kopen bij een ecologische slager of bij een poelier waarvan je zeker weet in welke omstandigheden de kip heeft geleefd. Zo niet, koop dan biologische kip met een officieel bio-label.
Gangbare vleeskippen (plofkippen) in de bio-industrie daarentegen leven maar een fractie van hun natuurlijke levensverwachting; zo'n 42 dagen. Dan worden ze geslacht. Eigenlijk is de kip dan nog maar een kuiken. Na 42 dagen zijn ze al 2 kilo zwaar, door hun bouw en de hoeveelheid voeding.
Plofkippen zijn vleeskuikens die in grote hoeveelheden in stallen opeengepakt zitten. Ze zijn zodanig doorgefokt, dat ze zo snel groeien dat ze na gemiddeld 42 dagen 'slachtrijp' zijn. Deze snelle manier van groeien veroorzaakt vaak hartproblemen: vleeskuikens lopen het risico letterlijk dood te groeien.
Kippen die zo snel groeien noemt dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier 'plofkippen', de onderzoekers spreken van 'reguliere kippen'. Zo'n 70 procent van de vleeskippen in pluimveehouderijen in Nederland is zo'n plofkip. Over die plofkip valt nu goed én slecht nieuws te vertellen.
Wakker Dier werd 15 december 1997 als stichting opgericht door Wim de Kok, Jan van der Lee, Jan IJzerman en Jan Bonjer, mede op initiatief van Niko Koffeman die niet in het bestuur ging zitten. De oprichters vonden dat er onveranderd behoefte was aan een actiegroep tegen de intensieve veehouderij.
Plofkip/gangbare kip: Groeit ca. 60 gram per dag; 20 kippen per m2; geen daglicht in de stal.