Het nieuwe bord laat weggebruikers weten dat zij niet harder mogen rijden dan 60 kilometer per uur. Ook de paarse middenstreep benadrukt deze maximumsnelheid gedurende het gehele traject tot vlak voor Wageningen. 60 km/uur.
De dubbele doorgetrokken streep betekent dat u hier niet mag inhalen. Van dichtbij ziet u dat de strepen niet volledig aaneengesloten zijn. Dit is om het regenwater te kunnen afvoeren. De rode middenstreep heeft geen betekenis.
Een groene streep op de weg geeft aan dat de maximumsnelheid hier 100km/u is. De brede groene middenstreep maakt je extra alert op het gevaar van inhalen. Een groene streep op de weg met een onderbroken lijn geeft aan dat je op de weg wel mag inhalen. Aan de strepen kun je zien hoe hard je mag rijden.
Dubbele witte middenstreep met daartussen groen
Is de dubbele streep in het midden doorgetrokken, dan mag je niet inhalen. Bij een onderbroken witte lijn mag dat uiteraard wel, tenzij er een bord staat dat dit verbiedt.
Wat is een wegmarkering? Een wegmarkering is er dus om het verkeer veilig te houden en duidelijkheid te geven aan bestuurders. Wegmarkeringen zijn bijvoorbeeld strepen op de weg, haaientanden, pijlen of blokmarkeringen.
Tijdelijke wegmarkeringen
U kunt kiezen uit een gele kleur of een witte kleur en ook uit verschillende afmetingen. De witte markeringstape is speciaal ontwikkeld voor toepassingen op snelwegen en andere wegen waar superieure veiligheid en ongeëvenaarde duurzaamheid nodig zijn, ook bij een nat wegdek.
Tijdelijke wegmarkering en -belijning wordt vooral toegepast bij wegwerkzaamheden. Deze markering is te herkennen aan de gele kleur. Met gele lijnen worden de tijdelijke rijbanen aangeduid. De gele markering wordt ook gebruikt voor tijdelijke pijlen, verdrijvingsvlakken en haaientanden.
Een onderbroken streep is een waarschuwingsstreep als de strepen langer zijn dan de onderbrekingen. Je komt dan bij een gevaarlijke situatie. Bijvoorbeeld een lastige bocht of een helling.
Om je te waarschuwen voor een gevaarlijk punt worden soms zigzag-strepen op het wegdek aangebracht. Dit kan zijn een voetgangersoversteekplaats, gevaarlijk kruispunt of een ander gevaarlijk punt.
Feit of fabel: strepen maken dikker? Ik val gelijk met de deur in huis. Dat alle horizontale strepen je dikker of voller laten lijken is een fabel. Kies je voor een top met een hoop smalle streepjes onder elkaar, lijk je slanker en langer.
Inhalen is verboden in de volgende situaties: Het is verboden om een voertuig vlak vóór of op een voetgangersoversteekplaats in te halen. Inhalen is niet toegestaan op plaatsen waar gevaar of hinder kan ontstaan. Het is verboden om een voertuig in te halen vlak vóór of op een kruispunt.
De nieuwe strepen geven aan wat de maximumsnelheid is die je op die weg mag rijden: dubbele witte middenstrepen met groene kleur ertussen: 100 kilometer per uur (km/uur); Kantstreep is altijd doorgetrokken. dubbele witte middenstrepen zonder groene kleur: 80 km/uur; Kantstreep is altijd onderbroken.
Een doorgetrokken streep moet een lengte hebben van minimaal 20 meter. Als een doorgetrokken streep korter is dan 20 meter, mag je deze wel overschrijden. 1 Een doorgetrokken streep die zich niet langs de rand van de rijbaanverharding bevindt, mag niet worden overschreden.
dubbele witte middenstrepen met groene kleur ertussen: 100 kilometer per uur; dubbele witte middenstrepen zonder groene kleur: 80 kilometer per uur; geen middenstreep: 80 kilometer per uur, behalve als er langs de weg een bord staat met 60 kilometer per uur.
Verkeersborden langs of boven de weg geven de maximumsnelheid aan. Houd de borden in de gaten als je wilt weten hoe hard je ergens mag. Omdat de maximumsnelheid in de avond en nacht hoger is dan overdag, hebben veel borden een zogeheten tijdvenster. Dit tijdvenster geeft aan welke snelheid binnen welke uren geldt.
Staat er een brede groene streep midden op de weg, maakt dat je extra alert voor gevaar van het inhalen. Zie je een groene streep op de weg met een onderbroken lijn, geeft dat aan dat je op die weg wel mag inhalen. Aan de strepen kun je ook zien hoe hard je mag rijden.
Haaientanden zijn witte of gele gelijkbenige driehoeken op het wegdek. De driehoeken zijn verkeerstekens en staan bij een kruispunt op het wegdek als er voorrang moet worden gegeven, meestal in combinatie met het voorrangsbord (omgekeerde driehoek).
⇨ Een gele doorgetrokken streep betekent dat je niet mag parkeren én niet mag stilstaan. ⇨ Een gele onderbroken streep betekent dat je even mag stilstaan, maar niet mag parkeren. ⇨ De blauwe streep betekent dat je mag parkeren, maar alleen als je een parkeerkaart gebruikt.
Langs een gele doorgetrokken streep op de stoeprand mag een bestuurder blijkens art. 23 lid 1 sub g RVV1990 zijn voertuig niet stil laten staan. Langs een gele onderbroken streep mag men niet parkeren, maar is stilstaan wel toegestaan ex.
A02 – Einde maximum snelheid verkeersbord
Deze borden zijn wit met 3 zwarte strepen erdoor. Dit bord betekent dat de maximale snelheid die van kracht was niet meer geldt. Er geldt nu een nieuwe maximale snelheid die gevolgd dient te worden. Dit wordt vaak duidelijk gemaakt door andere borden.
Zo hebben we in ons assortiment het rode driehoek voorrangsbord die je erop wijst dat je een voorrangskruising (RVV B06) of voorrangskruispunt (RVV 03) nadert. Dit voorrangsbord voor of na een kruispunt is eenvoudig te plaatsen of te monteren aan een hek, muur, paal of mast.
Erfontsluitingswegen kunnen 60 kilometer per uur wegen zijn. Je herkent deze wegen aan het ontbreken van een enkele of dubbele middenstreep. Op de theorie pagina staat ook 80 km/uur (of minder), een lagere maximumsnelheid als dat staat aangegeven.
Een blokmarkering wordt gebruikt bij in- en uitvoegstroken, bushalte en om oversteekplaatsen aan te duiden. Als de blokmarkering in de lengterichting van de weg geplaatst wordt dan scheidt deze de in- of uitvoegstrook van de doorgaande rijbaan.
Aan de strepen kunt u zien hoe hard u normaal gesproken mag rijden. Maar soms past een lagere snelheid beter bij de situatie. Zoals bij het naderen van een kruising, in een bocht of bij wegwerkzaamheden. Dan is vaak een lagere snelheid verplicht (bijvoorbeeld 70 of 50 km per uur), terwijl de strepen niet veranderen.
Wanneer je een blokmarkering ziet, is dit het laatste moment om nog van rijstrook te wisselen, want zodra je te maken krijgt met een doorgetrokken streep mag je niet meer van rijbaan wisselen. Zoals eerder vermeld, is de blokmarkering op de snelweg ook wel eens om een splitsing aan te geven op een snelweg.