Emissieklasse van uw auto Hoe hoger het cijfer, hoe schoner uw voertuig. De waarde 0 betekent dat het voertuig veel vervuilende stoffen uitstoot en de waarde 5 dat het voertuig minder vervuilende stoffen uitstoot.
Momenteel zijn er 4 steden in Nederland die een milieuzone hebben voor personenauto's en bestelauto's die op diesel rijden: Amsterdam, Arnhem, Den Haag en Utrecht.
De praktijk toont aan dat ook Euro 5- en Euro 6-diesels nog altijd enorm vervuilend zijn. De onderzoekers van de Vrije Universiteit Brussel en de Katholieke Universiteit van Leuven analyseerden de uitstoot van 757 nieuwe dieselauto's die officieel voldoen aan de Euro 5- of Euro 6-uitstootnormen.
De Euro 6-eisen zijn strenger dan de eerdere Euro 5-eisen. Zo meet Euro 6 niet alleen de hoeveelheid deeltjes, maar ook de grootte en de aantallen van die deeltjes. In vergelijking met Euro 5 is de uitstoot van stikstofoxiden (NOX) met 80% teruggebracht en de uitstoot van roetdeeltjes (PM) met 50%.
Vanaf 1 januari 2025 zouden dieselwagens met euronorm 5 en benzinewagens met euronorm 2 of lager, niet meer in de lage emissiezone binnen mogen. Dat plan wordt uitgesteld tot 1 januari 2026: de wagens mogen dus nog een jaartje langer Antwerpen en Gent binnenrijden.
Een aangepaste kalender voor elk voertuig
In 2025 moeten dieselvoertuigen ten minste Euro 5 zijn; in 2028 Euro 6d-TEMP en in 2030 Euro 6d. Lees meer over de volgende fasen in de LEZ-agenda, waar u een gedetailleerd overzicht vindt van de termijnen per vervoerscategorie.
Euro V, Euro 5 of Euro5 (Europese richtlijn 99/96/EC) is de emissienorm voor voertuigen die in de Europese Unie in oktober 2009 van kracht werd. Euro VI, Euro 6 of Euro6 is de emissienorm voor voertuigen die in de Europese Unie op 31 december 2013 van kracht werd voor nieuwe personenwagens.
Emissieklasse 4 en emissieklasse 5
Hoe hoger het cijfer, hoe schoner de uitstoot die vrijkomt bij de verbranding. De nieuwste scooters en brommers hebben de Euro 5-norm. Dit houdt in dat de emissiewaarden een derde lager moeten liggen dan de Euro 4-norm.
Het verbod op Euro 5-diesels is uitgesteld tot 2026 en beperkingen van na 2027 worden opgeschort.
Emissieklasse van uw auto
Hoe hoger het cijfer, hoe schoner uw voertuig. De waarde 0 betekent dat het voertuig veel vervuilende stoffen uitstoot en de waarde 5 dat het voertuig minder vervuilende stoffen uitstoot.
Alle motoren die vóór 1 januari 1999 op naam zijn gezet, hoeven dus niet aan EURO normen te voldoen. Alle nieuwe motoren die na 31 december 2020 op kenteken zijn gezet moeten EURO5 zijn, mits een dealer nog een nieuwe motorfiets met EURO4 in voorraad had staan. Deze normen zijn in heel Europa hetzelfde.
In 2026 moeten Euro 5-diesels een retributie betalen voor toegang tot de stad, terwijl Euro 4-diesels en Euro 2-benzines en -CNG-wagens er niet meer in komen (tenzij na aankoop van een dagpas). Vanaf 2031 worden alle diesels geweerd.
E5-benzine is in de praktijk de duurdere premium-benzine, meestal met octaangetal 98. Omdat zowel de hoeveelheid bijgemengde ethanol als het octaangetal voor bepaalde auto's van belang zijn, worden beide eigenschappen vermeld aan de pomp. De benaming E10 en E5 zijn sinds 2019 echter leidend.
Dieselvoertuigen verboden in Brussel
Euro 3 en oudere dieselwagens (geregistreerd voor 2006) zijn sinds 1 januari 2020 verboden in Brussel. Vanaf 2022 wordt het verbod uitgebreid naar euro 4-voertuigen en vanaf 2025 naar euro 5-voertuigen.
Sinds 2020 verschuift de grens voor diesels naar Euro 3 (modellen van voor 2006). Vanaf 2022 is de toegang verboden voor Euro 4-dieselwagens (voertuigen van voor 2011). En vanaf 2025 mag je Brussel niet meer in met Euro 2-benzines of lager (ingeschreven voor 2001) en Euro 5-diesels (ingeschreven voor 2015).
Bent u van plan om uw dieselauto om te laten bouwen of te laten moderniseren om de uitstoot naar beneden te brengen? Dan zijn er een aantal opties beschikbaar. Zo kunt u uw Euro-5-dieselauto (door de fabrikant) laten ombouwen zodat deze aan de Euro-6-emissienormen voldoet. Dit kost ongeveer €1500 tot €2000.
Welke auto's voldoen aan de Euro 6 norm? Alle auto's met een toelatingsjaar vanaf 2015 vallen in emissieklasse 6 en voldoen aan Euronorm 6. Ook de emissieklasse 6a, 6b, 6c en 6d voldoet aan de Euro 6 norm. Zowel dieselauto's als auto's die op benzine rijden moeten aan deze norm voldoen.
Hoe kom je de Euronorm van je auto te weten? De Euronorm van je auto staat vermeld op het inschrijvingsbewijs bij de code 'V. 9' of op de Car-Pass. Bij oudere modellen van voor 2000 kan de vermelding van de Euronorm soms ontbreken.
Euro 5- en Euro 6-diesels zijn altijd voorzien van roetfilters, maar ze stoten veel fijnere partikels uit dan roetfiltervrije diesels met een lagere emissienorm.
Bakwagens (geen opleggertrekkers) met een Euro 6-motor die na 1 januari 2020 op kenteken zijn gezet, hebben tot 1 januari 2030 toegang tot de ZE-zones.
Dat zijn: Amsterdam , Arnhem, Breda, Delft, Den Haag, Eindhoven, Leiden, Maastricht, Rijswijk, Rotterdam, 's-Hertogenbosch, Tilburg en Utrecht.
Door de toenemende, strengere maatregelen en de populariteit om elektrisch te rijden, is het minder interessant om te investeren in een dieselauto. Wil je toch een diesel rijden, controleer dan vóór de aankoop of er een roetfilter aanwezig is.
Voordelen rijden op diesel
De auto's hebben een langere levensduur. De prijs van diesel is een stuk lager dan die van benzine. Minder onderhoudsgevoelig, lagere onderhoudskosten. Aanschafprijs tweedehands diesel is (nu) lager, waardoor je vaak een luxere uitvoering kunt aanschaffen.
Het tijdperk van de benzine- en dieselmotor nadert in Europa zijn einde. Vannacht spraken de Europese klimaatministers af dat vanaf 2035 nieuwe auto's met een verbrandingsmotor niet meer mogen worden verkocht in Europa. Alle nieuwe auto's moeten vanaf dan elektrisch zijn.