Als telecomaanbieder moet u meewerken aan nummerbehoud (ook wel nummerportabiliteit genoemd). Abonnees kunnen zo hun telefoonnummer meenemen naar een andere aanbieder of een nieuw contract. De ACM let erop of u zich houdt aan deze verplichting.
Gemiddeld duurt de administratieve afhandeling 10 werkdagen, vanaf de aanvraag tot het moment dat het nummer is overgezet. Omdat nummerbehoud eigenlijk altijd gekoppeld is aan een overstap van bijvoorbeeld een internetcontract is er meestal sprake van een maand, vanwege de 'opzegtermijn'.
Wanneer je overstapt naar een andere provider en je je nummer meeneemt, noemen we dit overstappen met nummerbehoud. Je kunt ook bij dezelfde provider blijven onder dezelfde gegevens en met hetzelfde 06-nummer, dit noemen we een verlenging. Bij een verlenging behoud je automatisch je telefoonnummer.
Wat is porteren? Eigenlijk is porteren niks anders dan het overzetten van een (mobiel) telefoonnummer naar een andere Telecomprovider. Binnen de mobiele wereld is dit een proces dat veelvuldig plaatsvindt. Vooral voor bedrijven kan een nummerportering van groot belang zijn.
Indien de nummer-portering is goed gekeurd, kan deze vanaf de door hun aangegeven datum verwerkt worden. Deze datum kan “per direct” zijn, of per datum van einde contract.
Als het nummer geporteerd is, dan betekent dat dat het ooit is uitgegeven door een bepaalde provider en vervolgens is overgezet naar een andere provider. Dat is bijvoorbeeld bij nummerbehoud het geval. Als jouw nummer dus niet is geporteerd en je zit bijvoorbeeld bij KPN, dan is het nummer ooit ook uitgegeven KPN.
U kunt altijd uw mobiele telefoonnummer meenemen. Het maakt dus niet uit of u prepaid belt of met een abonnement. Het maakt ook niet uit of u bij uw aanbieder blijft of overstapt naar een andere aanbieder. Uw contract hoeft ook niet afgelopen te zijn om te kunnen overstappen.
Om je nummer over te nemen heb je een T-Mobile simkaart met een telefoonnummer nodig. Het nummer op de simkaart is tijdelijk. Dit tijdelijke nummer wordt namelijk omgezet naar je oude, vertrouwde telefoonnummer. Goed om te weten: het telefoonnummer dat je mee wilt nemen moet actief zijn.
Als een telefoonnummer komt te vervallen of wordt afgesloten, gaat het nummer terug naar de originele provider. Dat gebeurt trouwens alleen als het telefoonnummer met nummerbehoud door meerdere providers is overgenomen, anders blijft het nummer bij de originele provider.
De simkaart
De kaart koppelt je telefoonnummer aan je telefoon. De chip op deze kaart zorgt ervoor dat als iemand jouw nummer belt, het gesprek naar jouw toestel gestuurd wordt. Een simkaart koop je los of in combinatie met een toestel. Een losse simkaart zonder toestel heet sim-only.
Voor het aanvragen van nummerbehoud hebben wij je simkaartnummer en je mobiele nummer nodig. Je simkaartnummer vind je achterop je simkaart. Als het simkaartnummer niet leesbaar is informeer dan bij je huidige aanbieder naar je simkaartnummer. Daarnaast moet het nummer wat je nu gebruikt nog actief zijn.
Je kunt altijd je mobiele telefoonnummer meenemen bij het overstappen naar een andere provider. Nummerbehoud is gelukkig goed geregeld tussen de telecomproviders. Het maakt dus niet uit of je via prepaid, met een abonnement of sim only belt.
Nummerbehoud betekent het behouden van je telefoonnummer bij een overstap naar een andere provider. Het wordt ook wel nummerportering of nummerportabiliteit genoemd. Omdat het kunnen behouden van je nummer bij wet is geregeld zijn alle providers verplicht hieraan mee te werken.
Je kunt overstappen naar een andere provider kun je tegenwoordig al twee maanden tot vier maanden (60 / 120 dagen) voor het einde van het huidige contract aanvragen. Dat is wel zo fijn, want dan vergeet je het niet. Het nieuwe abonnement met nummerbehoud kan pas ingaan na de einddatum van je huidige contract.
Nummerbehoud aanvragen
Als je nummerbehoud hebt aangevraagd, gaat je nieuwe abonnement in op de dag dat je oude abonnement niet meer werkt. Nadat je een nieuw abonnement hebt besteld op onze website wordt er een nummerbehoudverzoek ingediend bij de provider. Je ontvangt daarna vanuit de provider een sms.
Alle WhatsApp-accounts zijn gekoppeld aan mobiele telefoonnummers. Omdat nummers vaak worden hergebruikt door providers, kan het zijn dat de vorige eigenaar van jouw huidige telefoonnummer WhatsApp heeft gebruikt.
Telecomproviders die bij de ACM een 06-nummer aanvragen moeten die binnen een jaar uitgeven aan klanten. Wanneer dit niet wordt gedaan mag de toezichthouder de nummers intrekken.
Nummers die niet meer in gebruik zijn worden uitgegeven zodra Vodafone deze weer mag uitgeven. Echter, het is niet mogelijk om nummers die je niet meer hebt, om deze opnieuw aan te vragen. Nummers worden automatisch vrij gegeven en als jij een nieuw abonnement neemt dan krijg je gewoon weer een ander nummer.
Met prepaid betaal je vooraf. Je zet een tegoed op een simkaart via de website van je provider of je koopt tegoed in de winkel. Als je belt, sms't of internet gaat dit van je tegoed af. Je krijgt dus achteraf geen rekening.
Wil je overstappen van prepaid naar een abonnement bij dezelfde provider? Dat kan heel gemakkelijk. Neem contact op met je provider en laat het gewenste abonnement op jouw simkaart zetten. Je kunt gewoon je oude simkaart houden.
Je bent vaak niet de enige die wakker ligt met de vraag: van wie is dit 06-nummer dat je mobiel belt? Daarom zijn er websites als wieheeftgebeld.nl, waar mensen dit nummer op kunnen plaatsen. Door op elkaar te reageren, ontdek je dan wie er gebeld heeft.
Sinds 1 juni 2014 zijn zij wettelijk verplicht om 06-nummers uitsluitend te gebruiken voor mobiel bellen. Voor toepassingen die niet met mobiel bellen te maken hebben, moeten ze een 097-nummer inzetten.